ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

גבו שלא כדין - ישלמו ל-54 בתי כנסת שני מיליון שקל

הסכם פשרה שאושר בעיריית בית שמש נחשף: בעקבות גביית ארנונה מהתושבים שלא כדין, תעביר העירייה שני מיליון שקל ל-54 בתי כנסת ברחבי העיר

ראש העיר משה אבוטבול, צילום: יעקב נחומי
ראש העיר משה אבוטבול, צילום: יעקב נחומי

הסכם פשרה שאושר בשבוע האחרון במליאת מועצת עיריית בית שמש חושף: סכום של שני מיליון שקל שהתחייבה העירייה להעביר למטרות ציבוריות בעיר, בעקבות גביית ארנונה שלא כדין - יועבר ל-54 בתי כנסת שונים. כך מדווח 'כלכליסט'.

תחילתו של הסיפור בתביעה ייצוגית שהגישו בני הזוג משה ושרית כהן לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים ב-2008. לטענת בני הזוג, העירייה חרגה מהוראות "חוקי ההקפאה" אשר לא אפשרו לרשויות להעלות את גביית הארנונה בתחום שיפוטן, וגבתה החל משנת 2004 סכומי כסף נוספים מכל תושב בעיר.

על פי מה שהוצג בתביעה עולה, כי העירייה גבתה כמעט 5 מיליון שקל עודף מכלל תושבי בית שמש, במשך שנתיים, עד 2006, וגם בשנים שלאחר מכן. העירייה טענה כי גבתה את הסכומים כדי להגדיל את הכנסותיה, והוסיפה כי לאור מצבה הכלכלי הקשה היה קושי ממשי להשיב את הכסף לציבור, גם אם התביעה הייתה מתקבלת.

ב-2009, נוסח בין הצדדים הסכם פשרה ולפיו העירייה תשיב 41% מהסכום, כלומר 2 מיליון שקל, לתושבי העיר. אלא שכיוון שמדובר בסכום זניח לכל תושב נקבע כי הכסף יועבר לרווחת כלל הציבור.

מרבית מהסכום, כך חושף כלכליסט, יועבר ל-54 בתי כנסת בעיר בחלוקה שווה של הכסף, כלומר כ־34 אלף שקל לכל בית כנסת. ואילו רק 100 אלף שקל הועברו להקמת סככת ניחומים בבית העלמין בעיר, ו-50 אלף שקל הועברו לטובת רכישת ציוד למועדון נוער של הקהילה האתיופית ברחוב נרקיס.

"הואיל ורובם של חברי הקבוצה הם שומרי מסורת וקיים מחסור ממשי של בתי כנסת בתחום העיר, והואיל ובתי הכנסת משמשים את כלל אוכלוסיית העיר בין היתר גם כבית תרבות, מקום מפגש למשפחות, אולמות לעריכת מאורעות שונים כגון שמחות, אבל סעודות מצווה וכיוצ"ב - פרסמה העירייה בכל העיתונים המקומיים קול קורא להגשת בקשות להשלמות שונות במבני בתי כנסת בכל רחבי העיר", לשון ההסכם.

"כל ההליך מתחילתו היה בלתי כשר, זה התחיל מגביית הארנונה שלא על פי חוק והגיע עד להסדר", אמר ל'כלכליסט' מוטי כהן, חבר מועצת העיר מטעם האופוזיציה. לדבריו, מדובר בגבייה של כ־160 שקל מכל בית בבית שמש. לטענתו, "התביעה המשפטית הזו היא תביעה מכוונת. אם הם רוצים להעביר כספים לבתי כנסת פרטיים איך הם יעשו את זה? במליאה אי אפשר לאשר את זה, אז
מייצרים חור תקציבי ומרוויחים פעמיים".

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "מי שמנהל את התיק הוא היועץ המשפטי שהוא לא אדם דתי, והתיק נוהל בבית המשפט במשך כמה שנים. במשך השנים נמסרו לפחות פעמיים הודעות בכל העיתונים בבית שמש כדי שכל התושבים יהיו שותפים לתהליך. לא כל הכסף עבר לבתי כנסת, חלק ממנו הלך לבית העלמין ולמועדון לנוער. רובה המוחלט של העיר מורכב מאנשים דתיים. לכל שכונה יש בתי כנסת, חלקם לציבור המסורתי או לדתי־לאומי. אילו היו באים ואומרים שהכל הולך
לחרדים אז מילא, אבל זה משרת את כולם וזה צורך קהילתי ומוסד קהילתי מקובל. נכון שיש אינספור מטרות אחרות, אבל זו צורת חלוקה הוגנת ושוויונית שאושרה על ידי בית המשפט, זה לא אושר באישון ליל. כל בית כנסת שהגיש את הבקשה קיבל, לא דחינו אף אחד מהם ומדובר בכ־50 בתי כנסת".
בית שמש ארנונה משה אבוטבול הסכם בתי כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד