י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

גלגולו של חוק: רישיון נהיגה מדורג

שש שנים אחרי המלצות וועדת ההיגוי לנושא הכשרת הנהגים, ואחרי דחיות נוספות, תקיים מחר וועדת הכלכלה דיון בנושא אישור התקנות ליישום החוק

תאונה. צילום: אהרן ברוך ליבוביץ
תאונה. צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

ב-29 באפריל 2013, תקיים ועדת הכלכלה דיון בנושא רישיון הנהיגה המדורג ובמהלכו אמורה הוועדה לאשר את התקנות ליישום החוק.

בישראל כמו בעולם, צעירים (17-24) מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר. נהגים צעירים מהווים כ-15% מסך הנהגים, אך גורמים לשליש מההרוגים בתאונות דרכים. התקופה הקריטית היא מייד עם היציאה לנהיגה העצמאית, בתום שלושה חודשי הנהיגה בליווי, אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר.

אחד האמצעים האפקטיביים ביותר להתמודדות עם התופעה המקובלים במדינות מערביות רבות הוא יישום תכנית לרישוי מדורג, המחילה מגבלות שונות על נהיגת צעירים בשלבי הנהיגה הראשונים, כחלק מתהליך מובנה והדרגתי.

למעשה, בחודשים הראשונים מוחלות מגבלות רבות וככל שנצבר ניסיון בתנאים בטוחים יחסית והצעירים מסוגלים להתמודד עם מורכבות הנהיגה ובסיכונים הכרוכים בה, מסירים את המגבלות. מחקרים מצביעים כי תכניות אלו מפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים בכ-20%-40% והמגבלות על נהיגת הלילה בחודשים הראשונים והסעת הנוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור התאונות.

התקנות החדשות מבקשות לקבוע כי נהג צעיר ינהג עם מלווה במשך 50 שעות לפחות הכוללות 20 שעות נהיגה בדרך עירונית, 15 שעות נהיגה בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגה בלילה.
נהגים צעירים שאין באפשרותם לקבל ליווי, יהיו זכאים במימון המדינה ל-12 שעות ליווי על ידי מורה נהיגה.

יישום החוק נקבע ל-1 ביולי 2013 כאשר במרכזו עומדת הכפלת תקופת הליווי של נהגים צעירים משלושה חודשים לחצי שנה, בשעות הלילה. שש שנים עברו מאז קיבל שר התחבורה את המלצות ועדת ההיגוי ועדיין המלצות אלו לא יושמו במלואן.

רעיון הביצוע של רישיון הנהיגה המדורג, החל בשנת 2007 ועד היום לא יושם:

• ביוני ,2007 שאול מופז, שר החבורה דאז, קיבל את דוח ועדת ההיגוי לנושא הכשרת נהגים צעירים ורישיון נהיגה מדורג.

• ב-27 במאי 2008, אישר שר התחבורה מופז, את הרפורמה בהליך הכשרת הנהג, אשר תביא "לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל", כהגדרת משרד התחבורה. מופז קבע כי הרפורמה תצא לדרך במאי 2010 וטען כי: "מדובר במהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל ותביא לצמצום משמעותי של מספר תאונות הדרכים בארץ".

• ב-29 בנובמבר 2011, מאשרת ועדת הכלכלה את הצעתו של שר התחבורה ישראל כץ, לפצל את הרפורמה בלימודי הנהיגה. השר מקפיא את ההצעה להקים מרכזים ללימוד נהיגה ובמקום זאת, הוא מחליט לשלב את לימודי הנהיגה העיוניים במסגרת הלימודים בבתי הספר התיכוניים.

• ב-6 במרץ 2012, מאשרת ועדת הכלכלה את תכנית רישיון נהיגה מדורג, בקריאה שנייה ושלישית, ובמסגרתה יוכלו נהגים לקבל רישיון נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים, אך חלה עליהם חובת נסיעה עם מלווה במשך שישה חודשים. השר כץ טען כי: "ארכת תקופת הליווי עשויה לצמצם את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים." החוק פורסם ברשומות ותחילת ישומו נקבע לחודש ינואר 2013.

• ב-7 בנובמבר 2012, נדחה יישומו של החוק בשל הבחירות לכנסת, ויישומו נקבע ל-1 באפריל 2013.

• ב-19 בדצמבר 2012, דוחה וועדת הכלכלה את תחילת יישומו של החוק ל-1 ביולי 2013, בשל הרצון ללוות את תחילת תוקפו בהסברה נרחבת לציבור.

עמותת אור ירוק: "עמותת אור ירוק קוראת לאישור מיידי ומלא של התקנות ולוודא כי ב-1 ביולי 2013, חוק רישיון נהיגה מדורג יתחיל להיות מיושם. עוד דחיות בנושא ימשיכו את ההכשרה הלא מתאימה לנהגים צעירים כפי שמתקיימת היום.
חוק נהיגה רישיון מדורג כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד