י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שמלה בדרך הכלה

מ'שנקר' ללב המיינסטרים החרדי: ראיון עם מעצבת שמלות הכלה

היא הייתה כוכבת עולה באופנה החילונית, עד שהחלה בהליך תשובה וכך גם קו עיצוב השמלות עבר 'חיזוק' מפתיע • מעצבת השמלות שרה בר שי בראיון מרתק על אתגרי הצניעות, הפרטים הקטנים שמרכיבים שמלת כלה מושלמת ובפינת הפיקנטריה - סיפור השמלה הראשונה שנשמע כלקוח מספר דמיוני

מ'שנקר' ללב המיינסטרים החרדי: ראיון עם מעצבת שמלות הכלה
כלה. אילוסטרציה צילום: freepik

תשאלו כמעט כל ילדה קטנה, מה הרגע שהיא הכי מצפה לו בחיים והיא תענה לכם - להיות כלה. התפילה על כסא הכלה, הצעדים המדודים לחופה בליווי הניגון המסורתי והמרגש ונתינת הטבעת, אלו רגעים להם כל אישה משתוקקת ונכספת.

אחד האלמנטים החשובים ביותר עבור הכלה, הוא כמובן שמלת הכלה. כל פרט, כל תפר וכל עיטור בבגד מקבלים תשומת לב גבוהה וביחד הם מרכיבים את השמלה המושלמת עבורה, איתה היא גאה לצעוד אל חופתה.

מי שאחראית ללא מעט שמלות כלה מעוצבות ויפהפיות, היא שרה בר שי, מעצבת שמלות מירושלים, שמעבר לניסיון עשיר ומומחיות בתחום, מביאה עמה גם סיפור מרתק.

בר שי החלה דרכה בלימודי תואר ב'שנקר', בית ספר לעיצוב ואמנות, בו גדלים מעצבי האופנה הבכירים ביותר. "הלימודים שם מאוד אינטנסיביים", משתפת בראיון מיוחד ל'בחדרי'. "זה מעין מרתון של פרויקטים שלא הרבה שורדים אותו. אבל היה לי חלום לפתוח יום אחד סטודיו עצמאי לכלות והייתי מאוד ממוקדת מטרה וזה מה שנתן לי את הדרבון והאנרגיה להמשיך ולהתמיד".  

מיד לאחר הלימודים, השתלבה כמתמחה בסטודיו מצליח בבאר שבע, עיר הולדתה. "יש בעיר הזאת מין אווירה עוטפת וחמה. זה לא כמו רחובות תל-אביב שם יש סטודיו בכל פינת רחוב. קהל הלקוחות בבאר שבע צמא לחידושים שלך וזה מאוד תרם לביטחון וההתמקצעות שלי בתחום".

בהמשך הגשימה את חלומה והקימה סטודיו עצמאי בבאר שבע, כשבמקביל היא הנחתה סדנת יצירה העוסקת בהדפסים ובדים ונדמה היה כי קריירת עיצוב השמלות עולה על הגל הנכון.

השינוי הגדול החל לפני מספר שנים, כאשר החלה בתהליכי חזרה בתשובה, דרך ארגון ערכים. "אחותי ובעלה חזרו בתשובה במקסיקו. לאחר נתק ארוך של חודש קיבלנו את הבשורה המפתיעה בטלפון ולארץ הם חזרו עם כיסוי ראש וכיפה. פניני החכמה ששמעתי מהם קסמו לי, דווקא משום שהייתי במקום הכי רחוק ומנותק ממושגי יהדות, לא הייתה אצלי את  ההתנגדות הטבעית הזאת ומצאתי בעולם הזה ערכים עמוקים ומאוד מעניינים". 

תוך זמן קצר ביצעה שרה מעבר חד מבאר שבע לשכונת סורוצקין בירושלים והתחילה לימודי יהדות. כמו כן העתיקה את עבודתה לסטודיו בלב ירושלים, יחד עם רעיונות העיצוב והטכניקות שלמדה ופיתחה במהלך השנים כשהיא מתרגמת אותם לסגנון האופנה החרדי. בנוסף לכך, בסטודיו ניתן להתרשם ממספר שמלות ערב ולהזמין עיצוב ייחודי בתפירה אישית.

שרה מציינת כי בסטודיו היא משתמשת בשיטות התפירה והיצירה הנחשבות והמתקדמות ביותר כיום. "אני מתעסקת בשילובי בדים ותחרות, עבודות יד, חריזה ושיבוצים מקוריים ועוד טכניקות מקצועיות נוספות שמעניקות לכל שמלה את המראה האותנטי שלה".

איך את מתמודדת עם האתגרים שהצניעות מציבה בפניך?

"זה ישמע קלישאתי, אבל ככל שמגבילים אותך, כך המוח מפתח יותר את החלק היצירתי שלו. אני צריכה להלך בין הטיפות. מצד אחד לעצב שמלה שתראה קלילה ונוחה ומהצד השני תעמוד בסטנדרט הצניעות הגבוה ביותר וברוך ה' הצלחנו להגיע לתוצאות מאוד יפות, למרות ובגלל מגבלות הצניעות.
"באופן כללי במגזר החרדי יש את הרצון מצד הכלות לשמלה שתהיה על פי הסטייל המקובל במגזר ושלא תתפס כחריגה, אבל מאידך כן לתת את הטוויסט הייחודי. כך שמעבר לאתגר הצניעות, יש קווים נוספים שחשוב לשמור עליהם".

אפרופו רצון של כלות, האם הדרישות שלהן לא פוגעות לפעמים בעבודה המקצועית שלך?

"תראה, לרוב הכלה מגיעה עם איזשהו חלום כללי, היא מציירת לי את מה שפחות או יותר נמצא אצלה בדמיון כשהתפקיד שלי הוא להוציא את זה מקצועית אל הפועל. השילוב הזה בין החלום שלה לפן היצירתי שלי, לרוב מוליד דברים מאוד יפים. אני יכולה לומר לך שהמשפט ששמעתי הכי הרבה מפי כלות הוא 'השמלה הרבה מעבר לציפיות שלי'", אומרת בסיפוק.

לאחרונה רבים מדברים על ההוצאות המוגזמות על חתונה, האם מחיר השמלות לא מופקע קצת?

"אני יכולה להגיד לך מהפן שלי, שהרבה מהעלות נוגעת לאיכות של חומרים", מציינת מהזווית שלה. "אצלי הדגמים נתפרים ברמת הוט-קוטור ללא פשרה על איכות הבד והחומר. ובסוף זאת גם הבחירה של הכלה בעצמה כמה היא רוצה להשקיע. לרוב הכלה רוצה להגיע לתוצאה המקסימלית והיפה ביותר ואין ספק שחומרים ברמה גבוהה באים לידי ביטוי בתוצאה הסופית של השמלה".

לסיום, אולי תשתפי אותנו במקרה מעניין שאירע אצלך בסטודיו

"האמת שהיה לי סיפור ממש מעניין", נזכרת שרה. "שמלת הכלה הראשונה שיצא לי לעשות בתור חרדית, הייתה עבור בחורה שלמדה במדרשה שלי. מה שמעניין בכל הסיפור הוא שהבחורה הזאת הייתה רווקה..." מפתיעה ומסבירה מיד את הטוויסט המוזר שנוצר בעלילה. "היא חיפשה את זיווגה במשך שנים רבות ומשלא מצאה החליטה לקום ולעשות את ההשתדלות מצדה ולהכין את עצמה לקראת החתונה, היא שמעה שיש בזה סגולה מסוימת.
"בהתחלה חשבתי שהיא צוחקת איתי, אבל ברגע שהיא ביקשה ממני להראות לה בדים כדי שתוכל לבחור, הבנתי שככל הנראה היא רצינית. עברו מספר חודשים, אני התעסקתי בבניית השמלה בקצב איטי, כי בכל אופן לא היה תאריך לחתונה, עד שיום אחד עוברת הודעה בקבוצה של המדרשה על אחת הבנות שהתארסה. ישר חשדתי במי מדובר. התקשרתי ושאלתי אותה 'תגידי, אני צריכה להזדרז?' והיא ענתה לי בפשטות 'כן'", מספרת בהתרגשות. "מספר חודשים לאחר מכן היא התחתנה כשהיא לבושה בשמלת כלה מהממת אותה הזמינה מבעוד מועד…"

"בעקבות אותו סיפור, בנות רווקות רבות פנו אלי שאעצב להן גם שמלה ובאופן כללי הסיפור הזה נתן לי סוג של סימן משמים להבין שאני בדרך הנכונה", אומרת בר שי ומסיימת בתובנה חשובה "אני מרגישה שליחות מאוד חשובה ביצירת השמלות, כדי שכל כלה שמגיעה אלי תרגיש נינוחה וטבעית במראה המשדר מלכות ויוקרה, ביום הגדול בחייה".

לפרטים נוספים אודות הסטודיו של שרה בר שי לחצו כאן>>>

שמלות כלה מעצבת חרדית מעצבת אופנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד