כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הרחבת חופש הפעולה

שינויים דרמטיים לחיילים: לירות בגנבים מבסיסי צה"ל

שינויים בנוהלי הפתיחה באש בצה"ל: היתר לירות לעבר גנבי אמצעי לחימה ותחמושת בבסיסי צה"ל ובשטחי אש. כמו כן, לנוכח העלייה הדרמטית במספר ההברחות משטח מצרים - הרוחב חופש הפעולה של החיילים בגבול

שינויים דרמטיים לחיילים: לירות בגנבים מבסיסי צה"ל
אילוסטרציה צילום: pixbay

נוהלי הפתיחה באש בצה"ל שונו בצעד דרמטי שייכנס לתוקף בימים הקרובים, כאשר השינוי הדרמטי ביותר הוא היתר לירות לעבר גנבי אמצעי לחימה ותחמושת בבסיסי צה"ל ובשטחי אש. כך דיווח איתי בלומנטל ב'כאן 11'.

על פי הדיווח, השינויים מתבצעים לנוכח שיקולים מבצעיים ועברו את אישור הרמטכ"ל והייעוץ המשפטי, זאת אחרי שנים של הזנחה וגרירת רגליים.

המהלך, שקיבל גם את ברכת ראש הממשלה נפתלי בנט, יצא לפועל לאחר שבצה"ל החליטו להרחיב את חופש הפעולה של החיילים ואת ארגז הכלים שניתן להם, כך שיוכלו לבצע ירי גם לעבר גנבים.

עד היום הנוהלים לא אפשרו להם לפתוח באש במקרים כאלה. בשנים האחרונות הפך בסיס צאלים לסימן ההיכר של כבילת הידיים של חיילים בכל הקשור לגנבים, ואלו הצליחו לגנוב ציוד צבאי תחמושת ואמצעי לחימה.

דווח גם כי בגזרת יהודה ושומרון הוראות הפתיחה באש ישוכתבו. בעקבות פערים שעלו ב"תחומים אפורים" בנוהלי הפתיחה באש, בצה"ל החליטו לשכתב את הפקודות כך שיהיו ברורות יותר. הרקע הוא בין היתר התנהלות של לוחמים במהלך הפרות סדר של פלסטינים שהובילו לפגיעה בחפים מפשע. בצה"ל הבהירו כי גם לאחר כתיבת ההוראות החדשות, לחיילי צה"ל נשמרת מלוא הזכות להגיב באש חיה במקרה שהלוחמים חשים סכנת חיים.

בתוך כך, לנוכח העלייה הדרמטית במספר ההברחות משטח מצרים - הרוחב חופש הפעולה של החיילים בגבול, כך שיוכלו לבצע ירי לעבר מבריחי סמים ואמצעי לחימה באזור המכשול הביטחוני החדש בגבול - דבר שנמנע בהם בעבר.

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לדיווח: "מברך את צה"ל על שינוי חשוב בנהלי הפתיחה באש. לחיילי צה"ל חייבת להיות אפשרות להגן על עצמם - ועלינו. ממשיכים להילחם בפשיעה ולהחזיר את הביטחון".

מתנועת 'אם תרצו', המלווה את צעדת האמהות וממובילות המחאה הציבורית לשינוי הוראות הפתיחה באש נמסר בתגובה: ''מברכים על השינוי החשוב בהוראות הפתיחה באש, סוף סוף חיילי צה''ל יוכלו לעצור את גניבת הנשקים מבסיסי צה''ל. עם זאת, הדרך עוד ארוכה להשבת ההרתעה: כל עוד חיילנו מופקרים בגבול עזה עם הוראות פתיחה באש שביניהן ובין הגנה על חיי הלוחמים אין שום קשר, הרי שחייהם עדיין בסכנה. כמי שמלווים את צעדת האמהות נמשיך ללחוץ ולקרוא לדרג הצבאי והמדיני לתת לחיילי צה"ל כלים להגן על עצמם!''

 

 

פתיחה באש צה"ל תחמושת צה''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד