י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מחשש לפגיעה בשמו

האם השם 'אומיקרון' נבחר כדי לא להכעיס את נשיא סין

מערכת היחסים בין סין לארגון הבריאות העולמי נבדקת שוב, לאחר שנראה שהארגון דילג על האות היוונית 'שי' וקרא במקום זאת לגרסה החדשה של הקוביד - 'אומיקרון'

האם השם 'אומיקרון' נבחר כדי לא להכעיס את נשיא סין
האולם של הועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי צילום: שגרירות ישראל למוסדות האו״ם בג׳נבה

ארגון הבריאות העולמי עורר ביקורת מצד מתנגדי סין לאחר שקרא למוטציה הדרום אפריקאית "אומיקרון" במקום "נו" או "שי". ארגון הבריאות בחר לדלג על שתי אותיות באלפבית היווני כדי להימנע מ"שי" הדומה לשמו של נשיא סין שי ג'ינפינג. .

הארגון המקושר לאו"ם השתמש עד היום באותיות יווניות כמו 'אלפא', 'ביתא' ו'דלתא' כדי לתאר את הגרסאות, ופרסם באתר שלו, כי "השם נבחר כדי שיהיה קל לאנשים לא מדעיים לדון בגרסה". אך ההחלטה לקרוא לגרסה מדרום אפריקה "אומיקרון" עוררה ספקולציות כי ארגון הבריאות העולמי דילג בכוונה על "שי" כדי להימנע מלהכעיס את נשיא סין, שי ג'ינפינג.

לנשיא הסיני יש השפעה משמעותית על מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס ג'ברייסוס, פוליטיקאי אתיופי לשעבר שמדינתו זכתה בהשקעות סיניות גדולות. דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארצות הברית לשעבר, כתב בטוויטר "מבחינתי המקור תמיד יהיה וריאנט הXi".

דובר של ארגון הבריאות העולמי אמר ל"ניו יורק פוסט" כי הם נמנעו מהמילה "נו" כי הם חוששים ש"אנשים יחשבו שזו הגרסה החדשה, ולא שם". עוד נמסר, כי המילה "שי" נפסלה, "בגלל שזה שם משפחה נפוץ והסכמנו להימנע משימוש בשמות מקומות, שמות של אנשים, בעלי חיים וכו' כדי למנוע סטיגמה".

עוד על הקשר של סין הקשור למקבלי ההחלטות בארגון הבריאות העולמי. בין השנים 2000 ל-2012, היו בסביבות 130 פרויקטים מימון סינים רשמיים בזימבבואה, כאשר חלקם הסתכמו במאות מיליוני דולרים לבניית סכרים הידרואלקטריים ואספקת מכונות חקלאיות. נשיא ארגון הבריאות העולמי טדרוס הואשם בשימוש בתפקידו כדי לבצע מינויים נוספים שהיו עדיפים על בייג'ין, כולל הפיכת הדיקטטור של זימבבואה רוברט מוגאבה לשגריר רצון טוב.

אומיקרון נשיא סין קורונה הווריאנט הדרום אפריקני המוטציה הדרום אפריקאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד