כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח משכנתא ונזקי צנרת

פוליסה זו דואגת בעצם לשמירה על ערכו הכספי של הנכס, שמשמש את הבנק כמשכון להלוואה בעזרתה הוא נקנה. אם ערך הדירה יפגע בשל אי אלו נזקים שיגרמו לה, יפגע העירבון של הבנק לכך שיקבל את כל כספי ההלוואה שהעניק • הרי, במקרים קיצוניים בהם בעלי המשכנתא אינם מסוגלים עוד להחזירה, רשאי הבנק למכור את הנכס ולכסות בעזרת כספי המכירה את יתרת החוב

כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח משכנתא ונזקי צנרת
ביטוח משכנתא צילום: FREEPIK

עושים ביטוח משכנתא? רגע לפני שאתם חותמים על הפוליסה אותה הבנק מחייב אתכם לרכוש – זו שמגנה על הנכס ועל ערכו כמשכון ועירבון להחזר ההלוואה, שווה להבין את היקף הכיסוי שלה ובעיקר את מה שהיא לא כוללת. כשבידכם התמונה המלאה, תבצעו רכישה חכמה יותר של ביטוח משכנתא ותהיו מוגנים ומכוסים מפני צרות והוצאות נוספות שעלולות לקרות במשך השנים.

כיסויי ביטוח מבנה למשכנתא

פוליסה זו דואגת בעצם לשמירה על ערכו הכספי של הנכס, שמשמש את הבנק כמשכון להלוואה בעזרתה הוא נקנה. אם ערך הדירה יפגע בשל אי אלו נזקים שיגרמו לה, יפגע העירבון של הבנק לכך שיקבל את כל כספי ההלוואה שהעניק. הרי, במקרים קיצוניים בהם בעלי המשכנתא אינם מסוגלים עוד להחזירה, רשאי הבנק למכור את הנכס ולכסות בעזרת כספי המכירה את יתרת החוב.

סכום הביטוח אינו כולל למעשה את ערך הקרקע – שכן גם במקרים קיצוניים היא עצמה תישאר במקומה וניתן יהיה לבנות עליה נכס מחדש. הביטוח מספק כיסוי בעבור נזקים שנגרמים לקירות ושאר חלקי המבנה שהם חלק אינטגרלי ממנו, נזקים למערכות הצנרת, האינסטלציה, מערכות החימום וכדומה.

הכיסוי כולל נזקי מזג אוויר כמו שיטפונות והצפות, ברד כבד, חפצים שעפים ברוח, שריפות כתוצאה מפגיעת ברק, נזקי אש, רעידת אדמה, נזקים כתוצאה מפעילות בזדון כמו פריצה או התקהלות אלימה שגורמת לנזק למבנה.

ביטוח מבנה: נזקי מים וצנרת

אחד הנזקים השכיחים ביותר בכל בית ודירה הוא זה הנגרם כתוצאה מנזילה או פיצוץ באחד ממתקי האינסטלציה, שבר בצנרת של דוד השמש או דוד החימום, נזקים למתקני ההסקה, סתימות שגורמות להצפות וכו'. כשרטיבות מתפשטת בקירות או הצפה שפורצת פנימה נזקים רבים עלולים להיגרם לקירות, לריצוף, לחיפויים וכדומה.

בכל אופן, ושימו לב טוב – הביטוח מכסה את הנזק שנגרם למבנה ולא את עלויות התיקון. כלומר, ללא כיסוי ספציפי בעבור נזקי צנרת, עלויות התיקון יושתו על כיסכם. הבנק, למעשה, זכאי לקבל את הפיצוי בעבור הנזק שנגרם למשכון שלו. כדאי לדעת כי גם עלות המים שזרמו ללא מטרה באירועים כאלה אינה נכללת בכיסוי הביטוחי. כמו כן, כיסוי לנזקי מים וצנרת אינו כולל מקרי נזק כתוצאה מבלאי טבעי של הצנרת.

כחלק מדרישות הבנק בפוליסה הנכם מחויבים לרכוש הרחבה לביטוח המבנה למשכנתא ולהיות מכוסים גם בעבור עלויות התיקון. במקרה של נזק עומדים בפניכם שתי אפשרויות: הראשונה היא תיקון באמצעות שרברב הסדר – שרברב שנמצא בהסכם עם חברת הביטוח ומקבל את התשלום על עבודת התיקון ישירות ממנה בניכוי דמי השתתפות עצמית.  כן, ממש כמו תיקון הרכב לאחר תאונה באחד ממוסכי ההסדר של חברת הביטוח. והשנייה היא פנייה לשרברב פרטי לבחירתכם וגם במקרה זה – כמו בפניה למוסך פרטי במקום למוסך הסדר – עליכם להזמין שמאי שיעריך את עלויות התיקון, לקבל את אישורה של חברת הביטוח לסכום שהוא קבע ורק אז תהיו בטוחים שתקבלו את מלוא כספי התיקון בחזרה. בניכוי דמי השתתפות עצמית.

נזקי מים וצנרת: מי אחראי על התיקון?

בשורה התחתונה, מאז שנת 2018, האחריות על הטיפול בנזקי מים וצנרת מוטלת על חברות הביטוח. אלו מחויבות לטיב השרברבים הנמצאים איתן בהסכם הסדר ובכך מקבלים אנחנו המבוטחים שירות אמין יותר, מפוקח ואיכותי יותר. נשמע לכם מושלם?

טיפים חשובים על כיסוי נזקי צנרת

כדאי לוודא היטב כי בידכם ביטוח משכנתא לנזקי צנרת ומים ולעבור על כיסויי הפוליסה השונים. נסו ללמוד מפני אילו אירועי נזקי מים אתם מכוסים ומפני מה אתם לא מכוסים, אל תתביישו לשאול את נציגי השירות של חברת הביטוח ואל תחתמו על פוליסת ביטוח מבנה למשכנתא, עד שאתם לא מבינים לחלוטין מה בעצם אתם קונים ובעבור מה אתם משלמים, ובמילים אחרות – האם הפוליסה המוצאת לכם באמת מספקת לכם את השקט הנפשי שאתם צריכים בהגנה על הנכס שרכשתם במיטב כספכם.

שימו לב, כדאי יותר לקנות ביטוח משכנתא מאחת מחברות הביטוח ולא להתפתות לרכוש את הפוליסה אותה מציע לכם הבנק, ביחד עם המשכנתא. שני סיבות עיקריות לכך: האחת היא שפעמים רבות זהו ביטוח יקר יותר והשנייה ואולי החשובה יותר מבחינת ההגנה שאתם רוכשים – הבנק אינו רשאי למכור לכם פוליסה מורחבת ולהציע לכם תוספות שיעניקו לכם שקט נפשי והגנה אישית שאינה רק הגנה על הנכס שלכם כמשכון. רק ברכישת ביטוח מבנה דרך אחת מחברות הביטוח תוכלו להתאים את הפוליסה לצרכים שלכם ולבחור בהגנה משמעותית יותר עבורכם.

כיסוי צד ג'. בבתים משותפים, קיים הסיכוי שנזק בצנרת שלכם יוביל לנזק בדירת השכנים הסמוכה – באותה הקומה, מעליכם או מתחתיכם. מאחר ואתם אחראים על נזק לדירת השכנים שנגרם בשל אירוע שהתרחש בדירה שלכם, הוצאות תיקון הנזק גם בדירת צד ג' יושתו עליכם ועל כיסכם. ביטוח צד ג' לנזקי צנרת ורטיבות אינו נכלל בביטוח המבנה למשכנתא, אך כדאי לשקול בחיוב לרכוש הרחבה זו ולהיות מכוסים בפני הוצאות גבוהות ומבאסות שכאלה.

ביטוח מבנה: להגן על הנכס היקר ביותר שבבעלותכם

ביטוח מבנה למשכנתא מספק לכם ולנכס שלכם הגנה חיונית לשמירה על ערכו ומצבו לאורך כל שנות המשכנתא. מבוטחים רבים בוחרים לרכוש ביטוח מבנה גם לאחר החזר המשכנתא במלואה, שכן ההגנה שהוא מעניק לנכס היקר ביותר בבעלותם היא הכרחית ומשמעותית. שיטפונות והצפות, שריפות, רעידות אדמה, פריצות וחבלה במבנה הבית עלולים, הרי, לקרות גם כשהנכס כבר אינו משמש כמשכון. לאחר שהגנתם עליו במשך שנים ארוכות והענקתם לבנק את ההגנה על ערכו של הנכס, תרצו להמשיך ולהגן עליו גם כשהוא בבעלותכם המלאה.

ביטוח משכנתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד