ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

השופטת אישרה תביעה ייצוגית נגד חברת 'קרית ספר'

שופטת המחוזי בירושלים אישרה תביעה ייצוגית נגד חברת 'קרית ספר' ועורכי הדין המלווים אותה • הסיבה: גבו כספים מעבר למותר על העברת בעלות בדירות במודיעין עלית

מודיעין עלית. צילום: פלאש90
מודיעין עלית. צילום: פלאש90

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים אישרה בשבוע האחרון הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת קרית ספר בע"מ, ונגד משרד עורכי הדין גן-צבי. התביעה, שהוגשה על ידי אלחנן ארלבום, באמצעות עורך דין יעקב אלחרר, עסקה בגביית יתר שביצעה החברה באמצעות עורכי דינה על פעולות להן קבוע רף מקסימלי בחוק.

כדי להבין את הפרשה, קצת רקע הכרחי: קרית ספר נבנתה בשטחי יהודה ושומרון, ומקרקעיה טרם נרשמו בספרי המקרקעין באופן מוסדר, בשל כך, ולצורך כל פעולה חיונית, כמכירת דירות, רישום משכנתא וכדומה - על החברה ליצור ולהחזיק בעצמה מרשם פנימי - מעין טאבו - שינוהל על פי חוק, עד שיוסדרו הקרקעות בספרי המקרקעין של מדינת ישראל, אם וכאשר.

אלא שביצוע פעולות רישום שכאלה, כהעברת זכויות ועוד, מוגבל על פי החוק לסכום מסוים, ארלבום, באמצעות עורך ינו, מתייחס לשלוש פעולות גביה בהן חרגה החברה מהסכום המותר לה. נסתפק בציון הגביה המרכזית שבהן: עבור רישום העברת זכויות [המתבצע כאשר אחד מלקוחות הפרויקט מעוניין למכור את הדירה] לא ייגבו יותר מ-300 שקלים על פי חוק, אולם החברה גבתה 0.3% מסכום הדירה, ואף התנתה זאת במוצהר בחוזה מכירת הדירה המקורי.

לשם הבנה, נציין כי דירתו של ארלבום עצמו, נמכרה במעט יותר מחצי מיליון שקל, ממחיר שכזה נטלה חברת קרית ספר סך של 1,500 שקל, פי 5 מהמותר לה על פי חוק! לטענתו, כך נעשה בכל דירה שנמכרה בפרויקט, ולפיכך ביקש לקבל אישור להגשת תביעה ייצוגית, במסגרתה יוכלו להצטרף כל מוכרי הדירות שנעשקו בדומה לו.

חברת קרית ספר ניסתה להתגונן מפני התביעה בסדרת טענות. בין השאר טענו באי כוחה כי החוק הישראלי העוסק בתביעות ייצוגיות, כמו גם חוק הגבלת המחירים [בשמו 'צו הפיקוח'], אינם תקפים בשטחי יהודה ושומרון, ואף שללו את סמכות בית המשפט לדון בנעשה.

טענות אלה נשללו על ידי היועץ המשפטי לממשלה. גם שאר הטענות שהעלו נציגי החברה נידחו, וכאמור, השופטת אישרה את הגשת התביעה הייצוגית, ואף חייבה את 'קרית ספר בע"מ' והנתבעים האחרים בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחה בסך של 50 אלף שקל, ובפרסום של הודעה על התביעה הייצוגית בשני יומונים נפוצים ובמקומון אחד.
קרית ספר גניבה תביעה ייצוגי רישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד