י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"לצעוק לחרדק 'טמא צא מכאן' ולזרוק אותו מבית הכנסת"

אחד מרבני סאטמר בפסק הלכה: חייל חרדי לבוש מדים שנכנס לבית כנסת, צריך לצעוק עליו שיצא • ואם לא יצא? "לתופסו ולזורקו מבית המדרש, כדי לשמור על צאצאינו"

חייל חרדי. צילום: פלאש 90
חייל חרדי. צילום: פלאש 90

עד כה, בשנים האחרונות, קיבלו החיילים החרדים פטור מלבישת מדי צה"ל בשכונות החרדיות, אלא שבתקופה האחרונה יצא צה"ל במבצע מיוחד, במסגרתו בוטלו פטורים הלבוש הללו, ורק חיילים שמתעקשים על כך, יכולים לבקש אישור מיוחד ממפקדיהם, כדי להסתובב ללא מדים בשכוהת מגוריהם.

הרב משה זאב זארגער, אחד מרבני סאטמר, החליט להוציא פסק חריף, כדי למנוע תופעה של חיילים במדים בשכונות החרדיות. בפסק ההלכה שפורסם בשמו, קורא הרב זארגער לסלק כל חייל במדים משכונה החרדית או מבית המדרש.

"בימים אלו יצא הצבא ב'מבצע מלביש'. המשטרה הצבאית הגיעה לשכונות החרדיות על מנת לתפוס חיילים חרדים (חרדקים כלשוננו) שאינם לובשים מדים בתוככי השכונה ולקנוס אותם על כך. מטרת המבצע לשדר מסר שלפיו השירות הצבאי הפך לנורמה, ולכן הצבא מעוניין שכמה שיותר חיילים ילכו לבושים במדים. עד היום היה בושה להגיע עם מדים לבית המדרש".

לדברי הרב זארגער, "הרווח הכי גדול עבורם שעוד יהודים ועוד יהודים ילכו עם הבגדים הצבאיים, ובכך יקררו את ההתנגדות לכך, ועל זה עמלים עתה". לכן פוסק הרב: "אם יהודי נכנס עם בגדים כאלו לבית המדרש, מיד בהיכנסו, צריך לצעוק לעברו: טמא צא מכאן! כי הבגדים האלו מטמאים במגע ובמשא. להתפלל עם בגדים כאלו זה כמו להתפלל עם שתי וערב רח"ל. הבגדים האלו מכריזים: כפירה ומינות".

אם תהיתם מה ממליץ הרב זארגער לעשות במידה והחייל מסרב לצאת מבית המדרש, "צריך לתופסו ולזורקו מבית המדרש". למה? כי "אי אפשר באופן אחד לשמור על צאצאינו". עוד הוא מוסיף: "אם רואים בחור צעיר שמתווכח עם כאלו, בחושבו שהוא חכם דיו וישפיע עליו, צריך לגשת אליו ולומר לו: 'עזוב את השייגעץ'".
פסק הלכה שייגעץ חרדק מדים חייל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 69 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד