י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
משפט נתניהו • מתעדכן

עדות חפץ: "נתניהו התעסק בתקשורת כמעט כמו בביטחון"

עד המדינה ניר חפץ עלה לראשונה להעיד במשפט נתניהו | נתניהו התייצב גם הוא בבית המשפט | מפגינים משני צידי המתרס מחוץ לבית המשפט גרמו להפסקת הדיון | דרמה נרשמה כאשר הפרקליטות עדכנה כי חפץ העיד כי נתניהו לא שלח אותו לדבר עם שלמה פילבר על עניינים הנוגעים לרגולציה הקשורה לשאול אלוביץ | מתעדכן

עדות חפץ: "נתניהו התעסק בתקשורת כמעט כמו בביטחון"
משפט נתניהו צילום: אורן בן חקון/פול

עד המדינה ניר חפץ עלה הבוקר (שני) לראשונה להעיד במשפט נתניהו. עדותו של חפץ, מי שהיה דוברו ויועץ התקשורת של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ומשפחתו, בבית המשפט המחוזי בירושלים נחשבת לעדות מפתח. 

עדותו של חפץ במשפט נתניהו צפויה להימשך במשך שבועות ארוכים. הוא אמור להעיד בעיקר לגבי תיק 4000, שבו נאשם נתניהו בשוחד מרמה והפרת אמונים. עם זאת, חלקים מעדותו צפויים לגעת גם בתיקים 1000 ו-2000.

ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, התייצב גם הוא בבית המשפט, כפי שהגיע למחוזי בירושלים בשבוע שעבר - אז נדחתה תחילת עדותו של חפץ בשל השלמות החקירה בתיק 1000 והמידע החדש שמסרה הדס קליין - העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן.

העדכון הדרמטי של הפרקליטות

במקביל לעדותו של חפץ בבית המשפט, עדכנה הבוקר הפרקליטות כי היועץ לשעבר של נתניהו העיד כי ראש הממשלה לשעבר לא שלח אותו לדבר עם שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, על עניינים הנוגעים לרגולציה הקשורה לשאול אלוביץ' - בעלי בזק לשעבר שנאשם בתיק 4000 במתן שוחד לנתניהו.

העדכון נמסר הבוקר לעורכי הדין של הנאשמים השונים - לפי הפרקליטות בעקבות שיחות רענון שנערכו לחפץ לקראת העדות שלו הבוקר. נתניהו או מי מאנשיו מיהרו לפרסם בחשבונות שלו ברשתות החברתיות קישור לדיווחים על העדכון הזה, לצד הכיתוב: "עוד יום שבו התיקים התפורים ממשיכים לקרוס".

הדיון בבית המשפט אף הופסק לרגעים אחדים בעקבות קריאות של מפגינים בחוץ שנשמעו היטב בתוך האולם. מפגינים בעד נתניהו התאספו מיד עם תחילת הדיון ונשאו שלטי תמיכה בנתניהו, כאשר חלק מהקריאות היו גם של מפגינים נגד נתניהו.

נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת

בתוך כך, סיעת הליכוד תתכנס בשעה 15:15 לישיבת סיעה באולם ירושלים. בפתח ישיבת הסיעה ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת.

ח"כי הליכוד הגיעו לתמוך

חברי הכנסת מהליכוד - אמיר אוחנה, גלית דיסטל אטבריאן ושלמה קרעי הגיעו לבית המשפט כדי לתמוך בנתניהו.

שלמה קרעי מסר: "הגעתי לבית המשפט המחוזי בירושלים לתמוך בראש הממשלה נתניהו מול הרדיפה והתיקים התפורים. עוה"ד מהפרקליטות בפתיחת הדברים, מתמצת את התיק כולו לתפר אחד קטנטן: 'מבקש להזכיר כי הפעולות שהובילו לחתימתו של ניר חפץ על הסכם עד המדינה נמצאות בצו איסור פרסום...'. ככה. פשוט. והארץ לא מזדעזעת".

עדותו של עד המדינה ניר חפץ

חפץ התייחס בעדותו ליחסיו עם שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר, ואמר כי כשחזר לעבוד עם משפחת נתניהו ב-2014, "נתניהו נתן לי הנחייה ליצור קשר ולהיפגש עם אלוביץ' - ושהוא יהיה איש הקשר היחידי והבלעדי להעברת מסרים שלו בנושאים תקשורתיים שקשורים לאתר וואלה. אלוביץ אמר לי שדלתות האתר פתוחות בפנינו. המסר היה שכל דבר שאני רוצה משאול אני יכול לבקש מישועה והוא ידאג לי. 'לי' הכוונה היא לראש הממשלה, לא לי אישית".

לדבריו, "נתניהו ידע שנוצר הקשר ושאני עובד איתם כמו שצריך". הוא הסביר כי "זו המדיניות של נתניהו לפנות לבעלים של כלי תקשורת. בעל השליטה הוא בעל המאה, זו תפיסת עולם. לכן כשפונים לכלי תקשורת אחרים, תמיד הדרישה שלו - חד-משמעית - לדבר עם הבעלים, או דמות משמעותית אחרת. זה לא היה חריג".

חפץ סיפר כי אלוביץ' ביקש "ממני לקחת את הדפים למר נתניהו ולהעביר לו את המסר שיש תפוגה לאישור של הרשות להגבלים עסקיים לעסקת בזק-יס, וכדי שלא יפוג האישור של הרשות להגבלים עסקיים - חייבים לחתום על העסקה לפני הבחירות"

"אני לא רציתי לעשות את זה", אמר חפץ, "לא חשתי בנוח להעביר את זה. לא הייתי בקיא בזה ולהעביר משהו שאתה לא לגמרי בקיא בו זה לא דבר נכון. אז הוא אמר שהנייר הזה זה משהו גלוי שכל אחד יכול לשלוף מגוגל. הסכמתי ואני זוכר ששמתי את הנייר הפוך בכיסא שליד הנהג. בהזדמנות הראשונה שישבתי איתו בחדר העבודה בבלפור, אני זוכר שהוא קרא את הדפים עד הסוף. הוא הרים את הטלפון וביקש לקבוע פגישה עם אלוביץ"

הוא העיד על מסמך שהוא העביר מאלוביץ' לנתניהו: "נתניהו קורא את המסמך, גורס אותו מול עיניי ומתקשר למזכירה לקבוע פגישה. אם הוא אומר למזכירה אז אתה יודע שהוא הולך לטפל בעניין".

כשנשאל מה ידע על כך שהשר לשעבר גלעד ארדן הוחלף במשרד התקשורת, הוא השיב כי ההחלטה על כך התקבלה על ידי נתניהו בעקבות התייעצויות עם בני משפחתו, ובנו יאיר. "חד-משמעית הוחלט שרק נתניהו יהיה שר התקשורת. התפיסה הייתה שכל שר אחר, התקשורת תכופף אותו בכוחה ולמעשה תאלף אותו, ואף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת, מול נתניהו עצמו. אני אז חשבתי שזו מחשבה נכונה", אמר חפץ.

חפץ אמר כי רמת העיסוק של נתניהו בתחום התקשורת הייתה לפחות כמו בתחום הביטחון בתקופתו כראש ממשלה. "קשה לתאר במילים, מי שלא נמצא ורואה לא יאמין עד כמה שהנושא הזה חשוב לו. נתניהו הוא הרבה מעבר ל'פריק קונטרול'... בנושאים תקשורתיים הוא מבקש לדעת הכול - עד לפינה הכי נידחת", הצהיר חפץ.

"נתניהו בקיא לפרטי פרטים בנושאים ברגולטורים במשרד התקשורת. גם בגלל שהוא ריכוזי וגם בגלל שיש לו יכולת קוגניטיבית נדירה. לכן הבקיאות שלו לא רק גבוהה אלא גם מרשימה", אמר עד המדינה.

עוד סיפר חפץ כי גם בישיבות ביטחוניות היו מכניסים לו פתקים בענייני תקשורת. "ההיקף הוא אדיר ממה שנוטים לחשוב או שיוצא החוצה. העיסוק בסוגיות תקשורתיות, אם היינו יכולים למדוד בזמן, הוא לפחות כמו עניין ביטחון". עם זאת, חפץ הדגיש בדבריו כי הוא לא סבור שנתניהו הזניח את ענייני הביטחון, סוגיה שהייתה לדבריו 'באכפתיות הכי גבוהה שיש'".

למרות זאת, עד המדינה אישר את דבריו של התובע טבנקין בנוגע לאמירה שלו בשיחת הרענון עם הפרקליטות, שנערכה עמו לפני העדות, ולפיה בכל פעם שהיה נושא עם "פוטניציאל נפיץ", הוא אמר על נתניהו כי "הניהול של המדינה נפסק לחצי יממה, וזה היה קורה מדי שבוע".

תיק 4000

חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים אף הם בתיק 4000.

הפרקליטות טוענת כי היחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד, ולפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר 'וואלה', ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו, הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, אחד מהגורמים הללו היה חפץ.

 

משפטו של בנימין נתניהו ניר חפץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד