י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המבצע יחל מחר

מומחי כללית מגישים: מדריך להורים לקראת חיסון הילדים נגד קורונה

לאחר אישור ה-FDA ומשרד הבריאות, וכשברקע עליה מדאיגה במקדם ההדבקה מבצע חיסוני הילדים יוצא מחר לדרך, כללית מגישה את המדריך להורים ● לטובת ההורים, מומחי כללית מסבירים מדוע חשוב לחסן גם ילדים? עד כמה יעיל החיסון לילדים? מהן תופעות הלוואי האפשריות? ● כ-500,000 ילדים בגילאי 5-11 מבוטחי כללית יחלו להתחסן ב110 נקודות פריסה ברחבי הארץ

מומחי כללית מגישים: מדריך להורים לקראת חיסון הילדים נגד קורונה
מתחם כללית צילום: יח"צ

בשבוע שעבר קיבל מנכ"ל משרד הבריאות את המלצת חברי הצוות לטיפול במגפות, ובימים הקרובים יחלו לחסן גם בישראל ילדים בני 5 עד 11. מאז אושר החיסון לילדים על ידי ה-FDA, חוסנו מיליוני ילדים ברחבי העולם, ורק בארצות־הברית התחסנו כבר למעלה מ-2.5 מיליון ילדים בגילאי 5-11 במנת החיסון הראשונה של פייזר.

ד"ר בת־שבע גוטסמן, רופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומיות בבית החולים מאיר מקבוצת כללית אומרת, כי בניגוד למידע שמופץ בחלק מכלי התקשורת, לא מדובר במחלה נטולת סיכון לילדים. נכון שילדים נמצאים בסיכון נמוך יותר למחלה קשה בעקבות הידבקות בקורונה בהשוואה למבוגרים, אך הם עדיין עלולים לסבול מסיבוכי המחלה.

לפי הנתונים, עד לחודש שעבר אושפזו בישראל כ־400 ילדים חולי קורונה שהיו במצב קשה עד קריטי, וכ־60% מהם היו ללא כל מחלות רקע. חישובים העלו שבישראל הסיכון לתחלואה קשה בקרב בני 5 עד 11 שנים הוא 1 לכל 3,000 ילדים מאומתים.
נוסף על תחלואה בשלב החריף קיימות גם תופעות לוואי ארוכות טווח כמו תסמונת פימס (pims). זוהי תסמונת משמעותית רב־מערכתית המחייבת אשפוז, ואשר רוב החולים בה הם ללא כל מחלת רקע. על פי הנתונים בישראל כ־50% מהילדים שלקו בתסמונת הזאת אושפזו בטיפול נמרץ, וכ־25% מהם נזקקו להנשמה.

סיבוך ארוך טווח נוסף הוא תסמונת הפוסט קורונה (Long Covid) שדיווחים עליה מגיעים מכל העולם. זוהי תסמונת שסובלים ממנה גם חודשים לאחר המחלה החריפה והיא כוללת עייפות, קוצר נשימה, שיעול, כאבים בחזה, כאבי ראש, סחרחורות, כאבי שרירים ומפרקים, נימול, רעד, נשירת שיער, קשיי שינה וחרדה.

על פי הערכות בארה"ב, תמותת ילדים מקורונה עולה בהרבה על התמותה מכל מחלת ילדים אחרת שניתנת למניעה באמצעות חיסון, ואשר ילדים מתחסנים נגדה באופן שגרתי.

כאמור, לאחר אישור גורמי הבריאות בארץ ובחו"ל, יחלו השבוע לחסן ילדים בגיל 5-11 במנת החיסון הראשונה של פייזר. אישור החיסון של פייזר ניתן לאחר דיון ארוך בו הוצגו נתונים רבים בהם גם נתונים שלפיהם יעילות החיסון במניעת מחלה סימפטומטית הייתה 90.7% (בפני זן הדלתא, האלים יותר מכל הזנים הקודמים). זוהי יעילות גבוהה מאוד - הרבה יותר מהיעילות של הרבה חיסוני שגרה הניתנים בגיל הילדות.

הנתונים התבססו על מחקר שכלל 1,518 בני 5 עד 11 שנים שחוסנו בחיסון, ואלה הושוו ל־750 מחוסנים בפלצבו באותם הגילים. המעקב אחרי המחוסנים והלא מחוסנים נמשך חודשיים לפחות (עד אחרי קבלת המנה השנייה). בשלב מאוחר יותר הוכללו במחקר 2,250 ילדים נוספים בני 5 עד 12 שנים, אך המעקב אחריהם היה קצר יותר. יש להדגיש שהאישור של ה־FDA תקף בשלב הזה רק לחיסון של פייזר. נכון להיום החיסונים של מודרנה ושל אסטרה זניקה מיועדים רק לבני 18 שנים ויותר.

נתונים אלה מצטרפים לנתונים שהופיעו במחקר משותף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד בנוגע ליעילות החיסון של פייזר בגיל 12 עד 18 נגד הווריאנט ההודי (דלתא). מהממצאים עולה כי החיסון יעיל ב־90% במניעת הדבקה וב־93% במניעת מחלה עם תסמינים בבני נוער מחוסנים (החל משבוע לאחר קבלת המנה השנייה).

ד"ר גוטסמן, מרגיעה גם את ההורים החוששים מתופעות הלוואי של החיסון. "מתוצאות המחקרים של פייזר לפני קבלת האישור לחיסון ילדים (גם מגיל 5 עד 11 וגם מגיל 12 עד 18) עולה כי תופעת הלוואי המקומית הנפוצה ביותר הייתה כאב באזור ההזרקה. תופעות הלוואי הכלליות הנפוצות ביותר היו חולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים וצמרמורות. ככלל, תופעות הלוואי לחיסון היו קלות עד בינוניות. בדומה לחיסון במתבגרים ובמבוגרים, התגובות הופיעו בתוך יום עד יומיים לאחר החיסון והיו חזקות יותר אחרי המנה השנייה. התגובות לחיסון חלפו במהירות".

לסיכום אומרת ד"ר גוטסמן, כי קיימת הסכמה רחבה בקרב ארגוני רופאים ורשויות בריאות שהתועלת של החיסון בבני נוער גבוהה באופן ברור מהסיכון שבדלקת בשריר הלב, ולכן ההמלצה היא לחסן. עם זאת, נער או נערה שחלו בעבר בדלקת שריר הלב, מומלץ להתייעץ עם הקרדיולוג המטפל לפני קבלת החיסון.

זאת כמובן בנוסף לעובדה כי ילדים מחוסנים גם יכולים להישאר במסגרת החינוכית שלהם בלי שיצטרכו להיכנס לבידוד. כך הם יכולים למנוע הן את הפגיעה בשגרת החיים שלהם ושל בני משפחותיהם והן את הנזקים הרגשיים, החברתיים והלימודיים הכרוכים בבידודים החוזרים ונשנים. בשורה התחתונה חשוב לזכור: היתרונות שבקבלת החיסון נגד קורונה עולים על הנזקים האפשריים ואלה שאינם ידועים
בתוך כך, כללית פתחה את מוקד זימון התורים לחיסוני קורונה לכ- 500,000 ילדים בגילאי 5-11. החיסון יבוצע בלמעלה מ-110 נקודות בפריסה ארצית רחבה, מרביתם במרכזי בריאות ילד ובמרפאות ילדים שבהם לצוותים היכרות קרובה עם הילדים וההורים. בנוסף יינתנו חיסונים גם במתחמי חיסונים גדולים שעדין פועלים בעמדות נפרדות המיועדות לחיסוני ילדים. המתחמים יפעלו בשעות נרחבות, חלקם בין השעות 8:00-21:00, על מנת לאפשר זמינות ונגישות מרביים.

רות רלבג מנכ״לית כללית: "מבצע החיסונים לילדים, המתחיל ביום שלישי, הוא ציון דרך חשוב. החיסון הוא האמצעי שיש בידינו על מנת להמשיך ולשמור על השגרה, להימנע מבידודים ולהגן על אוכלוסיות בסיכון. הצוותים שלנו ערוכים לקבל את ילדי כללית בסביבה מותאמת ונעימה אשר הכנו במיוחד עבורם.

שירותי בריאות כללית חיסון ילדים חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד