כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

'אתרא קדישא' שוב מעכבת את בניית מתחם גולובנציץ

אין סוף לתלאות הרוכשים במתחם גולובנציץ ברמת בית שמש • לאחר שהצדדים כבר הגיעו להסכמה - ארגון 'אתרא קדישא' מציג דרישות חדשות המעכבות את התקדמות הפרויקט

מיתחם גולובנציץ. צילום: יעקב לדרמן
מיתחם גולובנציץ. צילום: יעקב לדרמן



אם היה מי שחשב, כי השקט שהשתרר לפני חודשים אחדים, לאחר הסאגה המתישה במתחם גולובנציץ בבית שמש, שעמדה בעין הסערה במשך תקופה ממושכת, בגין טענת אנשי אתרא קדישא, על הימצאות בית קברות במקום - יאריך ימים , טעות בידו. אתמול שוב הופסקו העבודות בעקבות דרישת אתרא קדישא לבצע חשיפה של שטח בן 250 דונמים.

מסכת התלאות של מתחם גולובנציץ, עליו אמורים להיבנות פרויקטים של העסקן הרב אברהם סלונים ושל דגל התורה, כבר קיבלו סיקור נרחב בבימה זו. כשנתיים, היה המתחם מוקפא. כל זעקות האברכים שרכשו דירות בפרויקט, כל ניסיונות הפישור והגישור, כולל ביקור חברי הבד"ץ העדה החרדית בראשות הגאב"ד במקום, לא הביאו לפריצת דרך.

כזכור, לפני כארבעה חודשים, עם ביקורו של האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בארץ, התלווה אליו העסקן ואיל ההון הרב אליעזר קסטנבוים - מראשי קהילת סאטמר, שפתח במגעים נמרצים ואינטנסיביים והביא ליישוב המשבר.

אף אחד לא יודע, מה היה טמון בהסכמים. שמועות שהתהלכו אז, טענו לסכומי כסף גדולים שהוזרמו לקופת אתרא קדישא, ובלבד שימשוך את הווטו שהטיל על המשך הבניה.

שניים מהפקחים של הארגון (ח.ט. וש.ס.) התרעמו קשות על מפקדם, חזקי קלמנוביץ, מראשי הארגון על שהפך את עורו, וניאות להפשיר את השטח לעבודות.

"במשך שנים אתה טוען, שיש פה בית קברות, ואי אפשר לבנות כאן, לפני שיצקו חמשה מטר בטון על כל השטח ועשיית כיפין. אז כיצד נהפכה הקערה על פיה? מה ארע שניתן ההיתר?" שאלו הפקחים ספק ברצינות ספק בתמימות מעושה.

עשר שנים עד שיבנו

בינתיים, רשות העתיקות שחררה את השטח והטרקטורים עלו עליו והחלו בעבודתם. הוחל בפיתוח מואץ של תשתיות החשמל והביוב. האברכים נשמו לרווחה. הנה, 'תוך שנתיים', כך הובטח להם, 'יבוא הקץ לסבל המתמשך שלכם ותוכלו סוף סוף להיכנס לדירה משלכם, לאחר רבבות השקלים שהוצאתם עד כה לשכירות חודשית, בגין הפרויקט התקוע'.

השמחה, מתברר הייתה מוקדמת. לא ברור מה קרה, אבל אנשי אתרא קדישא ובראשם הפקח ישרוליק אייזנבך, עושה דברו של קלמנוביץ, הנחיתו הוראה חדשה אתמול: יש לבצע חשיפה על פני השטח בן 250 הדונם, עליו היו אמורות להיבנות בשלב ראשון אלף יחידות דיור, באמצעות טרקטור קטן. הטרקטוריסט יחשוף את השטח עד הסלע, עם השופל האחורי שלו, כדי לברר האם אין קברים במקום. במילים אחרות, מגלגלים הכל אחורנית וחוזרים לנקודת המוצא.

מה קרה? מדוע פג תוקפו של ההסדר? האם הדבר קשור לביקורו של קסטנבוים בל"ג בעומר בארץ? מדוע כבר לא תקפה הוראת הבד"ץ שקבעה שלא התגלו קברים במהלך העבודות? לאתרא קדישא פתרונים.

למותר לציין, כי עבודה כזו כרוכה בהון עתק. חלומם של האברכים לראות דירה משל עצמם הולך ומתרחק. העלויות הכבדות יפלו על כתפיהם השחוחות, ומחירה של דירה שהייתה אמורה לעלות כ- 650,000 שקלים תאמיר למחירים בלתי ידועים. סביר להניח, כי לאחר הוצאות כבדות כאלו, כל הפרוייקט יהפוך לבלתי משתלם כלכלית. עבודות התשתית נעצרו לזמן בלתי ידוע, וככל הנראה 'נבואתו' של יו"ר הארגון הרב דוד שמידל על כך, כי עלול לחלוף לפחות עשר שנים עד שיבנו כאן דירות, אם לא יאמצו את הפתרון שלו, הולכת ומתגשמת.
בית שמש אתרא קדישא בנייה קברים חילול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד