כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ירתיע את הנוכלים?

עושק קשישים: חברות שיורשעו ייקנסו בעשרות אלפי שקלים

שרת הכלכלה והתעשייה והשרה לשוויון חברתי, פרסמו תזכיר חוק שהוכן על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להחמרת הסנקציות על מי שפוגע בצרכנים פגיעים כמו אזרחים ותיקים, חסרי ישע, קטינים, עולים חדשים, בעלי מוגבלויות ועוד. מעתה, עוסק שיפר את חוק הגנת הצרכן כלפי אוכלוסיות אלה, ייחשב כמפר בנסיבות מחמירות, וצפוי לקנסות מוגדלים, פי 1.5 מהנהוג כיום בחוק, בהיקפים של עשרות אלפי שקלים

עושק קשישים: חברות שיורשעו ייקנסו בעשרות אלפי שקלים
אילוסטרציה צילום: pexels

משרד הכלכלה פירסם היום, (שלישי), תזכיר המתקן את חוק הגנת הצרכן, ומאפשר לממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להטיל עיצומים כספיים בשיעור גבוה יותר על עוסקים שפוגעים באוכלוסיות מוחלשות, בין אם על ידי הטעיה, אי-גילוי פרטים על העסקה או הפרה אחרת לפי החוק. העיצום הכספי בגין כל אחת מההפרות יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים (67,500) ובמכפלות אף יותר (סכומים שהרשות להגנת הצרכן הטילה בעבר במסגרת הטיפול בתופעת עוקץ הקשישים במוצרי הצריכה). החוק הוא חלק מרפורמה רחבה העוסקת בסוגיית עושק הקשישים אותה מובילות שרת הכלכלה והתעשייה והשרה לשוויון חברתי.

בשנה האחרונה, זיהתה הרשות להגנת הצרכן את צמיחתו של סוג חדש של "עוקץ קשישים" – עושק פיננסי. מדובר בחברות המנצלות את המצוקה הכלכלית אליה נקלעו אנשים בעקבות משבר הקורונה, ומציעות להן "סיוע", בין היתר בתחומים: מיצוי זכויות רפואיות, איתור כספים אבודים, לקיחת הלוואות, ביטוחים, פנסיה, החזרי מס ועדכון דירוג האשראי. אותן חברות במסווה של הצעות לסיוע, עושקות את האזרחים הוותיקים בעשרות אלפי שקלים. בשנה האחרונה זיהתה הרשות להגנת הצרכן כ-108 חברות המעורבות בתחום זה.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי (יש עתיד): "החוק הזה הוא צעד משמעותי בהגנה ובשמירה על הצרכנים. חובתנו כממשלה לפעול ביד נוקשה אל מול הניצול הציני של תמימות האוכלוסיות הפגיעות, למגר את התופעה ולוודא שהחוק מאפשר לנו לנקוט בכל האמצעיים האפקטיביים כדי להגן על הצרכנים".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד): "על מנת להרתיע נוכלים אנחנו מקדמות שורה של תיקוני חקיקה שמטרתם להגביר אכיפה וענישה. כיום מדינת ישראל היא בגדר "גן עדן לנוכלים" שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. אני עוסקת בנושא הזה מספר שנים והעשייה שלנו תרמה לכך ששורה של חברות עושק פשטו את הרגל ונסגרו, אבל עלינו לשנות את כללי המשחק כך שהצרכנים המוחלשים לא יהיו עוד בבחינת טרף קל לנוכלים. אני מודה לחברתי, שרת הכלכלה, על שיתוף הפעולה והגיבוי".

עושק קשישים עושק לקוחות אורנה ברביבאי מירב כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד