י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"האויבים מתגייסים"

ב'ציר הרשע' מגנים את ביקורו של בני גנץ במרוקו

חסן נסראללה מגנה את ביקורו החם של שר הביטחון הישראלי במרוקו. במקביל, גם נשיא אלג'יריה ובכירים נוספים במדינה זועמים גם הם עדיין על ביקורו של השר הישראלי הקודם, יאיר לפיד במרוקו, משם השמיע איומים כלפי איראן

ב'ציר הרשע' מגנים את ביקורו של בני גנץ במרוקו
גנץ בחתימת ההסכם עם השר המרוקאי צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חיזבאללה ונשיא אלג'יריה תקפו את מרוקו על כך שאירחה את שר הביטחון בני גנץ. אלג'יריה, שכנתה של מרוקו, עדיין זועמת על ביקורו של שר החוץ לפיד במרוקו לפני כמה חודשים, ובמיוחד על כך שהשר לפיד השמיע על אדמת מרוקו איומים כלפי איראן.

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הודיע בליל שבת בנאום טלוויזיוני כי ארגונו ימשיך לחלק סולר ודלק בחודש הבא ברחבי לבנון וכי בימים הקרובים אמורה להגיע מאיראן ספינת דלק נוספת לסוריה ואם יהיה צורך יובאו ספינות נוספות.

נסראללה אמר כי מחודש ספטמבר ארגונו הביא מאיראן ארבע ספינות דלק לנמלי סוריה שהמלאי שלהן הועבר לשטח לבנון. לדבריו, חיזבאללה נשא בסכום של עשרה מיליון דולר בעבור הסולר והדלק שקנה מאיראן וחילק מחודש ספטמבר ועד חודש נובמבר (מענקים בחינם ומכירה במחיר מסובסד לגורמים מסוימים).

לדבריו, בשלב השני שיחל בתחילת חודש דצמבר, חלק אחד הוא יוענק בחינם לגורמים מסוימים (בתי חולים, בתי אבות, בתי יתומים וכו') והחלק השני יחולק בתשלום למשפחות בלבד. בנאומו נסראללה תקף את מערכת המשפט הלבנונית על רקע חקירת האסון בנמל ביירות שאותה מנהל השופט, טארק אל-ביטאר.

בנאום טען נסראללה כי יש שופטים ששומרים אחד על השני: "אנחנו התלוננו על המגמתיות של השופט והפוליטיזציה שהוא נוקט בה. פנינו לגורמים המשפטיים והצגנו עדויות בנושא. מצאנו שהגורמים המשפטיים גם כן מגמתיים ונגועים בפוליטיזציה. האם יש מישהו במערכת המשפט הלבנונית שיש לו אומץ להדיח את השופט אל-ביטאר ולקבל את העתירה נגדו?".

הוא אף טען כי יש שופטים ששומרים אחד על השני מועלים בתפקידם. לדבריו, יש אף שופטים שיש להם קשר לאסון בנמל בביירות והם ב"מעגל החשודים והנאשמים". נסראללה בנאומו אף טען כי משפחות ההרוגים בעימותים ברחובות ביירות בחודש שעבר בשכונת א-טיונה (חלק תומכי הארגון) עשויות לנקום את מותם, אם הסחבת המשפטית בעניין המעורבים במעשה תימשך. לדבריו, מופעלים לחצים מצד פוליטיקאים ואנשי דת על המערכת המשפטית בנושא. הוא אף הזהיר כי הדבר יכול להביא למלחמת אחים.

נסראללה גינה בחריפות את הביקור של שר הביטחון, בני גנץ, במרוקו ואומר כי מדובר במראות מבישים. הוא הזהיר שהכניסה הזאת של ישראל למדינות צפון אפריקה מסוכנת ועלולה לאיים על מדינות ערביות. הוא התייחס להכרזה של מדינות מערביות על חיזבאללה (אוסטרליה) וחמאס (בריטניה) כארגוני טרור והבהיר כי זה לא ישפיע בדבר על הנחישות והרצון של פעילי הארגונים: "זה מאמץ כושל".

הוא קשר את ההחלטות להתפתחויות באזור, הבחירות הקרובות לפרלמנט הלבנוני ולהאצת הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב. נסראללה התייחס ליום העצמאות הלבנוני שצוין השבוע ואמר כי מערכת העצמאות של לבנון עודנה נמשכת וריבונותה חסרה מאחר ויש שטחים שישראל כובשת, יש משאבי טבע שמונעים מלבנון להשתמש בהם ומאחר שארצות הברית מתערבת בבוטות בענייניה הפנימיים – הזירה הפוליטית, מערכת המשפט והבחירות הקרובות לפרלמנט. נסראללה התייחס בנאומו גם למצב הקורונה במדינה ואמר כי לאור העלייה במספר החולים המאומתים, בחיזבאללה החליטו להפעיל מחדש את תכנית הארגון מתחילת המגיפה למאבק בקורונה ולהעמיד את אנשיהם במוסדות הרלוונטיים בכוננות מלאה.

הוא גם ציין כי חיזבאללה ערוך לסייע למשרד הבריאות בנושא. נסראללה קרא לממשלה לבטל משרדי ממשלה אם צריך כדי לסבסד תרופות בעבור האזרחים. נפעיל את מרכזי הבריאות שלנו והמרפאות שלנו כדי לקבל את כל האנשים (ננסה לספק את התרופות ככל הניתן). על צניחת ערך הדולר השבוע ל-25 אלף לירות לבנוניות אמר: "אי אפשר לשתוק על קריסת הדולר ואי אפשר שהמדינה תגיד אנחנו לא יכולים לעשות דבר. אי אפשר שהמדינה רק תעדכן אותנו על שער הדולר -זה לא התנהגות של ממשלה. נדרשת התערבות מהירה ואמיצה. כשהמדינה תנקוט צעדים אמיצים, אז כל האנשים יעמדו לצדה".

בנוסף, נשיא אלג'יריה, עבד אל-מג'יד תבון, תקף אמש בחריפות את מערכת היחסים המתחממת בין ישראל למרוקו: "אנחנו מצרים על היחסים הישנים – חדשים בין מרוקו לישות הציונית. זה מצער שבפעם הראשונה מאז 1948, השנה שבה נוצרה הישות הציונית, שר מהישות הזאת בא למדינה ערבית ומאיים ממנה על מדינה ערבית אחרת. זאת בושה".

בדבריו התכוון, כך נראה, לביקור במרוקו של שר החוץ, יאיר לפיד, בחודשי הקיץ, שלדברי אלג'יריה היה מבין הסיבות לניתוק היחסים עם מרוקו אחרי שיוחסו ללפיד הצהרות שבהן דיבר על אלג'יריה ועל האינטרסים המשותפים של מרוקו בעניין האיום שהיא מהווה לאזור המגרב. נשיא אלג'יריה גם התייחס לסוגיית השתתפותה של סוריה בפסגת המנהיגים של הליגה הערבית שצפויה להיערך שם ואמר כי מבחינתם סוריה צריכה להיות בפסגה. הוא אמר את הדברים בריאיון לכלי תקשורת במדינה.

במקביל יו"ר הבית העליון בפרלמנט באלג'יריה, סלאח גודג'יל, אמר ביממה האחרונה על הביקור של גנץ במרוקו כי "האויבים מתגייסים יותר ויותר כדי למוטט את אלג'יריה". לדבריו, הביקור נועד לפגוע באלג'יריה. כך דיווח רועי קייס ב'כאן 11'.

מרוקו חסן נסראללה חיזבאללה אלג'יריה בני גנץ יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד