כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עיריית ירושלים מתגאה בפרסום רשמי: הצלחנו לגרש חרדים מהעיר

מחקר של מכון ירושלים לחקר ישראל הצביע על שינוי מגמה בקרב תושבי הבירה • מספר התלמידים החרדים רשם ירידה בשנה האחרונה, לעומת מספר תלמידי הממלכתי והממ"ד שרשם גידול • ראש העיר וגורמים בעירייה העלו את הנתונים בגאווה לדף הפייסבוק - וזכו לתגובות זועמות

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



נתונים של מכון ירושלים לחקר ישראל המתפרסמים הבוקר בעיתון (ב) 'הארץ' מעידים כי האוכלוסייה החרדית בעיר הבירה מצטמקת, ואילו האוכלוסייה החילונית - גדלה. גורמים בעירייה התלהבו יתר על המידה מהנתונים, העלו אותם לעמוד הפייסבוק - וזכו למבול של תגובות נזעמות.

מהנתונים עולה כי זו שנה שנייה ברציפות בה נרשמת עלייה במספר התלמידים בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי בירושלים. זאת, לאחר עשר שנים של ירידה מתמדת במספר התלמידים בבתי ספר אלה. הירידה הוסברה עד כה בהגירה השלילית של משפחות חילוניות צעירות מירושלים, שכנראה נבלמה בשנתיים האחרונות.

אולם הנתון החדש שנוסף השנה, הוא ירידה במספר הנרשמים לכיתות א-ו בחינוך החרדי. מספר התלמידים החרדים בגילאי היסודי בירושלים ירד מ-36,349 בשנת הלימודים הקודמת ל-35,880 השנה. ואילו מספר התלמידים בחינוך הממלכתי (דתי וחילוני ביחד) עלה מ-22,136 בשנה שעברה ל-22,725 השנה.

את הנתונים מסבירה חוקרת מכון ירושלים, ד”ר מאיה חושן, בכך שבעשור האחרון גבר מאוד זרם הצעירים החרדים שעוזבים את העיר, בעיקר לערים החרדיות – רמת בית שמש, מודיעין עילית וביתר עילית, בשל מצוקת הדיור.

"במידה מסוימת צפינו את זה", אומרת חושן. "החלק של המהגרים החרדים מירושלים הוא לכל הפחות כחלקם של החרדים באוכלוסיית העיר. הדירות בירושלים יקרות לא רק לחילונים".

עם זאת, יש להוסיף הסתייגות חיונית: ייתכן שחלק מהשינוי במספרים במגזר החרדי מושפע גם משינוי באופן איסוף הנתונים על ידי עיריית ירושלים. כמו כן, הנתונים אינם כוללים תלמידים שאינם רשומים כלל במערכת החינוך הרשמית, כמו למשל, תלמידים במוסדות החינוך של החסידויות הקיצוניות המסרבות לקבל תקציבים מהמדינה.

ברקת. צילום ארכיוןצילום: ברקת. צילום ארכיון
ברקת. צילום ארכיון


פרסום הנתונים בפייסבוק - פוגע באוכלוסיה גדולה

בעיריית ירושלים התגאו בנתונים ומיהרו לעלותם לדף הפייסבוק הרשמי של העירייה, גם ראש העיר ניר ברקת טרח להתגאות בנתונים בדף הפייסבוק שלו.

הגולשים מיהרו להגיב נגד העלאת הכתבה לרשת החברתית. אחד מהם כתב: "אני לא מאמין שאני כותב את זה, אני אדם חילוני, איש ירושלים מלידה, ואת רוב חיי הבוגרים ביליתי במאבק נגד התחרדות העיר - ולכן אני יכול לפרסם כתבה כזאת על הקיר שלי ולהיות גאה. דף הפייסבוק הרשמי של עיריית ירושלים לא יכול לפרסם נתון כזה בכל הקשר שהוא - זה לא לעניין וזה פוגע באולוסייה גדולה, שעל אף חילוקי הדעות הרבים שיש לי איתם, היא עדיין אוכלוסייה שוות זכויות".

גם ניר חסון, כתב עיתון 'הארץ', שפרסם את הנתונים כתב בתגובה: "כמי שפרסם את הנתונים אני מסכים שיש הבדל בין לפרסם אותם בעיתון לבין להעלות אותם לדף העירייה. כחרדי לא הייתי חש בנוח לראות שהעירייה 'חוגגת' את הנתונים האלו".

פרויקט 'דוסים', הסברה חרדית באינטרנט, הגיבו בפייסבוק: "בושה! בעיריית ירושלים מכהנים אנשי ציבור שנשלחו מטעם הציבור הישראלי, גזענות ושנאת חרדים לא יכולה להיות מטרה לגיטימית שניתן להתגאות בה בפומבי!!!".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות חלה עלייה באיכות חיי התושבים בירושלים, ממנה נהנים כל המגזרים והאוכלוסיות בעיר. העירייה משקיעה רבות בפיתוח כל מגזר לפי צרכיו, אחד לצד השני ולא אחד על חשבון השני.

"עיריית ירושלים רואה בחיוב עליה במאזן ההגירה של צעירים מהמגזר הממלכתי והממלכתי-דתי לירושלים ומצטערת על כל אחד שבוחר לעזוב את ירושלים מכל מגזר שהוא, ובוודאי שאינה חוגגת על כך. כמו כן, העירייה אינה חוגגת על הנתונים, חלילה, אלא משתפת את הציבור במצב הקיים בשטח, כפי שמתבטא בנתונים שפורסמו בידי המכון לחקר ירושלים".
ירושלים חרדים ירידה ברקת חילונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד