ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הגיע הזמן להפסיק לסבול

נתונים חדשים נחשפים לגבי בחילות והקאות בהריון

סובלת מבחילות והקאות בהריון? כ-85% מהנשים מדווחות על תופעות אלו בייחוד במהלך השליש הראשון של ההריון • להלן מספר עובדות שחשוב לדעת בנושא ולמרבה המזל - יש לכך תרופה

נתונים חדשים נחשפים לגבי בחילות והקאות בהריון
כדורים נגד בחילות צילום: unsplash

ד"ר הילה הוכלר

בחילות והקאות הן תופעות שכיחות בהריון (NVP, nausea and vomiting of pregnancy). למעשה, עד כ-85% מהנשים מדווחות על בחילות והקאות בהריון, בייחוד במהלך השליש הראשון שלו. זהו מצב נורמלי שנגרם ככל הנראה מהשינויים ההורמונליים הדרמטיים שמלווים את ההריון. מחקרים אף מראים שיש קשר ישיר בין הריון בריא ותקין לבין רמת בחילות והקאות גבוהה.

מרבית הנשים חוות את הבחילות מהשבועות הראשונים להיריון ועד לשבועות ה14-16 להריון.

עם זאת, ישנן נשים שיחוו את הסימפטומים הללו תקופה ממושכת יותר. כ 20% יחוו את התופעה עד השבוע ה -20, ואחת מכל 10 נשים תסבולנה עד סוף ההיריון.

 3%  מהנשים הללו, לוקות בתופעה בצורה חמורה יותר ומגיעות למצב של היפרמאזיס גרבידרום (הקאות יתר בהריון). נשים אלו סובלות מהקאות תדירות וקשות, מצב שיכול להוביל לסיבוכים כגון:

הפרעה בריכוז האלקטרוליטים (המלחים) בדם, התייבשות וירידה במשקל- כל אלו, עלולים להוביל לבעיות בהתפתחות העובר ולהוות סיכון עבורו ועבור האם.

נשים אלו מקבלות עירויים ומבקרות באופן תכוף במיון ובמרפאות.

היפרמאזיס גרבידרום הינה הגורם המרכזי לאשפוז בשליש הראשון של ההריון.

נהוג להתייחס לבחילות והקאות בהריון בקלות ראש, כמו היו חלק ממסכת ייסורים שאישה צריכה לעבור בהריון, אך הקאות בהריון יכולות להפוך לסבל ומטרד של ממש, המשבשים לאישה ההרה את חיי היום יום, משפיעים לרעה על מצב רוחה ועל שאר הסובבים אותה.

כיום, אין מידע רפואי מדוייק על הגורמים לבחילות והקאות בהריון ולכן הטיפול הוא בסימפטומים ובהתאם להנחיות אשר נכתבו בנייר העמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה.

הטיפול הראשוני המוצע כולל בין היתר שינוי בהרגלי התזונה, אכילת ארוחות תכופות וקטנות והימנעות ממאכלים שמנים ובעלי טעמים עזים.

במידה ואלו לא סייעו, השלב הבא הוא טיפול תרופתי.

התכשיר היחיד המותווה לנשים בהריון ובעל יעילות גבוהה, היה עד כה דיקלקטין (Diclectin), שעשה פלאים עבור נשים הרות שסבלו מבחילות והקאות.

חברת Duchesnay הקנדית שיצרה את דיקלקטין, יצרה תכשיר משופר ומשודרג לדיקלקטין שנקראBONJESTA . בימים אלו החל שיווקו ובשל יתרונותיו יחליף את דיקלקטין.

התכשיר קיבל את אישור הFDA בשנת 2016 והוא מומלץ כקו טיפולי ראשון על ידי האיגודים המקצועיים, הACOG והAPGO האמריקאים.

בונג'סטה מכיל את אותם רכיבים פעילים בדיוק כמו דיקלקטין- רק במינון גבוה יותר, כפול למעשה, מה שמקל על נטילת התכשיר: במקום עד 4 כדורים ביום- בהתאם למינון המקובל של דיקלקטין, בבונג'סטה המינון המקובל הינו עד 2 כדורים ביום, עם יעילות ובטיחות  זהים לאלו של דיקלקטין.

הדבר מתאפשר הודות לפורמולציה החדשה, המתבססת על שחרור דו-פאזי, עם השפעה מידית לטווח הקצר והשפעה מתמשכת לטווח הארוך.

הפחתת תדירות הנטילה מסייעת להתמיד, להיצמד לטיפול ומקלה מאוד על ההתנהלות היומיומית. כמו כן, משפרת את איכות חיי המטופלת ומעניקה לה את אותן התוצאות בצורה טובה ונוחה יותר.

 

תזונה לאישה בהריון בחילות בהריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד