כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
על מה לסמוך ואיך לבדוק

החתונה המסעירה: הדיין בהוראות מפורשות שימנעו מקרים דומים

למעלה משבוע לאחר שסיקרנו בהרחבה את פרטי מקרה נישואי מוסלמי לחרדית במרמה בברוקלין, הוא ממשיך להעסיק את עולם הדיינות, כאשר דיינים ורבני קהילות מפרסמים הוראות ומחדדים הנחיות בכדי למנוע את המקרה הבא | דיין בכיר באוסטרליה מחדד ומפרט הנחיות

החתונה המסעירה: הדיין בהוראות מפורשות שימנעו מקרים דומים
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לא יורד מסדר היום: הרב הגאון יהורם אולמן, חבר בית הדין של סידני באוסטרליה, שמקרה החתן הלבנוני אשר סוקר בהרחבה ב'בדרי חרדים' הגיע לאוזניו, פרסם הוראות ברורות לרבני הקהילות, עורכי החופות ומסדרי הקידושין, בהן הוא מחדד לגבי בדיקת שושלת היוחסין, לאור אותו מקרה שהתרחש בברוקלין שבניו יורק שמעלה חשש וחרדה אצל הורים, חתנים וכלות בעולם.

לאחר פרסום מקרה נישואי מוסלמי ממוצא לבנוני שהתחזה לחרדי לבחורה חרדית בברוקלין, הועלו שאלות נוקבות בקהילות יהודיות בעולם והוחלט על צעדים יותר קפדניים.

לאחר שרבנים המסדרים חופה וקידושין מנסים למנוע הישנות מקרים כמו זו שאירע לכלה האומללה מניו יורק שנישאה בתום לב לחתן מוסלמי שהתחזה לחרדי באופן די מושלם. דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים', על מספר רבנים שפרסמו מכתב שבו חידדו לשלוחי חב"ד בעולם את ההוראות והנהלים, כיצד לברר את יהדותם של בני הזוג בטרם ייכנסו תחת החופה ויבואו בברית הנישואין.

כעת גם הרב הגאון יהורם אולמן, חבר בית הדין של סידני באוסטרליה, מפרסם הוראות לגבי בדיקת שושלת יוחסין בכדי למנוע את המקרה הבא בכל תפוצות ישראל. 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי הדברים שכתב הדיין.

כאשר חתן וכלה באים לרב על מנת שיסדר להם חופה וקידושין, על הרב להיות ער לשני בירורים נחוצים שעליהם לעבור – בירור יהדות ובירור הכשר חיתון. בירור יהדות מוודא ששני הצדדים הינם יהודים עפ"י דין.

בירור יהדות הוא תהליך שפרטיו מרובים, ורבים גם החישובים ההלכתיים הנוגעים לתהליך. על המדובר להציג מסמכים ועדויות שמתוכם מוכחת יהדותו. בנוסף נדרשת ערנות מיוחדת לזהות חשש לאימוץ אצל מי מאימהותיו של האיש/ה, שבתקופות ובמקומות מסוימים היה שכיח מאד, כגון במדינות ברית המועצות לשעבר.

יש סימנים והוכחות שניתן לצרפם כדי לברר יהדות באופן מיטבי. ביניהם: כתובה, תעודת לידה ותעודות נוספות (צריך לדעת איך לקרוא אותם, מתי ואיך להסתמך עליהם); שמות פרטיים או שם משפחה יהודיים במובהק; שליטה בשפה יהודית הרווחת באותו מקום, כגון האידיש אצל יהודים אשכנזים, חשוב להבהיר שאין לסמוך על תעודת גירושין כהוכחה בלעדית ליהדות.

מכיון שבירור יהדות הוא ענין מאוד מסובך, לכן ברור שאין לרב לנסות לערוך בירור זה בכוחות עצמו. במדינות בהם קיים בית דין מרכזי, כגון בארץ ישראל, אנגליה, דרום אפריקה ואוסטרליה, קיימת תקנה שלפיה שום רב אינו עורך חופה וקידושין בלא שנערך בירור יהדות על ידי בית הדין או באי כוחו. בארה"ב ומדינות אחרות שאין בהם ב"ד מרכזי שלשיפוטו ניתנה האחריות לעניינים אלו, שורר מצב שבו 'איש הישר בעיניו יעשה'. לצערנו מצב זה הוביל למכשולות רבים.

עוד מציין הרב במכתב שתוכנו הגיע לידי 'בחדרי חרדים', "ככלל, בדיקות DNA אינן מהוות הוכחה בלעדית ליהדות, אשר תלויה כידוע באמא בלבד. היא אינה מקובלת כהוכחת יהדות בלעדית. עם זאת, בדיקות גנטיות עשויות לסייע באופן משמעותי בהוכחת יהדות, אלא שהן צריכות להיערך ע"י מומחים בדבר בלבד ובאמצעות ב"ד שרכש ניסיון בדבר".

לסיום כותב הרב, "כאשר החתן כהן, הרי שבנוסף לנזכר לעייל יש עוד דברים הטעונים בירור, כגון: שהכלה איננה גרושה או גיורת. וכן שאינה בת כהן שהתחלל, שזה בהחלט שכיח, וששני הוריה אינם גרים, שאביה אינו נכרי".

החתן הלבנוני המתחזה לחרדי אליהו חליווה סידני אוסטרליה הרב יהורם אולמן חופה וקידושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד