כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
התקבל בכבוד גדול

ביקור רב רושם של הרב הראשי לאיראן בריכוזי הקהילות היהודיות בארה"ב

רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גראמי ערך סבב ביקורים בקהילות היהודיות בארצות הברית, במהלכם נפגש עם רבנים ואדמו"רים שהתעניינו בפריחה התורנית של הקהילה היהודית בטהרן | צפו

ביקור רב רושם של הרב הראשי לאיראן בריכוזי הקהילות היהודיות בארה"ב
ביקורו של הרב הראשי של איראן בארה"ב צילום: מנדי שיף

רבה הראשי של איראן, הרב יהודה גראמי שליט"א, התקבל באהדה רבה בכל ריכוזי האוכלוסייה היהודית בארה"ב, הרב גראמי לקח חלק בביקור של הועד הפועל של איחוד הרבנים במדינות האיסלאם שהתאסף בחודש שעבר בניו יורק.

הרבנים קראו לכל עמיתיהם הרבנים בכל המדינות בהן הן מכהנים כרבנים, להתאחד למען המטרה של חיזוק התורה ומצוותיה. בין הדברים עלתה גם הפעילות הגדולה של חברי הוועד בעזרה הדדית שהם מושיטים אחד לשני במשך ימות השנה הן במסירת שיעורי תורה, הן במשלוח של חפצי קודש, כגון לולבים ואתרוגים לפני חג הסוכות, מצות לפני חג הפסח, וספרים תפילין ותשמישי קדושה במשך כל ימות השנה.

בפגישה השתתף הרב הראשי לאיראן הרה"ג יהודה גראמי, שזה לכשעצמו חידוש מעניין. הרב גראמי רבה הראשי של איראן, נמצא בחוד החנית במדינה המוסלמית, ומנהיג קהילה גדולה מאד, וכאמור הוא היה בין הרבנים הבולטים בכינוס הגדול בניו יורק.

הרב גראמי שהה חודש וחצי בארה"ב, ובימים האחרונים שב לביתו בטהרן בירת איראן. הרב גראמי ביקר בעיירת סקווירא בארה"ב, שם נכנס למעונו של האדמו"ר מסקווירא.

הרב גראמי גם נפגש עם האדמו"ר מהר"א מסאטמר במעונו בקרית יואל. האדמו"ר התעניין על חיי הקהילה בכלל וחיים יהודיים בפרט. ל'בחדרי חרדים' נודע כי האדמו"ר שוחח עם הרב גראמי בלשון הקודש ולא ביידיש או עברית. באי ביתו של האדמו"ר סיפרו כי הרבי התעניין והתלהב מאד מהפעילות שהרב עושה בקרב יהודי איראן והוא קיבל את הרב גראמי בכבוד גדול.

בנוסף התעניין הרבי לגבי ישיבה וכולל אברכים ותלמודי תורה שייסד הרב גראמי, והתעניין במערכת הכשרות ומקוואות שהקים רבה הראשי של איראן.

בביקור אצל האדמו"ר מסאטמר דנו במאמץ של הרב הראשי ללמד ולקרב יהודי איראן לתורה. מדובר במחזה חריג, כאשר הרב הראשי לאיראן הגיע לפגישה עם האדמו"ר מסאטמר.

הרב גראמי ביקר בקהילות היהודיות יוצאי איראן בארה"ב, והתקבל שם באהדה גדולה, הרב גם ביקר בבית הספר "אור אבנר" בקווינס, ניו יורק, בהנהגת רבי זלמן זבולונוב והרב לוי יצחק וולוביק.

כאמור הרב הגיע לביקור רשמי ברשת מוסדות החינוך 'אור אבנר' בשכונת קווינס. את פניו קיבלה משלחת של ראשי ונכבדי הקהילה, בראשות הרב הראשי ליהדות בוכרה בארה"ב הגאון רבי ברוך בבייב, שהציג בפני האורח הנכבד את חברי בין הדין הקהילתי ולשכת בית הדין.

הרב גארמי סיפר לתלמידים, כי באיראן מתקיימים חיי קהילה יהודיים ללא הפרעה: כ-20 אלף יהודים מתגוררים ברחבי המדינה, בית הכנסת מלא מפה אל פה בליל שבת במאות מתפללים, ומוסדות החינוך מלאים בתלמידים ובתלמידות.

במרכז הקהילתי של יהודי בוכרה, השוכן בבניין מפואר ברובע קווינס, הוא התרשם מהיכל התפילה המפואר, מארון הקודש רחב הידיים בו שוכנים ספרי תורה מהודרים כפי המורשת של יהדות בוכרה.

הרב גראמי שהה באחת השבתות בקראון הייטס, ביקורו במקום עורר רושם עז, הרב מסר שיחה לפני קריאת התורה, ואחרי התפילה התקיים קידוש גדול לכבודו של הרב.

בשנים האחרונות נרשמת התעוררות רוחנית ופריחה תורנית בקהילה היהודית באיראן, הרב גראמי ביקר בקהילות יוצאי איראן וזכה לחשיפה תקשורתית בקרב הציבור היהודי וגם בתקשורת הכללית האמריקנית.

את ביקורו פתח בקרב קהילות יוצאי פרס בלוס אנג'לס, שם נפגש עם כל רבני הקהילות, בביקור היה כינוס גדול של רבנים יוצאי איראן, הרב סיפר כי "באיראן הכל רגוע, שומרים תורה, שומרים מצוות, ברוך ד'". הוא המשיך במסע נרחב במסירת שיעורי תורה וחיזוק במוסדות הקהילות. הוא שיתף בפני ראשי הקהילות בארה"ב את מטרת הביקור "אני נפגש לראשונה עם רבנים יוצאי הקהילה ששומרים על התרבות והמנהגים של יהודי פרס. הקשר עמם היה עד כה בעיקר וירטואלי. שמחתי לפגוש את הרבנים ביחד וכל אחד לחוד. הגעתי למרכזי הקהילות ובתי הכנסת בלוס אנג'לס וניו יורק, שם מרוכזות בעיקר הקהילות שלנו – יותר ממאה אלף יהודי איראן מאוגדים בקהילות באמריקה".

במקביל לביקורים אצל גדולי ישראל, נערכו כינוסים ומפגשים עם ידידים רבים, שהתוודעו לראשונה בחייהם על הפעילות היהודית הגדולה, כשרק לאחרונה נפתח סדק צר לחייהם היהודיים ומוסדות היהודים הפועלים במקום

איראן רב ראשי ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד