ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
הממשלה ממשיכה להתעלם

הכנסת תאשר 'חוק פיצויים' ללא מענה למשפחות הרוגי אסון מירון

אסון מירון: ביום רביעי תעלה הצעת חוק למתן פיצויים מידיים לנפגעי 'אסונות לאומיים' בתוך 45 יום, אך היא לא תחול על משפחות נפגעי האסון | הממשלה עד כה מתעלמת ממצוקת המשפחות ואינה מקדמת כלל את מתן הפיצויים, זאת בניגוד להתחייבויות האוצר, השרים ויו"ר ועדת הכספים

הכנסת תאשר 'חוק פיצויים' ללא מענה למשפחות הרוגי אסון מירון
משפחות הרוגי מירון בכותל המערבי צילום: הקרן למורשת הכותל

ביום רביעי הקרוב, הכנסת צפויה לאשר הצעת חוק 'סיוע לנפגעי אסונות לאומיים ואזרחיים', אלא שבשלב הזה הצעת החוק לא תחול רטרואקטיבית, משמעות הדבר היא שמשפחות נפגעי אסון מירון ימשיכו להמתין לפיצוי שהובטח להם אחרי שעד כה הממשלה ממשיכה להתעלם מההתחייבות לסייע להם להשתקם אחרי האסון הכבד.

את הצעת החוק יוזמת חברת הכנסת ויו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן מרום (העבודה), אליה הצטרפו ותמכו חברי הכנסת החרדים משה גפני ויעקב מרגי, לפיה באם חלילה יקרה אסון לאומי או אזרחי משפחות הנפגעים יזכו לפיצויים מידיים ללא פעולות מיותרות.

על פי הצעת החוק, באם הממשלה תכריז על אירוע אסון לאומי אזרחי יקבע יחד איתו מנגנון סיוע לנפגעים ולמשפחותיהם. בכך ששר ימנה גורם מלווה מטעם המדינה לנפגעים ולמשפחותיהם, אשר יהיה בין היתר אמון על הקשר עם גורמי הסיוע לשם מיצוי זכויותיהם של הנפגעים וקרובי המשפחה של הנספים.

המדינה תתחייב לשלם את הפיצוי בתוך 45 יום מאז שהמשפחות יפנו בקשה בביטוח הלאומי. סכום הפיצוי לא נקבע בחוק ואמור להיקבע על ידי תקנות שיבואו תוך שלושה חודשים מאז אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת והכנסתו לרשומות ולספר החוקים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "למרבה הצער, אסונות אזרחיים בנסיבות חריגות, התרחשו לא אחת במדינת ישראל ויש בהם כדי להשפיע באופן עמוק על כלל אזרחי המדינה". בדברי ההסבר לחוק מזכירים גם את אסון מירון שהוכרז לאחריו יום אבל לאומי, אלא "שעד היום לא נקבע בחוק כי אסונות מעין אלו יוכרזו כאסון אזרחי לאומי. כתוצאה מאי הסדרת הנושא בדין חשים הנפגעים ומשפחותיהם, בימי האבל ותקופת ההתמודדות הקשה עם השלכות האסון על חייהם, שהופקרו לנפשם, בהעדר ליווי מוסדר ואחיד מטעם המדינה", נכתב.

כאמור, הצעת החוק שיוזמת חברת הכנסת ריטן מרום לא תחול על נפגעי מירון. האפשרות היחידה היא להפוך את הצעת החוק להצעה ממשלתית ובכך לגרום להצעה כך שתחול גם על משפחות הרוגי מירון ומשפחות נוספות שאיבדו את יקיריהם באסונות אזרחיים אחרים שאירעו בשנים האחרונות.

חברת הכנסת רייטן מרום אמרה ל'בחדרי חרדים': "כתבתי את הצעת החוק כמי שמכירה את הכאב והיגון העצום של אלה שטרגדיה איומה פקדה את חייהם ונשארו לבד ללא עורף ותמיכה מהמדינה. אני נמצאת בקשר כל העת עם משפחות נפגעי אסון מירון, לצערי הרב החוק הנ"ל לא ייחול רטרואקטיבית, אבל נכתב מתוך כאבן ובכדי למנוע זאת בעתיד. ובתקווה שלעולם לא נצטרך להשתמש בחוק".

ח"כ יעקב אשר שהוביל הצע"ח דומה למען נפגעי אסון מירון בירך על הצע"ח והוסיף: "משפחות הרוגי ופצועי מירון ממתינים חודשים רבים לסיוע ופיצוי שלא אושר למרות הבטחות הממשלה, מקווה שהצע"ח זו תהווה זרז לטיפול מיידי במשפחות הללו".

כזכור, כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים' סאגת הפיצויים למשפחות הרוגי ונפגעי מירון לא מתקדמת חרף ההתחייבות של הממשלה בכמה הזדמנויות בדיוני הכנסת, כאשר אפילו הסכום כבר סוכם עוד בזמנו של חבר הכנסת משה גפני שעמד בראשות ועדת הכספים. אך כאמור, עד כה הממשלה מתעלמת מהמצוקה של 43 המשפחות שחלקם איבדו את אבי המשפחה שהיה המפרנס העיקרי.

אסון מירון תשפ"א פיצויים משה גפני יעקב מרגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד