י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חסר ידע בסיסי

נשיא איראן תהה: מדוע הכלכלה במדינה קורסת?

בפגישה שנערכה לאחרונה עם כלכלנים בה נטל חלק נשיא איראן ראיסי, הוא הפגין בורות כששאל שאלות בסיסיות בנושאי כלכלה, כמו מדוע הכלכלה בארצו קורסת

נשיא איראן תהה: מדוע הכלכלה במדינה קורסת?
אברהים ראיסי צילום: צילום מסך

בפגישה שנערכה לאחרונה עם כלכלנים, שאל הנשיא איברהים ראיסי שמונה על ידי האייתוללה עלי חמינאי, שאלות בסיסיות על מצבה הקשה של כלכלת איראן, מה שמעיד על חוסר הבנה בסיסי בנושאים כלכליים.

בפגישה עם כלכלנים ב-9 בנובמבר, ראיסי שאל "מדוע הכלכלה לא מצליחה, מדוע לא הצליחה איראן להגיע לשיעור אינפלציה חד ספרתי, מדוע העם לא יכול לראות את ההשפעה של עשרות מיליארדי דולרים של סובסידיות ממשלתיות בחיי היומיום שלהם, ומדוע שיעור הצמיחה הכלכלית של איראן היה פחות מאחוז אחד במהלך שמונה השנים האחרונות למרות ההוצאות הממשלתיות הגבוהות?".

העובדה שנשיא המדינה שאל את השאלות הבסיסיות הללו לאחר 100 ימים בתפקיד, מלמדת על חוסר הכנה ותכנון מצד ממשלתו, נקודה שהודגשה על ידי מבקרי פנים רבים. כך מדווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

לפי אחד העיתונים שתמך בדרך כלל במדיניות הממשל הקודם של איראן, כלכלנים אמרו לנשיא ראיסי ש"התנאים אינם נוחים לעסקים באיראן", ירידה בהשקעות מקומיות וזרות, כמו גם השפעת הסנקציות דיכאו את הצמיחה הכלכלית של המדינה.

בתשובה לשאלה מדוע הממשלה לא הצליחה להביא לצמיחה כלכלית, ענו הכלכלנים כי "אין זה מתפקידה של הממשלה ליצור צמיחה כלכלית. הממשלה צריכה רק לשפר את סביבת העסקים כדי לאפשר צמיחה". בינתיים, חוסר מומחיות בקרב פקידי ממשל הביא לבזבוז משאבים רבים שלדעתם יכל להביא לצמיחה.

עוד נאמר, כי התהליך הארוך לקבלת היתרים ממשלתיים לעשות עסקים, היעדר מסגרת חוקית טובה ומיסוי לא הוגן, הם המרכיבים העיקריים המובילים לתנאים לא נוחים. הדירוג העולמי של איראן במונחים של "קלות ניהול עסק" הוא 128, בעוד שכל מה שמעל למספר 50 "נחשב לבלתי חיובי". נכתב בעיתון.

"סנקציות בינלאומיות יצרו אתגר גדול עבור הכלכלה" נכתב בעיתון, בהשוואה לכלכלה האיראנית לאוטובוס, הכלכלנים אמרו כי "אוטובוס אינו מסוגל עוד לנסוע על הכביש הראשי וסטה לכביש צדדי מחוספס, מה שהפך את ההתקדמות לבלתי אפשרית", יחד עם זאת, "סנקציות הן אחת הסיבות המרכזיות לירידה בהשקעות. בעיות נוספות נוצרות כתוצאה מההתערבות של ממשלת איראן, לרבות מניפולציה במחירים, כל אלה הביאו לירידה בתעסוקה".

כלכלת איראן אברהים ראיסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד