כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יו"ר ועד מירון מאשים: חיללו שבת בפרהסיה על ציון רשב"י

הרב מרדכי הלפרין מאשים את 'המרכז למקומות הקדושים' בחילול שבת • "התרעתי שהתשתיות לא ערוכות. האירוע נוהל ברשלנות" • המרכז: "הסדרנים היו נכרים"

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



"השבת חוללה על ציון הרשב"י", כך טוען הרב מרדכי הלפרין, יו"ר הוועד של מושב מירון.

הלפרין גם מאיים, כי אם לא תוקם ועדת חקירה מיידית לבדיקת הכשלים והקריסה הכוללת של התשתיות והתחבורה במירון, הוא יפנה לבג"ץ.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הלפרין מקדים ואומר, כי התריע מראש על נקודות התורפה וכי הגורמים המוסמכים לטפל בהן התעלמו מאזהרותיו. הוא גם מספר על חילול השבת שהתרחש, לטענתו, במתחם ציון הרשב"י:

"בשבת אחר הצהריים, נחרדתי לראות עשרות סדרנים מטעם חברת האבטחה 'כחול לבן' שנכנסו לציון, כשברשותם מכשירי קשר, מכשירים סלולריים ועמם מנהל חברת האבטחה שהיה יהודי.

"הם השתמשו ללא צורך במכשירים שנשאו בחגורותיהם, ושוחחו במכשירי הקשר ובסלולרי, כאילו ומדובר ביום חול. הלה, שמודע לקדושת השבת ולרגישות וקדושת המקום, התעלם ביודעין מכל זה וחילל שבת במוצהר.

"החברה הזה מומנה על-ידי המרכז הארצי למקומות הקדושים. כך גם קיבלתי טלפון בעיצומה של השבת. אני חשבתי שמדובר בפיקוח נפש, אך לאחר מכן התברר לי שהיה מדובר בעניין טכני שביקש לטפל בו איש חברת האבטחה".

רוצים לראות כל מה שקרה בל"ג בעומר?
מגזין מיוחד: ל"ג בעומר תשע"ג • דיווחים • גלריות מרהיבות • וידאו

הלפרין מסביר, כי כאשר התקיים חילול שבת כה המוני מתחת לאפם של אלפי אורחים שהיו בשבת במירון, אין פלא, כי אחר-כך הגיעה הקריסה הגדולה, כתמרור אזהרה.

"גם ביוביות שהמרכז הארצי אמור לספק, לא הגיעו לשטח", הוא אומר. "בכלל. במשך זמן רב לא היו מים בברזים בגלל תקלה במערכת המים. רצינו להזעיק אינסטלטור כדי שינסה לאתר את התקלה, אבל ברור שבלי ליווי משטרתי, איננו יכול להיכנס לאזור מירון.

"התקשרנו עשרות פעמים למשטרה, אך לא היה מענה. קצין משטרה שהיה אמור להגיע למועצה, לא טרח להופיע. לא היה שום אדם שקישר בין הגופים האחראים על ל"ג בעומר, שאליו ניתן היה לפנות. ניסינו להשיג אי מי מטעם ראשי המרכז הארצי, וגם הם התאדו כאילו בלעה אותם האדמה.

"כך גם לגבי הביוב. המערכת לא עמדה בעומס. היא לא בנויה לאירוע בסדר גודל כזה. הצינור שהתפוצץ, הציף את מי הביוב ברחוב הראשי העולה אל הציון. בורות הביוב עלו על גדותיהם. ושוב, לא היה מי שיטפל, כי הדרכים חסומות ואין מי שיאשר לשרברב להגיע למקום".

הקריסה - בגלל הפרוטקציונרים

מכאן הוא עובר לתאר את קריסת התשתיות, המים והביוב במושב - ומאשים מספר גורמים בתקלות החמורות:

"צריך להבין", הוא מקדים, "כי התשתיות במירון אינן בנויות לקליטת חצי מיליון איש. קיימת תכנית שדרוג למערכת המים והביוב, כדי שיהיו ערוכות לספק את צרכיהם של מאות אלפי החוגגים, אבל הכסף לשם יישום התכנית, מעולם לא הגיע לידינו".

עוד מאשים הלפרין, כי המשטרה איפשרה לפרוטקציונרים להיכנס אל היישוב, אבל לא לאורחי הצימרים. "היישוב מרושת בכניסותיו במצלמות. יש בידינו תיעוד מדויק של מאות מכוניות שנכנסו ליישוב, כנראה בזכות קשרים עם המקומות הנכונים. אלו חנו בכל מקום וחסמו את צירי התנועה של המושב. בכך הם גרמו להיווצרות פקק תחבורתי גדול, משום שהשאטלים לא יכלו להיכנס ליישוב, וגם מי שבאמת היה צריך לנוע ולהתנייד ביישוב, אך לא יכול היה בגין האמור.

"כשיש לך פקק באורך 10 קילומטר, יכולה להיות הסיבה בגלל מכונית אחת שנוסעת בראש השיירה באיטיות, או בגלל שטפון מים בדרך לחניון וכיוצא בזה. זה בעצם מה שקרה במירון, שיבוש פה ושיבוש שם - והכל קורס. זו אחת הסיבות שהביאו גם לקריסת מערך התחבורה".

הלפרין מסכם: "ממשלת ישראל, על שלוחותיה בשטח, המשטרה והמרכז הארצי, חייבים לבדוק את עצמם. לא יתכן שאירוע ענק שכזה, הכי גדול במדינה בשנה, לא ינוהל מקצועית. מישהו צריך לתת את הדין על כך".

קיבלנו אישור מהרבנים

בתגובה לדברים, סותר הרב ישראל דרעי, מנהל המרכז הארצי למקומות הקדושים, את ההאשמות, אחת לאחת, ומאשים את הלפרין בניסיון סחיטה - להוציא תקציבים מהמרכז, בכל דרך אפשרית.

תחילה, הוא הודף את הטענות על חילול השבת:

"התבקשנו על ידי המשטרה, להוסיף לה כח אדם כתמיד, על-ידי תגבור מערך הכוחות, בחברת אבטחה. המאבטחים היהודים לא הגיעו למתחם הציון ולא נכנסו למירון, לפני שיצאה השבת. כך גם המשטרה, שמרה על צביון המקום כנדרש והשוטרים לא נכנסו לזירה.

"אולם, מסיכום שעשינו מראש, עליו קיבלנו אישור מפוסקי הלכה, התרנו כניסת קבוצה קטנה של מאבטחים נוכרים, קודם יציאת השבת, לצורך התארגנות מוקדמת, ולמסירת דיווחים על המתרחש בשטח - למשטרה.

"מגיע הלפרין וטוען, כי בשעה 19:00, פחות משעה לפני יציאת השבת, התקשר לטלפון שבביתו, מנהל האבטחה שהינו יהודי. אמרתי לו: ממה נפשך, אם ענית לטלפון, הרי שהקולר של חילול השבת תלוי בך, ואם לא ענית, אז מה אכפת לך?

"אבל למרות זאת, אני עדיין בודק לעומק, כדי לוודא אם יש שמץ של ממש בטענות אלו. אני נוכחתי באתר כל השבת, ולא נתקלתי בבדל של חילול כזה חלילה. ברי לך, שאלמלי היה, הרי שאלפי האורחים, לא היו עוברים על כך בשתיקה.

"בכל מקרה, הלפרין לא יכול להיות ה'תליין' ואם יתברר לי, שחרף הסיכומים וההבנות, היה יהודי שחילל שבת במתחם, במסגרת ההכנות לחגיגות, הוא יטופל על ידינו, באמצעים העומדים לרשותינו".

דרעי מוסיף ומציין, כי הלפרין הציב שורה של דרישות למרכז הארצי, כמו עשרה מאבטחים שיעמדו הכן לרשותו, ביוביות, שאטלים לאורחי המושב ועוד - ודרישותיו נענו: "אין לי מושג מה הוא עשה עם המאבטחים הללו, אבל כנראה מרוב טוב שאנחנו משפיעים עליו, הוא מחפש אקשן".

דרעי מבקש לרמוז בכך, כי יתכן, שהשיחה שהגיעה ביום השבת להלפרין לטענתו, נגעה לקבוצה האמורה ששרתה את מטרותיו של הלפרין ולא את אלו של המרכז הארצי.

דרעי גם לא מבין מה המהומה על בעיית המים והביוב:

"אנחנו אחראים על הציון בלבד. כל מה שקורה במושב, הוא על כתפי הלפרין בלבד. זה מאד מוזר שדווקא בל"ג בעומר מתרחשים פיצוצים כאלו. בציון הרשב"י, יש לנו תשתית משלנו, ואיננו צורכים מים או ביוב מהמושב. נהפוך הוא, מהפיצוץ הראשי נפלו לנו המצלמות שרשתו את האתר וזה יצר לנו שיבוש גדול, כי לא יכולנו לשלוט במה שקורה, מחמת העדר שידורים בזמן אמת.

"עשינו הכל, כדי להתגבר על התקלה ולהחזיר את המצב לקדמותו, וכמובן סייענו בכל דרך אפשרית, כדי לפתור את הבעיה, למרות שהיא ממש לא באחריותנו ובסמכותנו, כפי שבעיות המים בכרמיאל, אם ישנם, לא אמורות לעניין אותנו".

נראה, כי הקונפליקטים בין הלפרין ובין המרכז הארצי, שכבר נידונו בין כתלי בית המשפט, אינם סוף פסוק בהתגוששות הבלתי פוסקת שבין הצדדים.

דרעי, הוא גם איש בשורה ומספר, כי בעקבות קריסת מערך התחבורה והחום הלוהט, שגרמה למשטרה להזעיק את כל הגורמים האפשריים שיספקו מים לציבור הממתינים בחניונים, פעילות שהמרכז הארצי דאג לה בכל הדרכים העומדות לרשותו, כמו אספקת מים ממעין מירון, ועוד, תצא לפועל תכנית הקמת תשתיות מים וביוב בכל החניונים, כבר בימים הקרובים.

"כולם יודעים, כי החניונים הללו שוממים כל השנה. מדובר בשטחים ששייכים למנהל מקרקעי ישראל, ואין להם כל שימוש זולת בל"ג בעומר. אבל במגירתנו קיימת תכנית רב מערכתית, שכבר תוכננה מזמן, להקים את התשתית הנחוצה, לרבבות שמגיעים לחניונים. בגין מה שקרה השנה, שזה בוודאי לא באחריותנו ובאשמתנו, החלטנו לנער את האבק מעל התכנית ולהקצות לה מידית את כל המשאבים הדרושים לכך. כך שבעזרת ה', בשנה הבאה, ייהנו כל העולים מירונה, מהתשתיות החדשות".
מרדכי הלפרין רשבי אבטחה קריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד