כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

יו"ר חדש לש"ס בכנסת: ח"כ אריאל אטיאס

מדוע הוטל על השר לשעבר, אריאל אטיאס, לאייש את תפקיד יו"ר הסיעה בכנסת • שרי רוט על המתחולל מאחורי הקלעים בש"ס, ועל ההשלכות של המינוי החדש

אריאל אטיאס. צילום: ארכיון
אריאל אטיאס. צילום: ארכיון



הודעתה הדרמטית של תנועת ש"ס על המינוי של ח"כ אריאל אטיאס ליו"ר הסיעה בכנסת, לכאורה הינה הודעה על איוש תפקיד פשוט, כזה שהוענק במהלך השנים לח"כים שלא היו במעמדו הרם בבית שברחוב הקבלן 45.

אלא שצריך לדעת את המתחולל מאחורי הקלעים בש"ס, כדי להבין את משמעות המינוי החדש.

לאחר הבחירות לכנסת, לא ייחסו בש"ס משמעות רבה מדי לתפקיד, ומספר אחת ברשימה ואחד משלושת קודקודי ש"ס, ח"כ אלי ישי, חתם על מכתב הממנה את ח"כ אברהם מיכאלי לתפקיד. הגם שח"כ אריה דרעי היה מעדיף לראות שם את אחד ממקורביו (מיכאלי מזוהה עם ישי), הרי שאיש לא שבר כלים ולא הפך עולמות. יו"ר הסיעה. נו.

אלא שעם הזמן הלך והתברר, כי התנהלות הסיעה הופכת למקרטעת יותר ויותר לעיני העיתונאים, וגם - חמור יותר - מול יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, שלא פעם הסתחרר מול ההתנהלות של הסיעה שרוצה להחזיר עטרה ליושנה.

הפרטים הקטנים נגעו לסידור מקומות ישיבה בישיבות הסיעה, כאשר ח"כ אברהם מיכאלי צידד בהצבת אלי ישי במרכז, ואילו אטיאס דאג למקם במיקום המרכזי את ח"כ אריה דרעי או את שניהם כאחד. לא פעם נמנע אחד מהשנים מלהגיע לישיבות סיעה, ולו רק כדי למנוע מראש את הסיצנות הבלתי מחמיאות הללו.

בקשות סותרות

אך לשיאם הגיעו הדברים כאשר צריך היה למנות סגן יו"ר הכנסת מטעם הסיעה. היה זה כאשר אל שולחנו של ח"כ יריב לוין נחתו שתי בקשות סותרות למינוי סגן משורות ש"ס. בקשה אחת הגיעה מכיוון לשכתו של דרעי, שביקש לראות בתפקיד את ח"כ איציק ועקנין. השניה באה מכיוון לשכתו של ישי, שביקש לראות בתפקיד את מקורבו, ח"כ ניסים זאב.

לוין, אדם מסודר מטבעו, התאפק שלא לקרוא להם לסדר, אבל בהחלט שמר בליבו את התחושה הקשה ואת העובדה כי הדבר צרם לו ביותר.

'תרמה' להחלטה על החלפת היו"ר גם גישתו של לוין, שמחדיר שיטה חדשה בהנהלת הקואליציה: לא עוד 'גנון', אלא הכול נעשה בשיטת "תסתדרו ביניכם ובואו אלי עם החלטות".

וכך, בעוד היו"ר הקודם, ח"כ זאב אלקין, נהג לתמרן, לשמוע את כל הצדדים בכל מפלגה, לפשר ולגשר, יריב בהחלט אינו מתכוון לצעוד בכיוון הזה. מבחינתו, יש יו"ר סיעה - והוא המחליט.

אך בעוד שעם הסיעות השונות במשכן הדברים מתנהלים כשורה (מלבד אי אלו חריקות בסיעות הערביות), הרי שבש"ס התגלעו קשיים רבים. לא פעם הגיע אטיאס אל לוין בבקשה, ותשובתו של יריב הייתה: "זה לא בסמכותך, יו"ר סיעתכם הוא שיכול להחליט בנושא".

"ינצל את מירב כישוריו ויכולותיו"

מאותו רגע ואילך קלטה ההנהגה שברחוב הקבלן 45, כי חובה לעשות מעשה.

בשלב זה לא ניתן היה לקבל את תגובת אטיאס למינוי, שלכאורה 'קטן עליו'. התחושה היא, כי ההוראה נחתה עליו מלמעלה, והוא, בלית ברירה ומתוך תחושת אחריות - ניאות ליטול על עצמו את התפקיד.

הודעתה הרשמית של הסיעה, ששוגרה בידי דובר לשכתו של ח"כ אריה דרעי (גם זהו פרט בעל משמעות במצבה של ש"ס כיום), דילגה על המאחורי הקלעים של המינוי:

"נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר״ע יוסף הטיל הבוקר על ח״כ אריאל אטיאס לכהן כיו״ר סיעת ש״ס בכנסת, לנוכח הגזירות הכלכליות המאיימות על הציבור בישראל בכלל ועל עולם התורה והשכבות החלשות בפרט, ביקש מרן כי השר לשעבר ינצל את מירב כישוריו ויכולותיו על מנת לעמוד בפרץ ולדחות הגזירות. תנועת ש״ס מודה לח״כ אברהם מיכאלי, יו"ר הסיעה היוצא, על תרומתו הרבה במשך השנים ומאחלים לו הצלחה בתפקידו בועדת חוקה".
ש''ס אריאל אטיאס יו''ר סיעה כנסת הגר''ע יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד