י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מדינה כושלת • דו"ח המבקר: שירותי הדת לא עמדו ביעדי הגיור

מבקר המדינה יוסף שפירא הגיש את הדו"ח הראשון מאז נכנס לתפקידו • במוקד: כשלים בשירותי הדת, בתחום הגיור וברישום הנישואין • ביקורת על מערכת הבריאות: אלפי מתים כל שנה כתוצאה מזיהומים • מאות תיקים לכל חוקר במשטרה, וכישלון במיגור האלימות • ביקורת גם על שירותי החינוך והכיבוי

מבקר המדינה. צילום: פלאש 90
מבקר המדינה. צילום: פלאש 90



דו"ח מבקר המדינה השנתי הוגש היום (ד) ליו"ר הכנסת בשלושה כרכים. לאורך יותר מ-2,000 עמודים, המחולקים ל-46 פרקים מסכם השופט בדימוס יוסף שפירא, שמונה לתפקיד מבקר המדינה לפני כעשרה חודשים, את הכשלים והליקויים במגוון עצום של מערכות במדינת ישראל.

בפרק מיוחד סוקר המבקר את מצב שירותי הדת בישראל, לדבריו, למרות החקיקה בנושא ועל אף הצמצום במספר העולים - לא חלה ירידה של ממש במספר חסרי הדת בארץ, בנוסף לא עודכנו הכללים בנוגע לבקשות הגיור, ובסך הכל - מספר המתגיירים נמוך יחסית מהקצב המצופה. להערות אלה מוסיף המבקר גם שורת כשלים בנושאי רישום נישואין, בהם קריטריונים שלא יושמו בחלק מהמועצות הדתיות והנגשת מידע לציבור באופן מיושן ולא שימושי.

דו"ח חמור במיוחד מתייחס למערך החינוך בישראל, המבקר טוען כי המערכת לא הצליחה לצמצם את הרמאויות במבחנים, ואף נרשם גידול בעייתי, ובנוסף, לא נעשה די למגר את תופעת עובדי ההוראה המפרים את כללי הבחינות.

המבקר תוקף גם את הכשלים במשטרת ישראל, לפי הדו"ח, חוקר ממוצע בישראל אחראי על לא פחות מ-383 תיקים, כאשר בחלק מהמקרים מדובר ביותר מ-600 תיקים לחוקר. המבקר מצביע גם על מחסור בכח אדם בסיור, מקצוענות וזמן תגובה ברמה נמוכה, וכשלים במימוש התכנית של 'עיר ללא אלימות'.

שירותי הכיבוי, שספגו בשנה שעברה דו"ח חמור במיוחד לאחר אסון הכרמל, לא יוצאים נקיים גם הפעם, מנופים נמוכים מידי, מידע וביקורות חסרים במקומות האמורים להיות בפיקוח, ליקויים בפעילות ובניינים רבים שאינם מצוידים כנדרש למקרה של דליקה.

ביקורת מותח המבקר גם על מערכת הבריאות, בה יש מעט מידי טיפול בהפרעות אכילה ובעיות פסיכיאטריות, כמו גם בעיות זיהומיות קשות, המביאות לאלפי מקרי מוות בשנה, והנובעות מהזנחה, תשתיות רעועות בבתי החולים ועוד.

תגובות:

משטרת ישראל הגיבה לדו"ח המבקר: "משטרת ישראל קיבלה לידיה את דו"ח המבקר וממצאיו יילמדו.
במהלך השנה האחרונה, במסגרת שנת המפנה אשר מוביל המפכ"ל עברה תחנת המשטרה מהפכה של ממש בכל הנוגע לקשב הארגוני ולתעדוף תקציבי בסוגיות כוח אדם, ציוד ובינוי. העדפת התחנה על פני שאר המערכים, בא לידי ביטוי מובהק בסקרי השירות האחרונים שהראו עלייה ניכרת בשביעות הרצון של האזרחים מהשירות הניתן בתחנות, במוקדי 100 ובדרגי השטח. בחינת מרכיבי החיזוק המופיעים ברשימה המצורפת, מצביעה על ההעדפה הברורה של דרג הליבה במשטרת ישראל-תחנת המשטרה. כלל מערכי התחנה - חקירות, בילוש, סיור, מרכזי שירות לאזרח עברו שדרוג מרחיק לכת, אשר התווסף לחיזוק מערכים שאף הם הובילו לחיזוק התחנה והשבחת השירות הניתן בה- תעדוף המגזר הערבי. תהליך חיזוק התחנה יימשך גם בשנים הבאות מתוך ראיית השירות הניתן לאזרח כיעד ארגוני אסטרטגי".
מבקר יוסף שפירא דו''ח כשלים חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד