כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
זיכרון להולכים

ועידה בינלאומית לשחזור בית קברות וירטואלי של יהודי לוב

בניית ושחזור בתי קברות בלוב לא יקרו כנראה במציאות, אך נשארה דרך חלופית, והיא להקים אתר זיכרון ברשת

ועידה בינלאומית לשחזור בית קברות וירטואלי של יהודי לוב
בית קברות, אילוסטרציה צילום: pixabay

ארגון אסטרל ASTREL הינה עמותה התנדבותית שנוסדה למען איסוף שמותיהם של יהודים שהיו קבורים בבתי קברות בלוב, עוסקת בגיוס כספים להקמת בית קברות וירטואלי במקום אלה שחוללו בלוב.

השותפים בארגון רוצים לציין את תאריך ה-30 בנובמבר, יום שהוכרז ע"י כנסת ישראל ב-2014 כיום "לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן", על ידי כנס בינלאומי שיתקיים ברומא איטליה, בין ה-28 לנובמבר ל-5 בדצמבר 2021.

המטרה של הכנס היא להעביר עדויותיהם של יהודים שנולדו בלוב ודורות ההמשך שנולדו באיטליה. האירוע מצפה למעורבותם של בתי ספר יהודיים ברומא, על מנת לגרום לתלמידים להבין לא רק את הטרגדיות של העבר אלא גם את יכולת חוסן של קבוצה יוצאת דופן של אנשים שהיו "פליטים" לתקופה קצרה, שידעו להתרומם והפכו להיות חלק בלתי נפרד של ההיסטוריה האחרונה ושל הקהילה של רומא ושל ערים אחרות באיטליה.

באירוע זה יודגם אתר השחזור הוירטואלי של בתי הקברות שחוללו בלוב ותהיה אפשרות למסור את שמות הקרובים הקבורים שם כדי לכלול אותם בבית הקברות הוירטואלי. שמות אלו יתווספו ללוח שיודבק בבית קברות וראנו (VERANO) שברומא בשנת 2022.

בין הנושאים העוסקים בנושא יצויין זה הנוגע לבתי הכנסת שנהרסו בלוב ועל אלה שנבנו מחדש ברומא עם ספרי התורה שהוברחו מלוב. גרעין נושאי משמעותי נוסף יעסוק בעתידה של תרבות יהודי לוב בין תהליכי אינטגרציה והתבוללות, הן מקומיות והן גלובליות.

אירוע נוסף בעל השפעה רגשית גדולה יהיה חשיפת לוח חדש בבית הקברות וראנו Verano לזכר קורבנות השואה בלוב והפוגרומים של 1945, 1948 ו-1967 ,וגם לזכרם של רבני הקהילה ושל כל האנשים שתרמו לשימור יהדות לוב באיטליה. הפרויקט הוא תוצאה של פעילות המבוססת על איסוף עדויות בצורת ראיונות שהופקדו כעת בישראל במוזיאון העם היהודי "אנו", ושיוצגו לתלמידי בתי הספר היהודים של רומא אשר, בתורם יצטרכו להקים שורה של יוזמות, אשר הטובות ביניהן יקבלו פרס. במהלך הוועידה ישתתפו יהודים מרומא, מילאנו, ליבורנו ועוד ומישראל.

מי שעומד מאחורי היוזמה להקים בית קברות וירטואלי שישמר את זכרם של נפטרי לוב, הוא דוד ג'רבי במקור מלוב, ועכשיו מתגורר באיטליה. ג'רבי בתיאום עם אישור הממשל, התכוון לחדש ולשמר את מבני הקהילה היהודית ולאפשר ליהודים להתגורר בלוב, ולבנות אנדרטה. אך מאז היו תהפוכות רבות בלוב, ולמעשה המדינה מחולקת לשניים, ולכן כעת מסוכן לחזור ללוב, מכיוון שישנן מיליציות שונות המסוגלות לפגוע ביהודים. לג'רבי עדיין יש תקווה שלוב יכולה להיות כמו מרוקו ולנרמל את היחסים עם היהודים הלוביים ועם ישראל.

בינתיים מסביר ג'רבי ל'בחדרי חרדים', "אנחנו נבנה בית קברות וירטואלי שנזכור את הנפטרים שלנו, את הקהילות שלנו שנעלמו, נוכל להקדיש את הדלקת הנר או אמירת קדיש לתאריכי ימי השנה של כל נפטר ונפטר". הפרויקט עדיין בעיצומו.

בית קברות יהודי יהדות לוב יהודי לוב יוצאי לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד