י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה המחיר המדיני?

שחרור הזוג אוקנין מטורקיה: פעולת ההסחה שהובילה לשמירת הסוד

שחרור בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין מהכלא הטורקי, מעורר הבוקר השתאות בקרב אזרחי מדינת ישראל; הכיצד תוך שעות חלה תפנית כה דרמטית לטובה? מסתבר שנעשתה כאן פעולת הסחה מוצלחת לשם שמירת דבר השחרור בסוד, לבל ייכשלו המגעים עד לשחרורם הסופי | כל הפרטים

שחרור הזוג אוקנין מטורקיה: פעולת ההסחה שהובילה לשמירת הסוד
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

שחרורם של בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין מעורר השתאות הבוקר (חמישי) בישראל, לאחר שרק ביממה האחרונה נראה היה כי הפרשה רק הולכת ומסתבכת עם התבטאותו המדאיגה של שר הפנים הטורקי.

אולם מסתבר כי נעשו פעולות הסחה כדי לשמור את המגעים בסוד כדי שלא לחבל במאמצים.

לפי הדיווח של יואב זיתון ב-ynet, שר החוץ יאיר לפיד התקשר אתמול (רביעי) לבני המשפחה בשעה 16:40 כדי לבשר להם על התפנית הדרמטית.

כך תחת עלטה של חשאיות מחשש שפרסום כלשהו יטרפד את השחרור והטורקים יחזרו בהם.

בחלוף שלוש שעות הופצה ההקלטה של נטלי אוקנין מהכלא הטורקי למהדורות המרכזיות בישראל, כמו מה שנראה כפעולת הסחה להבטחת שמירת הסוד.

סוף הסאגה: בני הזוג אוקנין שוחררו ונחתו במטוס פרטי בישראל

עוד הוא מדווח כי השניים שוחררו בשעת חשיכה ישירות לגורמי המקצוע של משרד החוץ ללא שום עיכובים.

‏הכתב המדיני של 'וואלה', ברק רביד, מוסיף עוד פרטים על השתלשלות האירועים מאחורי הקלעים של שחרור בני הזוג אוקנין.

לדבריו מפי בכירים במשרד החוץ, יועצו הבכיר של נשיא טורקיה ארדואן איבראהים קאלין עדכן כבר אתמול (רביעי) בצהריים את הממונה הזמנית על שגרירות ישראל באנקרה אירית ליליאן כי התקבלה החלטה לשחרר את שני הישראלים‏.

קבוצה קטנה של כ-10 בכירים ישראלים ידעו על הכוונה לשחרר את הישראלים. משרד החוץ הודיע מיד לבני המשפחה וביקש מהם לשמור על חשאיות ולא למסור על כך דבר לאיש. במקביל ביקש משרד החוץ מהצנזורה הצבאית לא לאפשר כל פרסום בנושא‏.

בני המשפחה שמרו על חשאיות וכאשר הגיעו לביתם כמה אנשי ציבור במהלך יום רביעי הם לא אמרו להם דבר על כך שהם יודעים שבני משפחותיהם יגיעו ארצה בשעות הקרובות‏.

לפי דיווחו של רביד, בכירים במשרד החוץ אמרו כי לפני כמה ימים ובמיוחד אחרי ההתבטאות של שר הפנים הטורקי סולימאן סילו בתקשורת הוחלט להגביר את המגעים מול הטורקים בשני צירים – הממונה על שגרירות ישראל אירית לילאן מול יועצו של ארדואן איבראהים קאלין וראש המוסד דדי ברנע מול מקבילו הטורקי האקאן פידאן.

"הבהרנו לטורקים שחייבים לחתוך ולסיים את הפרשה מהר כדי שזה לא יתפתח למשבר עמוק עוד יותר", אמר בכיר במשרד החוץ ל'וואלה'.

כבר ביום שלישי המאמצים החלו להניב פרות. המסר שהגיע מיועציו של ארדואן לממונה על שגרירות ישראל באנקרה היה כי מדובר בתקרית מקומית שהסתבכה וכי אין שום מוטיבציה מדינית מאחורי האירוע או הכוונה מלמעלה. "תנו לראות איך פותרים את זה", אמרו הטורקים לישראל‏.

בכירים במשרד החוץ אמרו כי המסקנה בסיום האירוע כי התקרית "נפלה" על ארדואן שהיה זקוק לזמן כדי לטפל בה ולסיימה בצורה טובה. "ארדואן הבין שלא צריך להכנס לישראל לעימות ושהוא יכול גם להרוויח מסיום טוב של הפרשה", אמר בכיר במשרד החוץ‏.

אתמול אחר הצהריים נלקחו בני הזוג לבדיקות רפואיות בבית הכלא ולבדיקת קורונה. בלילה נחת באיסטנבול מטוס פרטי שנחכר ע"י משרד החוץ.

עוד מדווח ברק רביד ב'וואלה' כי המטוס יצא לטורקיה בלי שאיש שם לב. בשעות הלילה שני הישראלים לא גורשו אלא פשוט שוחררו מהכלא ועלו על המטוס בחזרה לישראל‏.

במהלך כל המגעים לשחרור בני הזוג לא היו מגעים ישירים בדרג המדיני בין הצדדים. הטורקים גם לא דרשו כל מחיר מדיני על שחרורם. אך כעת ההערכה בישראל היא שבשעות ובימים הקרובים ייתכן שיתקיימו שיחות טלפון ככל הנראה בין הנשיא הרצוג או רה"מ בנט לארדואן וייתכן בין שר החוץ לפיד למקבילו הטורקי.

בתוך כך,‏ שר התפוצות ‎נחמן שי אומר הבוקר בראיון לגל"צ: "יכולנו במהירות לדרדר את האירוע ולהגיע לעימות גדול בין המדינות - לא חסר סיבות לזה. אפשר לרשום הישג שהתקבל בהתנהגות צנועה ולא מתלהמת של ישראל, החל במשפחה שנהגה בזהירות, דרך רה"מ ושר החוץ שפעלו בדיסקרטיות ועד נשיא המדינה שפעל מאחורי הקלעים".

‏דני מרקוביץ, חבר קרוב של בני הזוג אוקנין, הגיב בהתרגשות: "לקום בבוקר ולשמוע את זה - אין דברים כאלה, הקפיצו לנו את כל הבית. אנשים לא ישנו בלילה ולא היו מרוכזים בעבודה. מדובר בזוג מדהים שעובד קשה לפרנס את הבית". כך אמר בראיון לאפי טריגר בגל"צ.

מעצר ישראלים בטורקיה יאיר לפיד משרד החוץ שחרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד