ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
בעקבות הפרסום ב'בחדרי'

הח"כ זעק בדיון: תושבי הר נוף יורעלו. צפו

בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים': ח"כ ינון אזולאי דורש לדחות את הבקשה של חברת 'פי גלילות' להזרים בנזין למסוף בהר נוף. הוא פנה לשרה להגנת הסביבה זנדברג בקריאה "לפעול להעתקת המסוף הרחק מהשכונה ולעשות הכול על מנת לסכל את הבקשה"

הח"כ זעק בדיון: תושבי הר נוף יורעלו. צפו
ח"כ ינון אזולאי בדיון בוועדת הכספים צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

חבר הכנסת ינון אזולאי התייחס הבוקר (שלישי), במהלך דיון בוועדת הכספים, לדיווח שפורסם אתמול ב'בחדרי חרדים' לפיו, חברת 'פי גלילות' הגישה לאחרונה בקשה למשרד להגנת הסביבה, להזרים למסוף 'פי גלילות ירושלים' הפועל בשכונת הר נוף, בנזין מסוג בנזן, מה שעלול לגרום לזיהום חמור באזור.

אזולאי: מדובר בהרעלה של תושבי הר נוף

ח"כ אזולאי אמר כי המשרד להגנת הסביבה צריך להתנגד לתוכנית, כי "מדובר בעצם בהרעלה של התושבים בהר נוף. וכשאנחנו מדברים על סביבה נקייה ואיכותית - לא משנה אם התושב הוא חרדי, אם הוא ערבי או יהודי או אינו דתי. זה לא משנה. אנחנו כולנו צריכים סביבה נקייה".

בשורה רעה לתושבי הר נוף: כך יזהמו את השכונה

אזולאי טען כי "עלול להיות נזק בלתי הפיך". הוא החריף את הטון וצעק: "אני חושב שזה הרעלה של התושבים האלה. אני חושב שאתם כמשרד צריכים לעשות הכול ואני מבקש מכם, תעשו את הכול. א. לא להאריך להם ל-10 שנים הבאות - ב. שלא יהיה שם שום שיפוץ, אלא סגירה של המקום. שהאיכות של התושבים האלה תהיה כמו שמגיע בכל שכונה אחרת במדינה הזאת".

קריאה לזנדברג לדחות את הבקשה להזרמת בנזין להר נוף

לפני כן הוא שלח פנייה לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, בנדון של "הזרמת בנזין מסוג בנזן על ידי חברת 'פי גלילות' בשכונת הר נוף בירושלים".

בפנייה פירט אזולאי את הטענות והוסיף כי "בדיון שנערך בוועדת הכספים אתמול בנושא מיסוי כלים חד"פ, הבהרת את עמדתך הנחרצת נגד זיהום האוויר והגנת הסביבה, זיהום האוויר בישראל הוא מהגבוהים במדינות המפותחות בעולם, ויש לו מחיר כבד. לפי ארגון ה-OECD מתים בישראל בכל שנה מעל ל-2,000 איש בגלל זיהום אוויר, הרבה מעבר להרוגים בתאונות דרכים, ולצידם נוספים חולים רבים במחלות לב, דם, ריאות והמחלה הידועה. מעבר לאובדן הכבד ולסבל, מדובר גם בפגיעה משמעותית במשק, בשל ההוצאות על בריאות והירידה בפריון העבודה".

"בדרכך הציבורית תמכת במאבקים סביבתיים שונים: הוצאת מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, עצירת מיזם פצלי השמן בעמק האלה, קידוחי הנפט בגולן, כריית הפוספטים בשדה בריר (שאף הגשת בימים האחרונים ערר על החלטת ועדת השרים בנושא) ועוד... לאחר שראיתי אתמול בוועדת הכספים את דאגתך לציבור החרדי בנושא החד"פ בקשר למשבר האקלים, אני סמוך ובטוח שנושא זה לא יהווה שיקול בהחלטתך לאישור הבקשה. זיהום האוויר אינו מבחין בין חרדי ללא חרדי ובטוחני כי אע"פ שמרבית תושביה של שכונת הר נוף הינם חרדים, תשקלי את הנושא בכובד ראש ובאחריות המתבקשת", ציין אזולאי.

"לאור האמור", סיים ח"כ אזולאי, "אני קורא לך לדחות את הבקשה להזרמת בנזין מסוג בנזן על ידי חברת 'פי גלילות', לפעול להעתקת המסוף הרחק מהשכונה ולעשות הכול על מנת לסכל את הבקשה להאריך את משך החוזה. הגיע הזמן להרחיק את הסכנה מתושבי ירושלים ושכונת 'הר נוף'".

הפנייה של ינון אזולאי לתמר זנדברג בעניין הזרמת הבנזין להר נוף

התוכנית והבקשה של חברת 'פי גלילות'

כזכור, אתמול דיווחנו ב'בחדרי חרדים' כי חברת 'פי גלילות' הגישה לאחרונה בקשה למשרד להגנת הסביבה, להזרים למסוף 'פי גלילות ירושלים' הפועל בשכונת הר נוף, בנזין מסוג בנזן, מה שעלול לגרום לזיהום חמור באזור.

בשכונת הר נוף חוששים מאוד מההתפתחות וטוענים כי המשמעות היא כי השכונה, עם עשרות אלפי התושבים החרדים שלה, ימשיכו לסבול מהמסוף.

בשכונה מסבירים ל'בחדרי חרדים' כי עד כה הוזרם למסוף בשכונה סולר בלבד, מה שגם הפריע מאוד לתושבים, אך במקום להסיר את המפגע, רק מחמירים אותו.

התפתחות שלילית נוספת קשורה למשך הזמן שיפעל המסוף בלב השכונה החרדית. לטענת גורמים המעורים בפרטים, חברת 'פי גלילות' בראשות המנכ"ל משה קראדי, מפכ"ל המשטרה לשעבר - עומדת לחתום על חוזה למשך 10 שנים נוספות עם חברת תש"ן להעברת דלקים למסוף פי גלילות ירושלים בהר נוף.

עוד נטען כי לאחרונה התחייבה חברת פי גלילות להשתתף בשיפוץ הצינור בסך כ-15 מיליון שקלים כדי להבטיח את המשך הפעלתו. הצינור מעביר את מוצרי הדלק מאשדוד לשכונת הר נוף, ושיפוצו נועד להבטיח את המשך הזרמת הדלקים לשכונה ב-10 השנים הקרובות.

הסכנה לעשרות אלפי התושבים

משמעות ההחלטה מבחינת תושבי השכונה החרדית קשה: צינור הנפט ישופץ וימשיך להזרים דלקים לשכונת המגורים ב-10 השנים הקרובות, והאפשרות היותר בעייתית כי בקרוב יוזרם לשכונה בנוסף לסולר גם בנזין.

התלונות נגד החברה הן לא חדשות. כבר לפני מספר שנים הוגשה תביעה ייצוגית נגד דלק פי גלילות, בשל מפגע ריח שגרם מיכל שהציבה בקרבת שכונת הר נוף בירושלים .

ב-2016 אישר בית המשפט המחוזי בירושלים הסדר פשרה, לפיו דלק תפעל למזעור השפעה סביבתית שלילית שפעילותה עלולה לגרום ותתרום 35,000 שקל לעמותת "החובש הר-נוף".

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, שהוגשה נגד דלק על סך 700 מיליון שקל, נטען כי מיכל שאוחסן בו נוזל הסקה, שהציבה החברה בקרבת שכונת הר נוף בשנת 2009, גרם מפגעי ריח לתושבי השכונה.

עוד נטען אז, כי בביקורות שערך המשרד להגנת הסביבה בקרבת המתקן, נמדדו ריכוזים גבוהים של חומרים אורגניים נדיפים. בעקבות זאת נשלחה התראה לדלק, שהתחייבה לשלוח למתקן קלינאית ראשית שתתקין מלכודת ריח כדי להסדיר את המפגע.

למרות זאת, המפגע לא הוסר. בעקבות זאת הוציא המשרד להגנת הסביבה צו לסילוק המפגע, בו נקבע כי על דלק לפנות את תכולת המיכל עד אמצע אוקטובר 2009. דלק ביקשה אורכה לפינוי המיכל, שפונה לבסוף רק בסוף חודש אוקטובר, באישור המשרד לאיכות הסביבה.

בבקשה לאישור התביעה נטען כי 3,500 בתי אב בשכונת הר נוף נגרם נזק של 50,000 שקל כתוצאה ממפגע הריח. עוד נטען, כי תושבי השכונה נחשפו לאדי דלק שמסכנים את הריאות ולריח חזק שפגע באיכות חייהם, בבריאותם, ברווחתם ובנוחיותם. לפיכך נטען, כי דלק הפרה את הוראות החוק, גרמה מטרד לתושבים והתרשלה כלפיהם.

טרם הגשת תשובתה של דלק, הצדדים ניהלו מו"מ ממושך, שהבשיל להסדר פשרה, בו דלק התחייבה כי מעתה ואילך תפעל ברגישות במקומות הסמוכים לשכונה, תוך מזעור כל השפעה סביבתית שלילית שעלולה להיגרם כתוצאה מפעילותה.

'בחדרי חרדים' פנה לקבל את תגובת הוועדה המחוזית בירושלים, את תגובת חברת תש"ן ואת תגובת חברת הדלק - אך עד כה טרם התקבלו תגובות.

ינון אזולאי שכונת הר נוף דלק בנזין המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד