כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"אין לקחת לחדרים"

כוסות זכוכית וסכו"ם מברזל: כך חוסכים בישיבות לאחר גזירת ה'חד פעמי'

'בחדרי חרדים' בדק בהיכלי הישיבות הקדושות את הקיצוץ הכואב במוצרי ה'חד פעמי' שהשפיע ישירות על משק הישיבות שם סועדים אלפי בחורים שלוש ארוחות ביום והקושי הגדול בשימוש בכלים רגילים. באיזו ישיבה עוברים בהדרגה לפלסטיק? והיכן מבקשים לא לקחת לחדרים

כוסות זכוכית וסכו"ם מברזל: כך חוסכים בישיבות לאחר גזירת ה'חד פעמי'
חדר אוכל בישיבה צילום: Nati Shohat/FLASH90

גזירת החד פעמי של שר האוצר אביגדור ליברמן על הציבור החרדי השפיעה ישירות על עולם התורה והישיבות. כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לראשונה בישיבות ובמוסדות נערכו מבעוד מועד עם כמות ענק של חד פעמי לפני עליית המחירים, כעת התחילו הבחורים כבר להרגיש את הצמצום בשימוש בכלים.

אם בעבר בחורי הישיבות היו אוגרים בחדריהם את כל סוגי החד פעמי, הרי שהדבר נפסק ומה שהצליחו לאגור עד עכשיו כנראה המלאי לא יחזיק מעמד לעוד הרבה זמן.

באחת הישיבות סיפרו ל'בחדרי חרדים' אך העדיפו להישאר בעילום שם, כי אחד התורמים אמר לראש הישיבה שלא להיכנע לליברמן והוא יממן את כל החד פעמי כפי שהיה בעבר בכדי שהבחורים לא ירגישו במחסור.

כך למשל בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק אם עד היום היו מונחים על שולחן הבר בחדר האוכל כל סוגי החד פעמי ובחורים היו לוקחים בשפע, בשבוע האחרון החלו לחלק את החד פעמי באופן ממוספר, פר שולחן.

כך, בכל שולחן ממוספרים מספר הצלחות המזלגות הסכינים והכוסות ובאם יש מרק גם הכפות והמרקיות, מדובר בחיסכון גדול כי פעמים רבות בחורים היו לוקחים לחדרים אך כעת לאור העלייה הדרסטית, המוצר נעשה יקר המציאות.

החד פעמי בישיבת 'בית מתתיהו'. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת פוניבז' בגבעת הישיבה בבני ברק נערכו מראש ומחסני הישיבה מלאים עד אפס מקום בחד פעמי לחודשים הקרובים. אך יחד עם זאת, מתוך כוונה לחסוך בעלויות העתידיות, הודיעה הנהלת הישיבה על קיצוץ כואב ב'שפע' של החד פעמי כפי שהיה נהוג עד כה בישיבה.

בכל ארוחה מחלקים עובדי המטבח על השולחנות בחדר האוכל, כלי חד פעמי כמניין הסועדים בכל שולחן, לכל סועד, כוס, צלחת, וסכו"ם, לא ניתן לקחת לחדרים בכמויות, כפי שתלמידי הישיבה היו רגילים משך שנים. בישיבה אף תלו מודעה בעניין שלא לקחת יותר ממזלג וצלחת אחת.

המודעה בישיבת פוניבז'. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה שהייתה הראשונה שנערכה מראש בכמויות ענק עברו לסכו"ם מברזל, ל'בחדרי חרדים' נודע כי בהמשך יעברו בהדרגה גם לצלחות מפלסטיק והחד פעמי שנרכש הוא בעיקר לשבתות שאז אסור לרחוץ. בכל מקרה, החד פעמי שיש היום גם הוא במידה ורק מה שצריך.

גם בישיבת מיר ברכפלד רכשו חד פעמי מראש לתקופה של חצי שנה ובינתיים בישיבה הדבר לא מורגש בקרב הבחורים.

בישיבת 'משכנות התורה' בבני ברק המשיכו עם החד פעמי בארוחות אך במכשיר ה'קולר' - המים הקרים בבית המדרש שם היו מוצבים דרך קבע כוסות חד פעמי, הוחלט לשים 15 כוסות זכוכית שנשטפים כל פעם מחדש בסבון בכיור וכך הבחורים שותים רק בכוסות זכוכית.

בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק לא מחלקים את החד פעמי בחדר אוכל ממוספר לכל בחור במקומו, אך שינוי נרשם מאז התייקרות החד פעמי - יש בחדר אוכל ארון גדול של כל החד פעמי - ופשוט נעלו אותו שלא יתבזבז יותר ממה צריך ולפני כל ארוחה מוציאים חבילות של חד פעמי מכל דבר. 

במוסדות ויז'ניץ בבני ברק פרסמו מודעה ובה הוראה לבחורים כי לאור גזירות ממשלת הרשע ומס החד פעמי אין להוציא בשום אופן מוצרי חד פעמי מחדר האוכל והמוציא עובר על גזל גמור. בנוסף נכתב כי יש להתחשב ולקחת בחדר האוכל חד פעמי רק כפי הצורך. 

המודעה בחסידות ויז'ניץ. צילום: ישראל כהן בטוויטר

גם בעולם הכוללים דאגו לאברכים, העיתונאי ישראל כהן דיווח הבוקר כי בכולל 'דברי יציב' בפתח תקווה לאור הגזירה, תרם הנגיד הרבני מנדי רייך לאברכי הכולל סט צלחות יוקרתי לכל אברך, לעילוי נשמת אמו ע"ה, מה שיקל על המשפחות להשתמש בסט כלים קבוע לאחר עליית מחירי החד פעמי.

סט הצלחות שחולק בכולל 'דברי יציב'. צילום: ישראל כהן בטוויטר

עולם הישיבות חד פעמי אביגדור ליברמן קיצוצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד