ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
גיוס, חשמל, מסתננים וקנאביס

שבוע של עימותים בכנסת: אתגרי הקואליציה לימים הקרובים

הקואליציה עומדת בפני שבוע מאתגר, עם רוב דחוק ממילא, השבוע היא מתנהלת מול חזיתות קריטיות שעלולות להוות סימני דרך לפירוק הממשלה או בכל אופן קו פרשת מים, בו ייתקעו ולא יצליחו לקדם נושאים שבמחלוקת | אלו הם האתגרים הניצבים בפני הקואליציה השברירית

שבוע של עימותים בכנסת: אתגרי הקואליציה לימים הקרובים
מליאת הכנסת צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בפני הקואליציה עומד שבוע שעשוי לטלטל אותה שוב בפעם המי יודע כמה, בעקבות כמה עימותים פנימיים קשים: הראשון, עימות בין חברת הכנסת שרן השכל לשר הבריאות ניצן הורביץ׳ שכולל איום לא להצביע עם הקואליציה, עימות בין השרה איילת שקד לרע"מ סביב חוק החשמל שעלול אף הוא להביא לפיצוץ, וכן ניסיון לחוקק את חוק הגיוס וכנס בכנסת נגד המתנחלים.

עימות בין תקווה חדשה למרצ

חברת הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה) הודיעה כבר ביום רביעי שלא תצביע עם הקואליציה עד שתוקם ועדת הקנאביס כפי שהתחייבו לה באת העברת החוק וכפי שנחתם בהסכמים הקואליציוניים. כשמי שמעכב את הקמת הוועדה הוא שר הבריאות, יו"ר 'מרצ' ניצן הורוביץ שמצדד בהתנגדות של גורמי המקצוע במשרדו.

המחלוקת בין חברת הכנסת השכל לשר הורוביץ בסוגיית ההקלות במכירת הקנאביס הרפואי, רפורמה שהחלה כהקלה בכלל בשוק הקנאביס הפכה לרפורמה רק במכירה לצורך רפואי. רפורמה שכעת גם היא עומדת לקרוס בעקבות עמדת גורמי הרפואה במשרד הבריאות.

עימות בין רע"מ לשרה איילת שקד

העימות בין הסיעה שמחזיקה את הקואליציה בידה לבין שרת הפנים איילת שקד מתנהל עוד מלפני העברת התקציב, כשהחוק שכמעט פירק את הממשלה צפוי להגיע מחר (שני) להצבעה בוועדת הפנים לקראת קריאה ראשונה, והצדדים חלוקים סביב הנוסח הסופי שלו.

בעוד סוכם בין השרה איילת שקד ליו"ר ועדת הפנים וואליד טאהא (רע"מ) על נוסח, האחרון החליף אותה קודם ההצבעה וכעת הצדדים מקיימים שיחות כדי להגיע לפשרה נוספת, אך בינתיים ללא הצלחה, כשהחשש הוא שרע"מ תשלוף איום משמעותי על הקואליציה באם החוק לא יעבור בנוסח שהם דורשים.

קשיים בהעברת חוק הגיוס

בסדר יומה של הכנסת למחר (שני) נכלל גם חוק הגיוס בקריאה ראשונה, אלא שחשש לשיתוף פעולה בין סיעת רע"מ לסיעות החרדיות שמטיל בספק את הרוב להעברת החוק, הביא לכך ששר הביטחון בני גנץ לא יעלה את החוק להצבעה בקריאה ראשונה. ב'כחול לבן' מגלגלים את האחריות להנהלת הקואליציה שצריכה לפתור את הבעיה ולסגור את הקצוות.

התנגדות לחוק המסתננים

סיעת 'מרצ' הודיעה לשרת הפנים איילת שקד כי תתנגד לחוק המסתננים שאושר היום בוועדת שרים לחקיקה.

החוק מבקש להאריך שלוש הוראות שעה בעוד ארבע שנים נוספות ובהן הסמכות להטיל הגבלות גיאוגרפיות על מסתננים. למשל לאסור על כניסתם לעיר תל אביב, ולהטיל סנקציות על מי שנכנס אליה למרות האיסור וכן סמכות לכלוא מסתננים חדשים למשך 10 ימים לפני שהם מובאים בפני שופט.

הדיון נגד המתנחלים

דיון נוסף שעלול להוביל לעימות בקואליציה, במיוחד ברקע הפיגוע הבוקר, הוא דיון שיזמו בסיעות 'מרצ', 'העבודה' בשיתוף פעולה עם 'הרשימה המשותפת' בקריאה ל"עצור את אלימות המתנחלים". הכנס יתקיים מחר בשיתוף פעולה עם ארגוני 'שוברים שתיקה' ו'שלום עכשיו' וצפוי לספק כותרות שליליות באם יתקיים לבסוף.

מוקדם יותר היום פנו בסיעת 'הציונות הדתית' ליו"ר הכנסת מיקי לוי בדרישה לבטל את הכנס, אך נכון לשעה זו הכנס צפוי להתקיים מחר כמתוכנן בכנסת ישראל.

 

חוק הגיוס חוק החשמל איילת שקד חוק הקנאביס ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד