י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך לשמור על הסודות שבתוכנית העסקית שלכם?

יזמים רבים חוששים לחשוף את הרעיון שלהם  אפילו בפני הגורם אשר כותב עבורם את התוכנית העסקית • להלן הפתרונות

איך לשמור על הסודות שבתוכנית העסקית שלכם?
הסכם סודיות צילום: שאטרסטוק

אז יש רעיון, אולי גם צוות, ואפילו כבר אבטיפוס... אז מה עושים עכשיו?

בדרך כלל השלב הראשון, הפותח כל מהלך עסקי, הינו כתיבת תכנית עסקית מקצועית.

יזמים רבים חוששים לחשוף את הרעיון שלהם כבר בשלב זה אפילו בפני הגורם אשר כותב עבורם את התוכנית העסקית, זה שאמור לסייע להם לקחת אותו הלאה לקראת גיוס השקעה או לפני השקה.

החשש מובן לגמרי, אך ישנם כלים די פשוטים לנטרלו, ומוטב לעשות זאת בהקדם האפשרי וזאת על מנת לאפשר לגורמים חיצוניים לסייע בהפיכת הרעיון שעל הנייר למציאות חיה ובועטת.

שמירה על זכויות IP יכול להתבצע בכמה אמצעים:

  • הסכמי סודיות והתקשרות- ,NDA ההסכם הבסיסי ביותר. ההסכם מגדיר את המידע הסודי, קובע לו חריגים, מגדיר מה השימושים המותרים והאסורים במידע, קובע את תקופת ההסכם וקובע מה קורה במקרה של הפרה.
  • זכויות יוצרים: הזכות מגנה על יצירות מחבר מקוריות (בד"כ יצירות ספרות, אומנות ואף קוד של תוכנה). החוק מעניק רק ליוצר המקורי זכות להכין יצירות נגזרות, להפיץ, לבצעה בפומבי ולהציגה. הזכות מגנה על צורת הביטוי ולא על הנושא כמובן. אין דרישת רישום- מרגע הפרסום היצירה מוגנת.
  • פטנט: רלוונטי להמצאות חדשות וחדשניות שמאפשרות יישום תעשייתי. הזכות היא הזכות למניעת שימוש ע"י אחר. כדי לקבל את ההגנה הזו קיימת דרישת רישום, ויש לקחת בחשבון שהרישום הוא מדינתי (קיים מנגנון לצורך קבלת הגנה בינלאומית על סמך האמנות הקיימות).
  • סוד מסחרי: כל מידע עסקי בעל ערך שלא ידוע לכלל ודרוש במאמצים סבירים כדי לשמור על סודיותו.

יש לזכור כי גוף שמלווה אתכם בכתיבת התוכנית העסקית או במתן שירותים אחרים כגון עיצוב המוצר, פיתוח אתר וכד', מחויב בד"כ בחובת סודיות מול הלקוח. למרות זאת, על מנת להגביר את הביטחון והוודאות כדאי להקפיד להחתים כל גורם שמקבל לידיו את התוכנית העסקית על הסכם סודיות מפורט.

למרות זאת, חתימה על ההסכם לא מהווה הגנה מוחלטת מפני זליגה של מידע החוצה. לפיכך, מומלץ לא לחשוף מעבר למה שדרוש לצורך הבנת מהות המוצר וכוונות היזמים- כלומר נשאף למקסימום בהירות במינימום חשיפה. נזכור כי רבים מנמעני התוכנית הם משקיעים פוטנציאליים, שלא מחזיקים בהכרח בידע הדרוש כדי להבין טכנולוגיות ותהליכים מסוימים לעומק (לרמה שמאפשרת העתקה).

ע"י נקיטת צעדים אלו תוכלו לשמור על הknow how  הייחודי לכם וזאת מבלי לעצור את ההתקדמות.

למדריך המפורט לכתיבת תכנית עסקית

עסקיים סודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד