כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
לעולם לא עוד?

אנטישמיות בפולין: צעקות 'מוות ליהודים', ברקע שריפת ספר על יהודים

אנטישמיות חולנית בפולין: צעקות 'מוות ליהודים' נשמעו מפעילי ימין קיצוני לאומניים, בעת שריפת ספר המציג הסכם היסטורי המגן על זכויותיהם של יהודי פולין. צפו

אנטישמיות בפולין: צעקות 'מוות ליהודים', ברקע שריפת ספר על יהודים
המיצג בפולין צילום: צילום מסך

לאומנים פולניים צעקו "מוות ליהודים" בזמן ששרפו ספר המייצג הסכם היסטורי המגן על זכויותיהם של יהודי פולין. הספר שנשרף ביום חמישי האחרון בעצרת בקאליש, עיר של כ-100,000 תושבים הממוקמת 180 קילומטרים מוורשה, היה חלק מסדרה של אירועים לאומניים ב-11 בנובמבר, יום העצמאות הלאומי, שהוא יום השנה לזמן שבו פולין חזרה לריבונותה בשנת 1918.

תיעודים מטרידים מאד ברשתות החברתיות מראים כי פעיל ימין קיצוני, הדליק ספר שנועד לסמל את חוק קאליש, המסמך שהוצא בשנים 1260-1265, הסדיר את מעמדם החוקי של היהודים החיים בפולין והעניק הגנה מסוימת באמצעות ענישה על התקפות עליהם. החוק שימש כבסיס משפטי ליחסים בין לא-יהודים ליהודים בפולין במשך מאות שנים מאוחר יותר.

פעיל הימין הקיצוני שפך נוזל דליק על הספר שנשפד על חפץ מתכת חד, והצית את הספר כשהקהל הריע וצעק, "מוות ליהודים". חלקם גם קראו קריאות אנטישמיות ולאומניות נוספות, כולל נגד המוזיאון היהודי הראשי בוורשה.

"זהו אירוע מפחיד וחשוב מבחינה סמלית", אמר רפאל פנקובסקי, מנהיג קבוצת "לעולם לא עוד" בפולין נגד גזענות. הוא השווה את העצרת לשריפת ספרים בגרמניה הנאצית, לרבות בפוגרומים של ליל הבדולח בשנת 1938. יום השנה ה-83 לפוגרומים היה ביום רביעי האחרון. "לאחר מעקב אחר אנטישמיות במשך יותר מ-25 שנה, מעולם לא ראיתי דבר כזה", אמר פנקובסקי לסוכנות הידיעות היהודית.

"התמונות האלה מעבירות צמרמורת", כתבה בטוויטר קתרינה פון שנירביין, מתאמת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות .

פולין אנטישמיות ניאו נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד