כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

למרות הביקורת: הוארך חוק הוד"לים

ועדת הפנים האריכה את חוק הוד"לים • נועד לזרז תהליכי תכנון בנייה במטרה להגדיל את מלאי הדירות • ח"כ יעקב אשר תמך בחוק: "עיקר הבעיות בתחום הרישוי"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, האריכה היום (ג) את תוקף חוק הוד"לים עד לתאריך 11.1013 - ולמעשה אישרה את ההארכה לקריאה שניה ושלישית.

בפתח הדיון הזכירה יו"ר הוועדה כי חוק הוד"לים נועד לזרז את תהליכי התכנון והבניה, להגדיל את מלאי הדירות ולהוזיל את מחירי הדירות. "בפועל", אמרה ח"כ רגב, "מחירי הדירות עלו. בכוונתי בכל מקרה, להוריד בסופו של דבר את מחירי הדירות".

סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, אמרה: "הגענו לחוק הוד"לים לאחר מחאה חברתית ומחסור בדיור. אם מישהו חשב שהוד"לים יביאו לצמיחה מהירה ואינסופית של מספר הדירות – הוא טעה. עדיין יש צורך לטפל בהליכי רישוי, תשתיות, ושיווק קרקעות. חוק הוד"לים עוסק אך ורק בנושא התכנוני ובתקופת חלות החוק (כ-20 חודשים) 70,000 דירות עברו את הליכי התכנון. הוד"לים פתחו צוואר בקבוק תכנוני.

"ייתכן שזה עדיין לא מספק וצערי החקיקה גם לא נותנת פתרון לדיור בר השגה. אולם, אם נעצור כעת את החוק, נאט את הקצב התכנוני. אני ממליצה, אפוא להאריך את תוקף החוק", אמרה סגנית השר.

שוקי עמרני, המשנה למנכ"ל משרד הפנים, הדגיש כי חוק הוד"לים אפשר למשרד הפנים לעבור את יעד הממשלה לשנה זו – 60,000 יחידות דיור, ואמר כי זירוז הליכי התכנון לא באו על חשבון איכות התכנון. גם הוא ציין כי כרגע התשתית החוקית אינה מאפשרת קידום דיור בר השגה.

ח"כ דב חנין, הידוע בהתנגדותו לחוק, אמר: "הוד"לים פגעו קשה הנורמות בסיסיות של מערכת תכנונית. במקום תכנון שיטתי ניתן הכשר להתפרעות תכנונית מופקרת". ח"כ חנין האשים את יזמי הנדל"ן כמי שמעוניינים בחוק מקצר הליכי תכנון. עוד טען, כי הממשלה שיטתה בחברי הכנסת כשהכניסה לחוק את נושא דיור בר השגה כאשר אין לה כל כוונה לעסוק בנושא.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, אמר כי הבעיה הינה בחסמים העיקריים (רישוי, תשתיות) ולא בוד"לים. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי מטרת הוד"לים הייתה הגדלת ההיצע והורדת המחירים באמצעות האצת הליכי תכנון. לעומת זאת, כל הניסיונות ליישום דיור בר השגה נבלמו. הוא הצטרף להצעת ח"כ חנין שלא להאריך את תוקף החוק.

גלית כהן, מהמשרד להגנת הסביבה, אמרה כי משרדה התנגד לחוק הוד"לים שכן החוק לא דואג דיו לתשתיות ופארקים פתוחים לציבור. היא הוסיפה ואמרה כי הייעוץ הסביבתי לוד"לים הופקע מהמשרד להגנת הסביבה וכי לא קיבלו כל תקציבים לאיוש תקני כוח אדם לצורך בחינת התכניות. היא הדגישה כי המשרד להגנת הסביבה מסיר אחריות סביבתית מהפרויקטים שאושרו בהליך הוד"לים.

אמיר הלר, סמנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמר כי הם תומכים בהארכת חוק הוד"לים וממליצים להרחיב את תחולת החוק על קרקע פרטית.

ח"כ יעקב אשר תמך בגישה זו והוסיף כי הבעיות העיקריות מצויות בתחום הרישוי. ח"כ חנא סוויד אמר כי מאחר והחוק לא תרם להוזלת הדירות אין להאריך את תוקפו. ח"כ דוד צור אמר כי האוצר חייב לתת את דעתו למצוקה האמתית שהציג המשרד להגנת הסביבה ורואי לתת מענה לצרכי הייעוץ הסביבתי.

בסיכום הדיון אמרה סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, כי הממשלה נותנת את דעתה בימים אלו גם לסוגיית דיור בר השגה.

ח"כ מירי רגב, יו"ר הועדה, סיכמה את הדיון ואמרה כי ברור לכולם שיש להוזיל את הדיור וגם לדאוג לדיור בר השגה. כל התכנון תריך להיות מהיר בדיוק כמו הוד"לים. למרות הכישלון בתחום דיור בר השגה, בתחום התכנון הוד"לים הצליחו. היא ביקשה כי משרד הפנים יתכלל יחד עם משרד המשפטים ומשרד רה"מ את כוונותיהם בתחום דיור בר השגה וכי הנושא יוצג לפני הוועדה. עוד ביקשה כי מנכ"ל משרד רה"מ יוזמן להציג את החסמים העומדים בפני מימוש הדיור וכי שר האוצר יוזמן אף הוא להצגת מדיניותו בתחום הדיור.

כאמור בתום הצבעה, אושר להאריך את תוקף החוק והוא יועלה לקריאה שניה ושלישית בקרוב.
ועדת הפנים חוק הודלים הארכה יעקב אשר בנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד