ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

רבני תקומה: נגד ליבה ונגד נשים בגוף הבוחר

רבני תקומה שיגרו מכתב לראשי הבית היהודי: תובעים שלא לכפות לימודי ליבה במוסדות החרדים • מתנגדים לחוק לשיתוף נשים בגוף הבוחר • ומה קורה ב'וועדת פרי'?

הרב דב ליאור. צילום:ארכיון
הרב דב ליאור. צילום:ארכיון



רבני 'תקומה', המפלגה שהיא פלג בבית היהודי, שלחו מכתב לראשי מפלגת הבית היהודי, בו הם דורשים שלא לתמוך בכפיית לימודי ליבה על תלמודי התורה והישיבות.

"אנו מוצאים לנכון להבהיר באופן חד משמעי", כותבים הרבנים הרב דוב ליאור, הרב חיים שטיינר, הרב איסר קלונסקי והרב דוד חי הכהן, "שלימוד התורה בטהרתה ללא שום תנאי או הגבלה הינו מקור חיים וחמצן לקיומו של עם ישראל ולקיומה של מדינת ישראל.

"לא יתכן שנהיה שותפים לדרישות לפגוע בתיקצובם של מוסדות לימוד אלו, בין אם מדובר על תלמודי תורה וישיבות קטנות וגדולות ציוניות ובין אם מדובר על מוסדות בציבור החרדי.

"עלינו לעשות ולפעול ככל יכולתנו לחזק ולבסס את לימוד התורה בכמות ובאיכות בכל הציבור בעם ישראל".

עוד הם כותבים: "אנו מתנגדים להצעה לשנות ולהגדיל את הגוף הבוחר בבחירות הרבנים הראשיים לישראל. הצעה שכזו כבר הועלתה בעבר בשנת תשכ"א, ומו"ר הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, ורוב מניין ורוב בניין של רבני ישראל, עמדו בתוקף שלא לשנות את החוק ושלא לאפשר לחשבונות ושיקולים זרים לפגוע פגיעה כל שהיא ברבנות הראשית".

בלי רעשי רקע

בתוך כך, ועדת השרים לשוויון בנטל בראשות השר יעקב פרי התכנסה היום (ד') לישיבתה הרביעית. בפתח הישיבה התייחס יו"ר הוועדה ל"רעשי הרקע" שמתגברים בימים האחרונים באשר לתוכן תזכיר הצעת החוק המתגבש.

"אני מבקש להודיע, כבר בתחילת הישיבה ובצורה הברורה ביותר – תזכיר הצעת החוק יהיה צמוד ולא יסטה מהמתווה המשותף עליו הוסכם במו"מ הקואליציוני בין יש עתיד, הליכוד ביתנו והבית היהודי".

לאור הרצון להגיש תזכיר חוק מגובש ומהודק, אמר השר פרי לחברי הוועדה: "ייבחנו ההתאמות לנושאים הקשורים בחברה החרדית, אך עבודת הוועדה תמשיך להיות צמודה למתווה הקואליציוני".

יו"ר הועדה ציין בפני השרים: "ערך השוויון בנטל וסעיפי 'המתווה המשותף', הם שיתוו את החוק המתגבש, אך יידעו גם להתכתב עם הרגישויות המיוחדות של החברה החרדית ואורח חייה - יעשה כל מאמץ לשמור על הערך החשוב של לימוד התורה".

יצוין כי בסעיפי ההסכם הקואליציוני נמנו גם הסעיפים הבאים:

• גיל חובת השירות יהיה 18. אך תינתן דחייה עד גיל 21. מספר החרדים בגילאים 18-21 המתגייסים לשירות צבאי יגדל מדי שנה, בהתאם ליעדי הגיוס הצה"ליים. מתוכם לפחות 1600 ישרתו שירות קרבי.

• מדי שנה תמיין מערכת הביטחון את דוחי השירות שהגיעו לגיל 21 לשלוש קבוצות: 1. מתמידים שיזכו לפטור משירות; 2. מגוייסים לצה"ל על פי צרכיו, ובהתאם ליעדי הגיוס, שיגוייסו לשירות צבאי; 3. משרתים בשירות אזרחי, שישובצו לשירות זה.

• כל תלמיד ישיבה או כולל שלא יזומן לשירות צבאי מן המניין ולא יוכר כמתמיד ו/או שבמהלך הליך המיון הצבאי ייקבע כי הצבא אינו זקוק לשירותיו - ישרת שירות אזרחי.

• מכל שנתון גיוס יוכרו 1800 אנשים, שהגיעו לגיל 21 וטרם גויסו, כ"מתמידים". הכרה זו מותנית בהתחייבותו של המתמיד להמשיך ללמוד עד גיל 26. הכרה זו מזכה את המתמיד בפטור מיידי משירות בטחון או אזרחי ולמלגת לימודים גדולה יותר. המלגה המיוחדת תינתן מגיל 21 עד גיל 26.

• החל מיום 1.8.2013 ומשך תקופת המעבר יזומנו תלמידי הישיבות והכוללים, שטרם התגייסו ולא הוענק להם פטור משירות צבאי ומלאו להם 22, ויוצגו בפניהם אפשרות השירות העומדות בפניהם. אלה מהם שיבחרו שלא להתגייס יקבלו פטור מיידי משירות.
ליבה שיויון גיוס בן ישיבה מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד