י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
למרות הבהרת השופטת

האוצר ממשיך להתעלם מנפגעי 'אסון מירון' ומעכב את הפיצויים

למרות הודעתה הברורה של יו"ר ועדת חקירת אסון מירון, השופטת מרים נאור, כי הוועדה לא תעסוק בנושא הפיצויים למשפחות - משרד האוצר מתבצר בעמדתו ומתעלם מהנושא לחלוטין | בדיון שהתקיים היום במשכן הכנסת ועסק בנושא, נרשם עימות בין הצדדים 

האוצר ממשיך להתעלם מנפגעי 'אסון מירון' ומעכב את הפיצויים
ועדה בכנסת. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבעה חודשים אחרי האסון הגדול בתולדות המדינה, הממשלה ממשיכה להתעלם ממצוקת 43 המשפחות ומעכבת את מתן הפיצויים הדרושים, באוצר ממתינים לתוצאות ועדת החקירה למרות הבהרת יו"ר הוועדה השופטת בדימוס מרים נאור שהבהירה כי הוועדה כלל לא תעסוק בנושא.

הבוקר (שני) קיימה יושבת ראש ועדת העבודה והרווחה חברת הכנסת אפרת רייטן מרום, דיון ראשון בהצעת החוק שהיא יוזמת, לפיה יוסדר נושא הטיפול מטעם המדינה באסונות לאומיים. בדיון היא הזמינה גם נציגים ממשפחות נפגעי אסון מירון.

הצעת החוק בשלב הזה לא תחול רטרואקטיבית, אך בדיון עסקו גם בשאלת הפיצויים ל-43 משפחות נפגעי אסון מירון, שחלקם איבדו את אבי המשפחה שהיה למפרנס העיקרי, זאת אחרי שנציגי המשפחות הציגו את הקשיים בהתמודדות בעקבות האסון, הקושי הנפשי לצד המצוקה הכלכלית.

באופן הזוי, נציג משרד האוצר שהשתתף בדיון המשיך להציג את עמדת המשרד לפיו הם מתחמקים ממתן הפיצויים, והבהיר כי הם עדיין ממתינים עם מתן הפיצויים עד לסיום עבודת וועדת החקירה, זאת למרות ההבהרה של יו"ר הוועדה, השופטת מרים נאור כי לא תעסוק כלל בנושא.

דבריו של נציג האוצר עוררו עימות בדיון. חברי הכנסת שנכחו במקום זעמו על הדברים. כך, ח"כ יעקב אשר תקף: "יו"ר ועדת החקירה בעצמה אמרה שאין קשר בין ועדת החקירה לבין הפיצויים וזו הפעם השנייה שנציג של האוצר אומר את זה. ח"כ אשר הקריא ממכתבה של יו"ר ועדת החקירה, לפיו הוועדה תעסוק בהמלצות להילולה ולא בפיצויים למשפחות".

יו"ר הוועדה ח"כ רייטן מרום אמרה בתגובה לדברים: "אנחנו נעשה הכל כדי לקדם את זה בלי קשר לוועדת החקירה, אנחנו וכולם יודעים שאין לזה שום קשר ושבסוף מדינת ישראל משלמת. עדיף שתשלם עכשיו, זה יחסוך כסף, זמן ומשאבים". ח"כ יצחק פינדרוס האשים אף הוא את נציגי האוצר באסון בכך שמנעו העברות תקציבים לתיקון התשתיות במקום: "האוצר מקבל ריבית אם יחסוך את הכסף עד 2041? הרי בסוף אתם תשלמו. למה אתם מוציאים את הנשמה לאנשים? "

נציגי משפחות ההרוגים שהשתתפו בדיון הציגו את הקשיים, סיגלית חברון, שבנה נהרג באסון אמרה: "יש את אלה שיודעים להילחם ומשיגים ויש אחרים. המשפחות כל כך עסוקות בלאסוף את עצמן, הדברים האלה רחוקים מאתנו, לא חיפשנו מריבות ולא להאשים אף אחד. רק עכשיו, שבעה חודשים אחרי, אישרו לנו טיפולים ברווחה בדימונה. אתמול הבן שלי קיבל את הטיפול ה-3 שלו, בן 11. בחיים לא פגשתי נציג של המדינה, אף אחד לא פנה אלינו. אני זאת שהייתה צריכה לפנות לרווחה בעצמי"

שי צרפתי, בנושל משה צרפתי ז"ל שנהרג באסון: "המדינה לא הייתה שם בשבילינו. תבואו אלינו, תגידו מה קרה. קיבלנו תעודת פטירה במייל, זהו. אף משפחה שכולה לא אמורה לצאת למאבק ציבורי, לא על חקירת האירוע ולא על הכרה ופיצוי. האחריות היא כל כולה על המדינה. אני מרגיש כמו בסדרת ריאליטי – אנחנו רואים את הוועדה יום יום, איך כולם שופכים רפש אד על השנייה ומדור במוות של אבא שלי, זה פצע שלא מגליד, אנחנו חיים אותו יום יום".

יו"ר הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הצטרף גם הוא לעמדת חברי הכנסת: "לא יכול להיות שהמשפחות נאנקות תחת העול ואנחנו יושבים מן הצד בלי אמצעים לסייע. צריך לתת מענה כמה שיותר מהר ואח"כ להתחשבן. עשינו זאת עם הקורונה וכך צריך לנהוג גם כאן עם המשפחות. לא יקרה כלום".

אסון מירון תשפ"א פיצויים ועדת חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד