כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

חוק המשילות עבר בקריאה טרומית • "חיסול הדמוקרטיה"

החוק שיקשה להפיל ממשלה עבר בקריאה טרומית: ריבלין ופייגלין הצביעו נגד • יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' זעקה: "הצעה חצופה, ברוטאלית, דיקטטורית וצבועה"

רובי ריבלין. צילום: פלאש 90
רובי ריבלין. צילום: פלאש 90

הכנסת אישרה היום (ד) בקריאה טרומית, ברוב של 51 תומכים ו-43 מתנגדים את חוק המשילות.

מדובר בחוק המיועד לדברי מגישיו לייצב את השלטון בישראל, להקשות על הפלת הממשלה ולהקל את הקמתה. בין השאר מעלה החוק את אחוז החסימה ל-4%, שהם כחמישה מנדטים, דורש רוב של 61 ח"כים שיחתמו על הצאת אי אמון בכדי להגיש אותה, מגביל את מספר השרים ל-18 ועוד 4 סגני שרים.

הפתעה - ומבוכה רבתי לקואליציה - נרשמה בעת שח"כ רובי ריבלין, יו"ר הכנסת לשעבר, הרים את ידו נגד החוק. "מנחם בגין מתהפך בקברו, זה חיסולה של הדמוקרטיה, הרס של הכנסת", זעק ריבלין. והוסיף: "עוד ישימו סעיף שלפיו שר שמתנגד לחוק יסולק מהכנסת. בושה. זהו אות קין על מצח הליכוד. גם מי שחושב שלצורך הגברת המשילות צריך לצמצם את מספר הצעות האי אמון, יכול לצמצמן לפעם בחודש או בשבועיים, אך אסור להגביל אי אמון ל-61 ח"כים. אם זה יהיה המצב - אפשר לסגור את הכנסת".

לריבלין הצטרף גם ח"כ משה פייגלין. מלבדם, יו"ר הכנסת המכהן יולי אדלשטיין נמנע, ואילו שרת המשפטים ציפי לבני נעדרה מההצבעה, כמו גם השרים שי פירון, אביגדור ליברמן ולימור לבנת.

"הצעה חצופה, ברוטאלית, דיקטטורית וצבועה. אתם לא מתביישים? קצת כבוד עצמי אין לכם?" תקפה שלי יחימוביץ', יו"ר העבודה, את הצעת החוק. "אולי תחליטו שצריך לגרש ולפטר מהכנסת מי שלא מסכים עם הממשלה? למה לעצור כאן?" המשיכה.

יו"ר מרץ, זהבה גלאון, הגיבה: "זהו מהלך דיקטטורי של ממשלה מרושעת שסותמת את הפיות של האופוזיציה. במקום להתרכז בשינוי שיטת הממשל, תתרכזו בשינוי המדיניות המאפשרת גזירות כלכליות אכזריות. יש עתיד, התנועה והבית היהודי הן האחראיות לכך שליברמן הוציא לפועל את המהלך הדיקטטורי שלו. הבעיה כאן היא לא המשילות אלא המושלים".

הנפגעות העיקריות מהחוק הן המפלגות הקטנות, שרובן נתונות בסכנה של ממש, לשם השוואה, אף אחת מהמפלגות הערביות לא הייתה עוברת את אחוז החסימה על פי החוק החדש, כך גם קדימה. מפלגות נוספות בסיכון: מרץ והתנועה.
ערבים מפלגות משילות חוק ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד