י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"שלח אותי למסדרון המוות"

העד במשפט ההוצאות להורג מאשים את הנשיא המכהן

עד במשפט ההוצאות להורג שהתרחשו בכלא באיראן ב-1988, העיד כי הנשיא האיראני המכהן ראיסי, היה מעורב ישירות באותן הוצאות להורג. "ראיסי כעס וזרק אותי מהחדר ושלח אותי למסדרון המוות"

העד במשפט ההוצאות להורג מאשים את הנשיא המכהן
אברהים ראיסי צילום: מתוך טוויטר

עד במשפט של בכיר איראני לשעבר שמתנהל בימים אלה בשבדיה, בגין תפקידו בהוצאות להורג בכלא באיראן בשנת 1988, כינה את הנשיא המכהן איברהים ראיסי כאחד הפקידים שהיו "מעורבים ישירות בטבח".

משפטו של חמיד נורי, פקיד בכיר בבית המשפט לשעבר באיראן, עומד בימים אלה לדין בשבדיה בגין מעורבותו בהוצאות להורג בכלא ב-1988, שם נשמעות עדויות על תפקידו של הנשיא הנוכחי איברהים ראיסי באותם ימים, בגינם זכה לכינוי "התליין מאיראן".

העדויות שהחלו להישמע ב-10 באוגוסט בשטוקהולם בשבדיה, עברו לאלבניה כדי לגבות עדות ממספר חברי אופוזיציה איראניים לשעבר שערקו לשם.

שישה שופטים, שני תובעים ועורך דינו של נורי בן ה-60 נסעו כולם לדורס שבאלבניה. נורי, שנעצר בשבדיה בנובמבר 2019, נשפט שם תחת עיקרון של "סמכות שיפוט אוניברסלית" והשתתף בדיונים באמצעות ועידת וידאו.

אכבר סמאדי, אחד העדים סיפר בבית המשפט כי הוא נעצר ב-1981, כאשר היה בן 14. סמאדי ישב בכלא עשר שנים בזמן שראיסי היה סגן התובע בטהרן.

"ראיסי לקח אותי לחדר ריק", העיד סמאדי, "הוא הורה לי להוקיע את ההתקוממות נגד המשטר, אמרתי לו שאני נמוך יותר מרובה G-3 [נשק אוטומטי מתוצרת גרמניה]. ואז ראיסי אמר לי לגנות מפלגה כורדית, ואני מחיתי שאני לא כורדי ולא שייך לאף קבוצה כורדית, הוא כעס וזרק אותי מהחדר ושלח אותי למסדרון המוות". כך על פי ערוץ הטלוויזיה Iran International.

סמאדי אמר שהוא הסכים להוקיע את האופוזיציה לאחר לחץ עצום שהופעל עליו, הוא גם טען כי נורי, היה אחראי לקריאת שמות הקורבנות לשם הוצאתם להורג.

מינויו של ראיסי לנשיא בחודש יוני האחרון, הציף מחדש את עברו האפל בתפקידו כמוציא להורג של משמרות המהפכה. ראשי הארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל', ממועצת זכויות האדם של האו"ם קראו לחקור את ראיסי על פשעיו נגד האנושות.

הוצאה להורג אברהים ראיסי איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד