י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שחרור הזוג אוקנין

צבי יחזקאלי: "לישראל אסור להסכים למשחקים של ארדואן"

"ארדואן הרוויח מהאירוע, נראה מה יבקש בהמשך". כך אומר צבי יחזקאלי, פרשן 'חדשות 13' על השפעת פרשת בני הזוג אוקנין על היחסים המתוחים בין ישראל לטורקיה

צבי יחזקאלי: "לישראל אסור להסכים למשחקים של ארדואן"
נשיא טורקיה ארדואן צילום: מתוך הפייסבוק שלו

שמונה ימים מפחידים למדי עברו על נטלי ומורדי אוקנין, בני זוג שטיילו בטורקיה, צילמו את ארמון נשיא המדינה ארדואן וכמעט הפכו לקלף מיקוח של פרשה מדינית. כיצד השפיעה התקרית העגומה עם הסוף הטוב, על היחסים בין ישראל לטורקיה?

ניסים משעל שוחח ברדיו 103FM עם הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מ'חדשות 13', שניסה להיכנס אל תוך הראש של מנהיג טורקיה, ניתח את השתלשלות האירועים, והביא את נקודת המבט שלו לאירוע המדובר. אז למה ארדואן החליט בסופו של דבר לשחרר את זוג הישראלים, והאם יש קשר למצב הבריאותי הרעוע שלו?

בפתח השיחה ביקש יחזקאלי להבהיר כי ארדואן רצה שיזכרו אותו בתור זה ששחרר את בני הזוג מישראל כי אחרת זה היה יכול להשפיע לרגעה על היחסים בין שתי המדינות. "הוא רצה לצאת בתור זה ששחרר והיה בסדר, בשביל שביום מין הימים הוא יקבל קופון ויקבל משהו בתמורה מישראל", אמר יחזקאלי. כשנשאל מה בדיוק הוא יכול לקבל מישראל הרשימה הייתה ארוכה במיוחד: "טורקיה במצב כלכלי מאוד לא טוב. יש לארדואן המון בעיות מבית, וישראל יכולה לעזור לו בהרבה תחומים. עדיף לו את ישראל עוזרת, מאשר כואבת את כליאת הישראלים. ארדואן עדיין ניצל את האירוע, הוא לקח את הפוקוס אליו ולא יצא מזה כמנהיג דיקטטור. הוא הרוויח מכל המצב אך צריך לראות מה הוא יבקש בהמשך".

עוד הוסיף: "רק תסתכל על השקל מול הדולר ועל הלירה הטורקית מול הדולר, ותבין. העזרה שישראל יכולה להציע לו היא קודם כל לחבר אותו בחזרה לבית הלבן, לשפר את היחסים בין ארה"ב לבין טורקיה. מבחינה כלכלית ישראל יכולה לעזור לו בהמון דרכים, וגם בהגברת השליטה שלו במדינות אחרות כדוגמת אזרבייג'אן".

בהמשך התעניין משעל בתגובת התקשורת הטורקית, ואילו יחזקאלי פרש בפניו את תמונת המצב ואמר שהיא הייתה קצת מבולבלת. "פעם אחת היא שתקה, אחר כך סיקרה את המעצר באופן מינורי. בהמשך הייתה איזו מין עליית מדרגה והיא פרסה שמדובר בשני סוכני מוסד וכולי, ואז כשארדואן עלה אתמול לנאום הוא לא אמר כלום והייתה סוג של מבוכה - 'רגע מי מדבר עכשיו שר הפנים או ארדואן'? ואז הבינו שאין כותרת עד לאותה שיחת הטלפון. אפשר להגיד שארודאן השתמש בתקשורת הטורקית מבלי שהיא תדע לאן היא הולכת".

לסיום בדק משעל מה בדבר בריאותו של ארדואן, ואילו יחזקאלי ביקש לשתף כי הם שומעים כבר כמה חודשים עדויות מאנשים שמספרים שהוא סובל מהתפרצויות זעם. "אינני רופא, אבל אני יכול לומר לך שהגורם הזה קיים ואיני יודע מתי הוא יהיה משמעותי יותר, משפיע ורציני".

 

רג'יפ טאיפ ארדואן צבי יחזקאלי מעצר ישראלים בטורקיה נטלי ומורדי אוקנין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד