י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עדיין אפשר לתקן

מיסוי החד"פ: בממשלה לא חיפשו להוביל שינוי מהותי אצל החרדים // דעה

ההחלטה של הממשלה להטיל בבת אחת מס בריוני שפוגע בעיקר במגזר החרדי, והבחירה בליברמן כמוביל הרפורמה, מלמדים כי בממשלה לא תכננו לערוך שינוי תודעתי אמיתי בנושא הסביבה בקרב החרדים | וגם, כיצד הממשלה יכולה לתקן? // ארי קלמן

מיסוי החד"פ: בממשלה לא חיפשו להוביל שינוי מהותי אצל החרדים // דעה
אביגדור ליברמן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

אם להוגי רפורמת מיסוי החד פעמי היה רצון אמיתי לערוך שינוי מהותי בחשיבה הסביבתית של המגזר החרדי, הם היו מוצאים דרכים ראויות להעביר את המסר, גם לציבור שאינו מעודכן מהנעשה בוועידת האקלים בגלזגו. 

הממשלה הייתה יכולה להעביר את ההחלטה נגד השימוש בחד פעמי בדרך אחרת, מרוככת יותר, שהייתה מובילה לשינוי תודעתי והייתה מתקבלת הרבה יותר במגזר החרדי, בוודאי אם הרפורמה הייתה עוברת דרך משרד ממשלתי אחר, ולא דרך צורר החרדים, שר האוצר הפופוליסט ליברמן.

בכל מקום שתלכו בימים אלו ברחובות הערים החרדיות תשמעו את העוברים ושבים המבועתים שחים אודות '׳גזירת החד פעמי', על איך הוא צפוי לשנות את אורח החיים של כולם ואיך זה יפגע בכיס של החרדים, שרובם המכריע נמצא במעמד סוציו-אקונומי נמוך.

זה נכון שהציבור החרדי בקיא פחות בסוגיית התחממות הגלובלית ואת התוצאות ההרסניות של התחממות הכדור הקטן בו כולנו חיים, נרגיש כולנו, אך האשמה על כך מוטלת על ממשלות ישראל, זו היוצאת וזו הקיימת. עם אפס הסברה, אי-אפשר לצפות מהמגזר להכיר את הבעייתיות בשימוש בכמויות של פלסטיק על בסיס יומי.

ליברמן שוטף כוס ומתריס נגד החרדים

לו הממשלה הייתה מתחשבת בציבור החרדי, היא היית פועלת בשיטה אחרת, בצורה בה הרחוב החרדי היה מקבל את המס על החד פעמי, ואולי אף היה נמנע משימוש בכלי פלסטיק גם בלי הטלת מס דרקוני כפי שנהגו.

תחילה היה על הממשלה, הקודמת וגם הנוכחית, להתחיל את ההליך השינוי בחברה החרדית בנושא איכות הסביבה, בקמפיין הסברה, בדיוק כפי שהבינו במשרד הבריאות (מאוחר מדי) כי יש לעשות בתקופת הקורונה, להסביר לציבור את הסכנה, את היעלות בשימוש בכלי חד פעמי, והסכנות שיגיעו עם השינויים באקלים בעקבות כך - אבל בדרך שלו.

ברור שלא כל הציבור החרדי יהיה קשוב לקמפיין, ונכון, כנראה שהרוב היה ממשיך להשתמש בכלים חד פעמיים, אבל אז היה ניתן בהדרגה להעלות את המס, כדי לגרום לסיום השימוש בכלים המזהמים. כל זאת אחרי קמפיין הסברה ייעודי ולא על ידי הטלת מס בריוני.

אך הפעולה המשמעותית ביותר שהממשלה הייתה צריכה לעשות כדי לגרום לציבור החרדי לחשוב על נשוא האקלים, היה לוודא שידיו של אביגדור ליברמן, מי שסומן ובצדק כאויב החרדים, לא יהיה קשור בנושא. הבחירה של הממשלה לתת לליברמן להוביל את הנושא  היא זו שהובילה לזעם המתפרץ בציבור. אך עדיין לא מאוחר לתקן.

 

חד פעמי מיסים אביגדור ליברמן ועידת אקלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד