י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מחדשים את המנהג

66 טעמים לתליית ביצת בת יענה בבית כנסת

פוסק עדת תימן הגאון רבי יצחק רצאבי, יוצא בקריאת קודש מיוחדת לחדש את המנהג לתליית ביצה של בת יענה במרכז תקרת בית הכנסת; "דורנו צריך חיזוק גדול בענייני התפילה וקדושת בית הכנסת, יותר מן הדורות שלפנינו. ויהיו ולזכרון ולטוטפות בין עינינו, למנוע שיחת חולין ודברים בטלים שם"

66 טעמים לתליית ביצת בת יענה בבית כנסת
הגר"י רצאבי עם ביצת היען צילום: באדיבות המצלם

בימים אלו יצא לאור ספר ייחודי תחת השם "ביצי נעמיות בבתי כנסיות", מאת הגאון רבי יצחק רצאבי – פוסק עדת תימן. הספר המכיל 156 עמודים, כולל תמונות צבעוניות ובו מביא הרב 66 טעמים למנהג תליית ביצת היען בבית כנסת. 

בספר מובא באלו ארצות נהגו לתלות ביצת בת יענה ובאילו ערים בארצנו הקדושה, היכן תולים את ביצת בת היענה בבית הכנסת בספר מובא טעם הש"ך (שפתי כהן) לתליית ביצת בת יענה בבית כנסתו ועוד ועוד. 

בנוסף נכתב בספר כי בתימן נהגו לתלות ביצי יען גם בבית החתן או היולדת, והצורך בביצים כאלו הביא לקיומו של גמ"ח ביצים. המנהג לתלות ביצי יען היה נפוץ גם בקרב גויים, ואפשר היה לראות בעבר ביצים ענקיות משתלשלות מהתקרה של מסגדים וכנסיות.

הספר מחולק חינם לגבאי בתי הכנסת ובקריאת קודש מיוחדת מסביר הגר"י רצאבי את הדברים:

"בהרבה בתי כנסיות בתימן, וגם בארץ ישראל ובארצות רבות במזרח ובמערב, נהגו לשעבר לתלות בחוט המשתלשל מתקרת בית הכנסת, קרוב לארון הקודש או מעליו, ביצה אחת או כמה ביצים של־בת היענה, היא הנעמית, אחרי שרוקנו אותה על ידי ניקוב חור אחד או שְׁנַיִם. ויש שתלו אותן במרכז תקרת בית הכנסת על יד המנורות, וכיו"ב".

הרב רצאבי מסביר, "מה טוב ומה־נעים לשוב ולקיים מחדש מנהג זה. ובפרט שדורנו צריך חיזוק גדול בענייני התפילה וקדושת בית הכנסת, יותר מן הדורות שלפנינו. ויהיו ולזכרון ולטוטפות בין עינינו, למנוע שיחת חולין ודברים בטלים שם וכו'. הדברים נלמדים מן היענה וביצתה, כמבואר בספר זה ששים וששה טעמים נפלאים לעניין, עם מקורותיהם ושרשיהם בארוכה".

"וכיום זה שייך לא רק לתימנים ולספרדים אלא גם לאשכנזים, כי אז בארצות אירופה לא היו ביצי הנעמיות בהישג יד, מפני שלא גדלו שם, ואף על פי כן היעב"ץ ועוד מגדולי אשכנז התפעלו ושיבחו מנהג זה".

את קריאת הקודש מסיים הרב רצאבי "על־כן אנו פונים בזאת לרבנים ולדרשנים שליט"א, די בכל אתר ואתר, שיבארו לציבור טעמי הדבר, על פי המפורט בספר זה, וירחיבו בהם מדנפשייהו כיד ה' הטובה עליהם, לדעת מה זה ועל מה זה אנחנו עושים. ומלאה הארץ דעה את י"י, כמים לים מכסים".

 

 

 

 

 

הרב יצחק רצאבי בית הכנסת בת יענה ביצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד