ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

דרמה מול חופי חיפה • מטוסי חיל האוויר יירטו כלי טיס איראני מעל הים

מטוסי F-16 של חיל האוויר זיהו מטוס ללא טייס בשמי לבנון הטס לכיוון ישראל • כ-10 קילומטרים מחופי חיפה יורט המטוס על ידי חיל האוויר • ספינות חיל הים מחפשות אחר שברי כלי הטיס • ככל הנראה מדובר במטוס איראני ששוגר על ידי ארגון החיזבאללה

צילום: דו"צ
צילום: דו"צ

היום (חמישי) בשעות הצהרים סמוך לשעה 13:30 זוהה כלי טייס באיזור הצפון מול חופי חיפה, מטוסי F-16 של חיל האוויר יירטו את הכלי, וחיל הים יצאו לחפש את שברי כלי הטייס שהגיע לישראל וטס מכיוון צפון לדרום.

באותם שעות הייתה תנועה ערה של כלי טיס בצפון, גם לעומק לבנון.

יתכן ומדובר במטוס איראני, ששוגר על ידי החיזבאללה

ברשת אלמנאר דיווחו אודות נוכחות של מטוסי ישראל בשמי דרום לבנון, ובהמשך מזל"ט מלבנון הופל באזור חיפה, סמוך לגבול הלבנוני עם סוריה.

קולות נפץ נשמעו ושובלי עשן נראו בשמיים. כלי שיט של חיל הים פתחו בחיפושים אחרי שבריו של כלי הטיס.

ככל הנראה, מדובר במל"ט ששוגר על-ידי ארגונו של נסראללה.

המטוסים הוקפצו מבסיס רמת דוד. אחרי הפיצוץ דווח על גיחות של מטוסי חיל האוויר בלבנון.

דובר צה"ל מוסר כי כלי טיס בלתי מאויש אשר ניסה לחדור לשטח מדינת ישראל יורט בהצלחה בסמוך לשעה שתיים על ידי חיל-האוויר. כלי הטיס הופל מעל הים, בשעה שהיה בדרכו לעבר חופי מדינת ישראל. כוחות צה"ל סורקים כעת את המרחב הימי.

דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי, אמר בתדרוך לכתבים צבאיים כי "כלי הטיס שוגר מצפון לדרום, מאזור החוף בלבנון. חיל האוויר זיהה את הכטב"ם עוד בשטח לבנון ועקב אחריו. למקום הוקפצו מטוסי קרב ומסוקי קרב אשר ווידאו כי לא מדובר בכלי ידידותי. לאחר קבלת המידע, מפקד חיל האוויר אישר את הפלת הכטב"ם על ידי מטוס קרב - ששיגר לעברו טיל אוויר-אוויר. הכטב"ם הופל כ-5 מייל מחופי חיפה, בגובה של 6,000 רגל".

"המזל"ט הוא כלי טיס קטן וקשה מאוד לאחוז בו באוויר" אמר קצין בכיר בחיל האוויר, "אך בשל המיומנות שפיתח חיל האוויר אל מול הפרובוקציה של חיזבאללה הצליח הטייס להוריד אותו כבר בטיל הראשון". הקצין שיבח את טייס מטוס ה-M-16 שהצליח בטיל הראשון ליירט את המזל"ט.

את העדכון על ניסיון חדירת המל"ט קיבל נתניהו כשהיה בטיסה בדרכו לצפון. מסוקו נחת לזמן קצר עד לסיום היירוט, ואז המשיך ליעדו.

ראש הממשלה, אמר במהלך ביקור בבית השייח הדרוזי מופק טריף בכפר ג'וליס, כי "ישראל עוקבת בעניין ובדאגה על המתרחש בסוריה ובלבנון".

והוסיף: "סוריה מתבקעת ולבנון לא יציבה. בשני המקומות נשקפים איומים בלתי מבוטלים כלפי מדינת ישראל. בסוריה ישנם שני איומים. הראשון הוא זליגת נשק מתקדם לידי ארגוני הטרור, והשני הוא ניסיון חדירה של מחבלים דרך גבולותינו וירי לעבר ישובים". עוד הוסיף נתניהו: "אנחנו נערכים לטפל בשני הנושאים הללו ואנחנו מטפלים בהן. מדינת ישראל תיערך כראוי לטפל בכל איום גם מסוריה וגם מלבנון, מהים מהאוויר ומהיבשה".

באוקטובר 2012 הפיל צה"ל כלי טיס בלתי מאוייש בצפון הנגב, שחדר מכיוון הים התיכון. הכלי זוהה על ידי מערכות הבקרה של צה"ל ולאורך נתיב טיסתו בארץ היה תחת מעקב מהאוויר ומהקרקע, לרבות מטוסי קרב. לאחר מספר דקות, שוגרו לעברו מספר טילים, ואחד מהם הפיל את הכלי בצפון הנגב, מתוך שיקולי הימנעות מפגיעה באזור מיושב.

במהלך מלחמת לבנון השנייה, בהפרש של כמה ימים בחודש אוגוסט 2006, הפילו מטוסי קרב של חיל-האוויר שני כטב"מים מדגם "אבאביל" של חיזבאללה. לאחר שאותרו על ידי יחידת נ"מ (נגד מטוסים) ויב"א (יחידת בקרה אווירית) צפון, שיגרו מטוסי "ברק" חד-מושבי (F-16C) של טייסת "אבירי הצפון" וטייסת "העמק", טילי אוויר-אוויר והפילו את המזל"טים אחד מעל הים, בשטח לבנון והמזל"ט השני צפונית לחיפה.

מל''ט חיזבאללה איראן לבנון חיל אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד