כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

רבני הציונות הדתית: המועמד שלנו - הרב יעקב אריאל

בכירי רבני הציונות הדתית החליטו: הרב יעקב אריאל יהיה המועמד לכהונת הרב הראשי האשכנזי מטעם הבית היהודי • ומה גרם למהפך בעמדת הגר"ע יוסף? • הדיל והתרגיל

הרב אריאל והרב עמאר.  צילום: ארכיון
הרב אריאל והרב עמאר. צילום: ארכיון

ראשי הציונות הדתית, הכריזו הערב פה אחד על החלטתם לתמוך ברב יעקב אריאל לכהונת הרב הראשי האשכנזי לישראל. זאת בהתאם לדיל שנרקם בין ש"ס ל'בית היהודי', לפיו השניים יתמכו במועמדתו יחד עם מועמדות הגר"ש עמאר לכהונה שנייה.

אך על פי התוכנית המסתמנת כרגע, ואם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, מתכוון בטאון 'דגל התורה' 'יתד נאמן' לצאת מחר (ב') בהתקפה נזעמת על יו"ר ש"ס הטרי אריה דרעי, מבלי להעניק לו מאה ימי חסד.

הערב אומר בכיר בחזון איש 5 את המילים הבאות: "דרעי חזר לתרגיל המסריח".

לגופם של דברים מספרים מקורבי הגראי"ל שטיינמן, כי לפני כעשרה ימים נשלח נאמן הבית הרב דוד שפירא להעביר מסר כתוב לבית הגר"ע יוסף, ולפיו מבקש הגראי"ל שטינמן כי המהלכים בנושא בחירת רבנים ראשיים יהיו מתואמים. המסר הועבר, הגר"ע נענה בחיוב ואף חתם במכתב על כך במכתב תשובה מטעמו.

עד ליום חמישי האחרון נפוצו ידיעות לפיהן אלי ישי הוא שבוחש ומקדם את דיל הרב עמאר-הרב אריאל, ואילו אריה דרעי נאמן להבטחת הקבלן 45 לחזון איש 5 ונמנע מלשחק בדיל - זאת למרות פגישותיו עם בכירי הבית היהודי, ועם הרב דרוקמן - הקובע בנושא ליו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט ולסיעה בכלל.

לפני מספר שעות הועברה ידיעה מפי בכירים בבית היהודי היישר אל אחד מכלי התקשורת החילונית ולפיה יש סיכום בין הבית היהודי לש"ס לקידום הדיל עמאר-אריאל. שלא באופן רשמי תואמה הידיעה עם יו"ר ש"ס.

למה בעצם התחולל המהפך ולמה החליט הגר"ע יוסף להעביר את התמיכה מבנו, הרב אברהם יוסף, לגר"ש עמאר?

שתי אפשרויות קיימות: הראשונה היא שדרעי הסביר לרב כי באם לא יבחרו בדיל, יאבדו את שתי המשרות הרבניות לטובת מועמדים ד"לים. אם בבית היהודי דרשו תחילה הצהרה פומבית של הרב בדבר הדיל תוך אשרורו, הרי שהסיכום החדש מוותר על הכרזה שכזו והופך את המשימה לקלה יותר.

אך ישנה גם אפשרות אחרת, סבירה הרבה יותר, ולפיה מדובר בתרגיל מבריק.

על פי התרגיל - בהתבסס על העובדה כי נסגר עמם דיל, יוותרו הבית היהודי על חוק ח"כ אלעזר שטרן לתוספת 50 נשים לגוף הבוחר. בהמשך, בהתחשב בפרק הזמן הצפוף שנותר, ובכך שיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט דוד רותם אינו מתלהב בלשון המעטה להעביר את חוק עמר, ברגע האחרון יישארו על המגרש שני רבנים בלבד, שניהם חרדיים: הרב אברהם יוסף והרב יצחק גרוסמן. מה גם שברגע שסיעות הקואליציה 'יש עתיד' או 'התנועה' מתנגדות לחוקים פרסונליים, הם לא יעברו, כמוסכם בהסכם הקואליציוני.

ולמה בעצם לא מסבירים זאת לחזון איש? כדי שלא להדליפו לאוזני הבית היהודי ושלא לטרפד את הסיכוי לקדמו.

אנשי הרב עמאר אגב עדיין בטוחים כי רבם ייבחר, במאת האחוזים.

הבוקר התקשר יו"ר ש"ס אריה דרעי לרב דוד שפירא וביקש לעדכן אותו על קידום הדיל עמאר-אריאל. שפירא הביע את התנגדותו לדיל, אך מקורבי דרעי טוענים כי הייתה הבטחה לעדכון ותיאום, איש לא התחייב לקבל אישור.

לכאורה, יש לש"ס הנהגה רוחנית משל עצמה. מצד שני, אם יש הבטחה אישית של הגר"ע לתאם מהלכים, אין ספק ששיחת טלפון להודעה בלבד, אינה נחשבת קיום הבטחה לתיאום מהלכים.

מצד שלישי, יתכן שלרב נאמר כי מדובר בתרגיל שבסופו יתקבלו המועמדים יוסף-גרוסמן, אך בפועל נסגרו כל הקצוות למימושו של דיל עמאר-אריאל
.
אלו האפשרויות. ימים יגידו איזו מהן היא הריאלית ביותר.
רבנות ראשית דרעי ש''ס הרב עמאר אלי ישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד