ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

בלעדי: המגעים נכשלו - ירושלים בדרך למלחמת שבת

פגישות שהתקיימו עד כה עם יזם מתחם התחנה בירושלים - נכשלו • הערכה: בשל חוזים שחתם, היזם יעמוד על שלו והמתחם יופעל בשבת • גורמים ב'עדה' נערכים למלחמה

הפגנת שבת. צילום: פלאש 90
הפגנת שבת. צילום: פלאש 90

האם מלחמת שבת בירושלים אינה נמנעת?

מתחם התחנה הישן בירושלים, הממוקם בדרך חברון, צפוי להיפתח כבר בחודש הקרוב ויהפוך למרכז מסחרי שיתפרש על שטח בן 11 דונם ובו יהיו שטחי מסחר, אמנות ואוכל. בשטח יוקמו שבע מסעדות, לצד מרכז מבקרים ענק, מרכז מסחרי ועוד. פתיחת המתחם עלולה להצית מחדש את יחסי החרדים – חילונים בבירה.

עד כה הצליח אבי מורדוך, איש עסקים ויזם המתחם, לגייס שש רשתות המפעילות מסעדות ברחבי הארץ. על פי החוזים - בעלי הרשתות יפתחו סניפים במקום בהדרגה החל מהחודש הבא.

השבוע נודע כי משא ומתן שהתנהל עם 'אגאדיר', רשת בורגר, נקלע למבוי סתום. ההערכה היא כי חילוקי דעות כספיים הם שהובילו לכך. "הרשת לא הסכימה לשלם את הסכום שמורדוך רצה". גם השף משה שגב שברשותו מספר מסעדות ניהל בעבר משא ומתן שנכשל מסיבות דומות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי גורמים חרדים בירושלים פועלים למנוע את פתיחת המתחם. במסגרת הניסיונות, נפגש הרב שמואל רבינוביץ' עם אבי מורדוך. הפגישה בין השניים התקיימה לפני שלושה חודשים ולא נשאה פרי. עוד נודע כי גם חבר המועצה יוסי דייטש נפגש עם מורדוך לפחות פעמיים בחודשים האחרונים. גם פגישות אלו לא הועילו.

החרדים תולים תקווה קלושה אחרונה בפגישה שתתקיים בעוד כשבועיים, ובה צפויים להשתתף יזם המתחם - שבסמכותו לקבוע האם המתחם יישאר פתוח בשבת, אנשי הוועדה למען השבת וחברי המועצה החרדים בעיריית ירושלים.

"הסיכויים לכך שהיזם יחליט לסגור את המתחם בשבת הם נמוכים", אומר גורם המעורה בניסיונות ההידברות, "מעבר לעובדה שיופעלו עליו לחצים כבדים מכל עבר, הוא כבול בחוזים חתומים עם בעלי המסעדות - שהפרתם תגרור אותו לבתי המשפט, סיפור שיכול להסתיים בעוד שנים רבות".

עד כה פעילותם של חברי המועצה נעשית מתחת לפני השטח, "החילונים מנסים לגרור אותנו בכוח למלחמת תרבות שתהווה פתיחה טובה עבורם למערכת הבחירות הקרובה", אומר גורם בכיר ב'יהדות התורה' בירושלים, "כל עוד יש ביכולתנו לפעול מבלי להיגרר למלחמה הזאת, נפעל בצורה הזו".

באשר לשאלה מה יעשו החרדים אם למרות הכל המתחם ייפתח בשבת, לכך יש 2 תשובות. הבכיר
ביהדות התורה אומר כי "הרבנים יכריעו". אך מנגד יש מי שבטוח שהמחאה היא עניין של זמן, "זה מבהיל. לראשונה בירושלים מתכוונים לפתוח מתחם שלם", אומר יוסף רוזנפלד, יו"ר ועדת השבת בירושלים, "לא מדובר כאן בחנות אחת או שתיים, במתחם שלם".

"בחודש האחרון ישבנו ודיברנו על פעולות המחאה. זוהי פרצה חמורה, ואין ספק שנקיים הפגנות המוניות נגד מפעילי המתחם". האם ההפגנות יתקיימו באזור המתחם? שאלנו. "ככל הנראה שלא".

משרד יחסי הציבור של יזם הפרויקט אבי מורדוך מסר בתגובה: "מדובר בחבורה של פוליטיקאים אשר מנסים להתסיס את האווירה בירושלים לקראת הבחירות למועצת העיר.צר לנו שאותם אנשים עושים שימוש נלוז במתחם התחנה בירושלים במטרה לפגוע בסטטוס קוו הקיים בעיר לצרכיהם האישיים והפוליטיים".
ירושלים חילול שבת מתחם חנויות מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד