י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
החתונה שעוררה סערה עולמית

החתן הלבנוני: "הצעתי נישואין על הליקופטר; פגעתי בהרבה אנשים"

החתן הלבנוני שנישא לבחורה חרדית מברוקלין, שובר שתיקה ומספר בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי את הגרסה שלו להשתלשלות האירועים, החרטה על התחזותו ועל החלום להתגייר ולהגיע לישראל; "אני רוצה לתקן. רוצה שהם יבינו מאיפה הכאב שלי" • הסיפור שלו מא' עד ת'

החתן הלבנוני: "הצעתי נישואין על הליקופטר; פגעתי בהרבה אנשים"
החתן הלבנוני צילום: מתוך כאן 11

עלי חאווילה מדרום לבנון, המכנה את עצמו 'אליהו חליווה', נישא בחודש שעבר לצעירה חרדית מקהילת יהדות סוריה, היושבת בברוקלין, ניו יורק. זמן קצר אחרי החתונה התברר לכלה כי בעלה אינו יהודי, אלא מוסלמי שיעי, מה שעורר סערה גדולה חוצת יבשות, כאשר רבני קהילות רבים מחדדים נהלים בכדי למנוע הישנות מקרים דומים.

בריאיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, מספר האיש שזכה לכינוי 'החתן הלבנוני' לרועי קייס, ב'כאן 11' את הגרסה שלו להשתלשלות האירועים, החרטה על התחזותו ועל החלום שלו להתגייר ולעלות לישראל.

"אני רוצה לתקן. אני רוצה שהם יבינו מאיפה הכאב שלי. השקר שלי לא מוצדק. אבל שיקרתי כי הייתי כאוב ולא רציתי להיות דחוי. רציתי חיים יהודיים. אני לא מכיר משהו אחר, אני עשיתי משהו רע. אני מבין שעשיתי נזק למשפחה שלה ופגעתי בהרבה אנשים", אמר ונשנק מבכי מתוך געגועים לכלתו החרדית שהופרדה ממנו.

בתוך משבר הזהות הזה, הצעיר הלבנוני מתאר בשיחת וידאו עם רועי קייס, את המסע הפנימי שיצא אליו כשהיה תלמיד תיכון בחיפוש אחר שיוך דתי. מסע שהסתיים, לדבריו, בהבנה שהיהדות היא הדבר הנכון בעבורו.

כל הכתבות בנושא 'החתן הלבנוני'

חאווילה מתאר: "התחלתי לקרוא פרשות. הורדתי אפליקציה של תורה בפי די אף. זה היה ב-2014, הרגשתי שזה נכון. זה הרגיש כמו כתב האלוקים. דרך ויקיפדיה למדתי חוקים ביהדות וכו'. זה מה שיש לך בתיכון בלבנון, התחלתי להוריד תפילות והתחלתי להתפלל. הכל באנגלית כי לא ידעתי כמעט עברית".

עוד הוא מספר: "עשיתי לעצמי כיפה, התחלתי לשים את הכיפה והסתרתי אותה מאמא שלי. ניסיתי להחביא את זה מכולם, הבנתי שאם מישהו יידע מה שאני עושה, אני אהיה בצרות, הגעתי למסקנה שאם אני רוצה להיות יהודי, עליי ללמוד עברית. אז התחלתי ללמד את עצמי עברית. התחלתי ללמוד את האותיות".

בספטמבר 2015, עלי חאווילה, אמו ואחיו קיבלו את הוויזה המיוחלת לארצות הברית, מאחר ואביו התגורר שם בעבר, והוא בעל אזרחות אמריקאית, שם הוא קיווה להתחלה חדשה.

הוא פנה לאחד מבתי הכנסת הרפורמים ביוסטון, בבקשה להתגייר, אך לא קיבל מענה, מה שגרם לו לקבל את אחת ההחלטות הגורליות בחייו. "כשדחו אותי ולא נתנו לי להתגייר, אמרתי לעצמי שזה קשה מדי, אני לא אחיה כיהודי כבר ואין סיכוי שמישהו ימיר את דתי, אז התחלתי להגיד שאני יהודי".

החתן המתחזה מדבר לראשונה: "התפללתי שלוש תפילות בסתר"

החתן הלבנוני ממשיך ומספר בראיון ל'כאן 11': "כל אחד שראה אותי, אמרתי לו כן אני יהודי. השם שלי הוא אליהו. זה השם שבחרתי לעצמי כי אהבתי את הסיפור של אליהו הנביא. התחלתי לזהות את עצמי כיהודי. לא אמרתי שלא המירו את דתי. פשוט התחלתי להגיד שאני יהודי, הדרך היחידה שלי להתחבר, חסכתי כסף לאוכל כשר, ומתי שיכולתי הסתובבתי עם ישראלים. אבא שלי איים עליי בארה"ב. הוא אמר לי אתה חייב להפסיק עם זה".

"ברגע שאמרתי שאני יהודי בלימודים, לא שאלו אותי עוד שאלות. הכרתי הרבה חברים יהודים, אם הייתי אומר את הרקע האמיתי שלי, הייתי נזרק, לא היו מקבלים אותי. היתה לי טראומה מאיך שהשול הרפורמי התייחס אליי כשבאתי ליוסטון. אז אמרתי כן סבתא לי אשכנזייה ואני ספרדי. עדיין אמרתי שהגעתי מלבנון כי קראתי גם הרבה על הקהילה היהודית בלבנון, אני יהודי ואני תומך בישראל", הוא מספר.

בזמן שהשקר תפח, החיים שהצעיר הלבנוני חלם עליהם החלו לקרום עור וגידים כשהכיר דרך אתר שידוכים יהודייה צעירה חרדית מברוקלין, "אמרתי לעצמי אני רוצה לספר לה את הדבר הזה, אני רוצה להתחתן איתה, עבר הזמן ונפגשתי עם ההורים שלה, ההורים שלה חשדו בהכל, הצעתי לה נישואין על הליקופטר מעל מנהטן".

רגע אחרי שהאורות באולם השמחות של ברוקלין כבו והמוזיקה נדמה, החלה הדרמה הגדולה, כשהחשדות אצל משפחת הכלה בסיפורו של היהודי מלבנון שהיו קיימים עוד קודם לכן התבררו כנכונים.

חבר של אבי הכלה, הטיל ספק במוצאו של החתן הטרי. אף אחד מהמשפחה שלו לא הגיע לחתונה. "אבא שלה התחיל לחפש בגוגל את השם שלי, ומצא את אבא שלי, שאמר לאבא שלה שאני לא יהודי. אנשים ביקשו ממני עץ ייחוס. אז התחלתי להמציא עוד דברים. הזמן חולף ואבא שלי שולח להם תמונות שלי מלבנון. אז הם לקחו אותה ממני". ובשלב זה הוא פורץ בבכי.

אחרי שהחשדות בו הלכו והתחזקו, אחי הכלה הלכו וסרקו את בית הזוג. הם מצאו שני דרכונים של 'אליהו'. בשלב הזה אפילו הרשויות בארצות הברית נכנסו לתמונה ובדקו לבקשת המשפחה, האם החתן הלבנוני משתייך לארגון טרור. "כשבאו אליי ה-FBI אמרתי להם תסתכלו על כל ההודעות שלי. אני לא קשור לשום ארגוני טרור. אני אתן את חיי לישראל כדי להילחם בהם".

החשד להיותו פעיל טרור אמנם הוסר רשמית, אבל לא נראה שיש סיבה לאופטימיות, כפי שמספר ל'כאן חדשות', זאב ברנר, שדרן יהודי אמריקני, מי שהיה הראשון בעולם שראיין את החתן המתחזה מלבנון.

כלתו של עלי חאווילה, הנפגעת העיקרית מהפרשה, לא מוכנה, לפי שעה, לדבר עם התקשורת ולספק את גרסתה למה שהתרחש. "אני רוצה שהיא תדע שאני אתגייר בין אם אהיה איתה או לא". אך עד שהגיור המיוחל יגיע, הלבנוני שנודה מהחברה היהודית בברוקלין ונזרק מביתו, מנסה להתנחם במי שעוד עומדים לצדו ואין הרבה כאלה. אחת מהן היא בת משפחתו מלבנון, שאמרה לרועי קייס ב'כאן חדשות', בעילום שם את הדברים הבאים: "אני היחידה שתומכת בו בלבנון, אני ממש מצטערת עבור מה שהוא עשה. אבל הוא אדם מאוד טוב, הוא בחר את דרכו. מי אנחנו שנגיד לו לא לעשות מה שהוא רוצה. זה החיים שלו. אני מרוצה שהוא מרוצה".

אליהו - עלי אמר בסיום הראיון שהוא רוצה לעלות לישראל: "אני חושב רק על התגיירות, אני רוצה להתגייר בישראל".

החתן הלבנוני המתחזה לחרדי אליהו חליווה רועי קייס כאן 11

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד