כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"רפורמה מסוכנת של ממשלת הזדון"

רוצים לדעת מתי הטיש? תצטרכו לשלם!

רפורמת ביטול דמי הקישוריות תוביל לפגיעה אנושה בחלופות הטלפוניות של המגזר החרדי לאינטרנט | בציבור החרדי מובעת התקווה כי שר התקשורת יתעשת וימנע מהמהלך ההרסני לתשתיות קריטיות במגזר החרדי | מס הטלפונים הכשרים

רוצים לדעת מתי הטיש? תצטרכו לשלם!
אירוע חסידי. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

הציבור החרדי אשר משתמש במערכות הטלפוניות באמצעות המכשירים הכשרים לשלל משימות עתיד לספוג נזקים כלכליים משמעותיים מאוד ואף לאבד יכולות רבות באם תאושר הרפורמה החדשה של שר התקשורת יועז הנדל.

מדובר ברפורמת ביטול דמי הקישוריות אותה יוזם שר התקשורת העתידה לפגוע קשות במגזר החרדי אשר מרבית עיסוקו הוא דרך הטלפון הכשר זאת בשל התנזרותו מהמכשירים החכמים וכלי הטכנולוגיה השונים. על פי התכנית חברות הסלולר יפסיקו לגבות כסף בעיקר מבזק על הדקות הנכנסות אליהם ואת הנזק המסתכם במאות מיליוני שקלים יכסו מכיסו של הצרכן החרדי באמצעות ייקור התעריפים ואף חיוב על שיחות נכנסות.

אך מעבר לסיפור הכספי המימד המרכזי שיפגע מהתכנית הוא היכולת לנהל אלטרנטיבה כשרה וטובה לאינספור משימות הדורשות חיבור לרשת האלחוטית שאינה נמצאת בשימושם של מרבית בני המגזר החרדי.

כך לדוגמא, אם עד היום הצרכן החרדי היה משאיר הודעות על שמחה בביתו בקו המשפחתי, או לחילופין מטעין את כרטיס הרב קו באמצעות הטלפון הכשר וכן מתעדכן בלו"ז של התחבורה הציבורית ובעוד מספר רב מאוד של שימושים רלוונטיים, כל זה ללא עלות, אזי מכניסת הרפורמה לתוקפה יאבד הצרכן החרדי את היכולת לעשות שימוש במערכות הקיימות שיסגרו או לחילופין ידרשו תשלום בכניסה למערכת.

אם ניקח לדוגמא את מערך הלמידה מרחוק שעלה לכותרות בתקופת הקורונה ואת הקווים הפנימיים שאין מוסד חרדי שלא מחזיק מערכת כזו, הרי שכעת יהיה על הנהלת המוסדות להקצות משאבים כספיים למערכות אלו שיושתו בסופו של דבר על ההורים. אותו הדבר בקהילות וחסידויות שמנהלות את חיי הקהילה באמצעות מערכת טלפונית וכן הלאה ואין לדבר סוף.

הדבר אף יביא לפגיעה בהתנזרות מבחירה של חלקים רחבים במגזר החרדי משימוש באפשרויות שמציעה רשת האינטרנט כאשר עד היום היו להם חלופות סלולריות ראויות שכעת יפגעו קשות ויתכן שאף יסגרו לצמיתות.

שלושת האופציות של משרד התקשורת

הדברים כתובים מפורשות בחוות הדעת הכלכלית של משרד התקשורת בה נכתב כי "לקוחות אשר מעריכים את שירות הפרמיום יותר מעלותו החדשה, ימשיכו לצרוך אותו במחיר תחרותי אותו יקבע המפעיל" בעוד כיום מוגדר השירות כ"שירותים ללא עלות נוספת".

גורם הבקי בתחום אומר כי "מאות אלפי חרדים שמתרחקים מהמכשירים החכמים ייאלצו לשלם סכומים גבוהים מאוד על בסיס חודשי בשל העובדה שהם משתמשים בקו הכשר לשלל צרכיהם. מדובר ברפורמה מסוכנת אשר תגרום לאנשים רבים להפחית את השימוש בטלפון רק לצרכים חיוניים מאוד ותאלץ אותם לעשות שימוש באינטרנט בניגוד לצו מצפונם".

הוא מפרט את תמונת המצב שתיווצר באם הרפורמה תאושר: "בהתאם לחוות הדעת הכלכלית של משרד התקשורת, לציבור יינתנו 3 אופציות: או לשלם על האזנה דרך הטלפון מחיר נוסף חוץ ממחיר החבילה שמחירה לא צפוי להשתנות, או להפסיק לקבל את השירות (היה עולה על דעתם לבטל שירותים אותם מקבל הציבור הכללי במדינה?) והאפשרות השלישית היא להעביר את הציבור החרדי לצריכת התוכן באינטרנט. אולי זו המטרה האמיתית של ממשלת עקירת הדת? לחלן את הציבור החרדי בחיסול האופציות שלו להישמר מהאינטרנט דרך הטלפון" הוא מוסיף בכאב.

"בעבר" מוסיף אותו גורם "השר אמסלם והמנכ"ל נתי כהן הכירו בצורך של הציבור החרדי בשירותי המידע הקולי והבהירו כי הציבור משלם על כך מכיסו כחלק ממחיר החבילה והחברות לוקחות בחשבון את ההאזנה לתוכן בעת התמחור. השר החדש והמנכ"לית החדשה פשוט החליטו להטיל מס נוסף על הציבור, לקחת את הכסף שהציבור החרדי כבר משלם כיום בתוך דמי החבילה, לתת במתנה לבזק, ולחייב אותו לשלם פעמיים: גם על החבילה וגם על שירותי המידע הקולי".

לדבריו, "מדובר ברפורמה מסוכנת מבית היוצר של ממשלת הזדון. בציבור החרדי מביעים תקווה כי שר התקשורת יבין את משמעותיו העמוקות של המהלך והשלכותיו ההרסניות על תשתיות קריטיות להמשך קיומה הציבורי והמאורגן של היהדות החרדית וימנע ברגע האחרון מצעדים בלתי הפיכים שנזקיהם יורגשו לאורך זמן".

יועז הנדל משרד התקשורת קווי נייעס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד