י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אינטרסים משותפים

חבר המשלחת לסעודיה: "אמרתי לפרס שלא יהיה שלום גם בעוד מאה שנה"

15 מנהיגים יהודים רפובליקנים אמריקנים ביקרו בריאד בירת סעודיה ונפגשו עם שרי ממשלה ועם נציגי בית המלוכה הסעודי | חבר המשלחת, פיל רוזן מספר על התקדמות במהלך השנים האחרונות במונחים של התקרבות למערב

חבר המשלחת לסעודיה: "אמרתי לפרס שלא יהיה שלום גם בעוד מאה שנה"
סעודיה צילום: pixabay

15 מנהיגים יהודים רפובליקנים מארצות הברית ביקרה ביוני האחרון בממלכת סעודיה כדי לנסות לקדם את הסכם הנורמליזציה של הסכמי אברהם בין ישראל ומדינות המפרץ.

היוזמה הפרטית אפשרה לקבוצה להיפגש עם בכירי ממשל סעודים, כמו גם עם בני משפחת המלוכה הסעודית, כדי לקדם את השלום.

לפני הגעתה לריאד, הקבוצה עצרה בישראל לתדרוכים בכירים בממשלה, ולאחר מכן טסה לאיחוד האמירויות הערביות לפגישות עם בכירים שם. כך דיווח אתר JNS.

פיל רוזן, עורך דין בניו יורק וחבר מועצת המנהלים של הקואליציה היהודית הרפובליקנית (RJC), הסביר ל-JNS כי בשל רגישויות מסוימות בין ממשל ביידן לסעודים באותה תקופה. ניתן היה לחשוף את הביקור רק לאחרונה, מספר חודשים לאחר מכן.

איש עסקים יהודי: "הסעודים מכינים את העם לנורמליזציה עם ישראל"

רוזן אמר, כי "לאור העובדה שהחסות על הסכמי אברהם כבר לא בתפקיד [הכוונה לממשל טראמפ], נהיה חלל, אז ניסינו למלא את החלל הזה על ידי עידוד איחוד האמירויות להמשיך בהתקדמות ההסכמים תוך עידוד הסעודים לעלות על הסיפון".

רוזן שכבר נסע לממלכה בעבר, אמר כי הבחין "עד כמה חלה התקדמות במהלך השנים האחרונות במונחים של התקרבות למערב", הוא ציין שנעשו צעדים אדירים בכל הנוגע לזכויות דת וזכויות נשים.

הוא סיפר כי "ב-1993, לבקשת שמעון פרס", שר החוץ של ישראל דאז, "התבקשתי לבדוק אם מדינות ערב, וסעודיה בפרט, מעוניינות בשלום". רוזן אמר שהוא חזר מסעודיה בחשש גדול, ואמר לפרס שהשלום לא יקרה לפחות עוד מאה שנה.

"אבל היום", הוא אומר, "יש לי תחושה חזקה שאנחנו על סף משהו גדול שיקרה. זה בהחלט בר קיימא". אריק לוין, עו"ד מניו יורק וחבר מועצת המנהלים של RJC שהיה גם בסעודיה, אמר ל-JNS שבסעודיה, "כל מה ששמענו לא היה 'אם' אלא 'מתי' השלום יקרה עם הישראלים. ברור שזה המסר שלקחתי".

"תראה את כל מה שקורה כאן, כשנסענו לאיחוד האמירויות, טסנו מעל המרחב האווירי של סעודיה. כיהודי, אם היית אומר לי לפני חמש שנים שאנחנו יכולים לטוס מעל המרחב האווירי הסעודי, הייתי אומר שיצאת מדעתך", המשיך לוין.

לדבריו, "אם יוקם קו רכבת של איחוד האמירויות לחיפה, הוא יצטרך לעבור דרך שטח סעודיה; ואם תהיה תשתית טכנולוגית בין המפרץ לישראל, היא תצטרך לעבור בשטח סעודיה. למדינות יש אינטרסים, אין להן בהכרח חברים, והסעודים הגיעו למסקנה שזה האינטרס הלאומי שלהם לעשות שלום עם הישראלים".

הוא הוסיף: "כפי שאמרו לנו, הם הבינו שהם חייבים לסגור את בתי הספר שם לימדו את המושגים 'להרוג את הכופר', 'להרוג את היהודי', 'להרוס את אמריקה', הם מלמדים אותם כעת מתמטיקה, מדעים, פילוסופיה, מחשבה ליברליות מערבית ומביאים אותם למאה ה-21".

"המדינה היחידה שהם יכולים לפנות אליה שיכולה לעזור להם לעשות זאת היא ישראל. הם צריכים את הטכנולוגיה; הם צריכים להיות מסוגלים לגרום למדבר לפרוח; הם צריכים השקיה, איזה מקום טוב יותר להשיג את הטכנולוגיה הזו מאשר בחצר האחורית שלהם, עם ישראל?"

במישור הביטחוני אמר לוין כי "הסעודים הבהירו לנו ששלושת האיומים הגדולים ביותר עליהם הם איראן, האחים המוסלמים וטורקיה, בנוסף לתימן". רוזן ציין כי הוא מתכנן לחזור לסעודיה עם קבוצה אחרת בינואר "כדי להראות להם שזה לא היה חד פעמי".

רפובליקנים הסכמי אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד