י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

איש התקציבים של הציבור החרדי בראיון: "נתניהו חייב לעצור את לפיד"

גזירות לפיד החדשות • חבר הכנסת משולם נהרי מש"ס, בעבר שר במשרד האוצר וסגן שר החינוך - בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' • "אין בגזירות כל חדש - כל שנה מנסה האוצר להעביר אותן אך אנו טרפדנו" • "אי אפשר לחנך את הציבור החרדי" • "נתניהו צריך להבין שהליכוד שולח גט כריתות לחרדים"

משולם נהרי. צילום: פלאש90
משולם נהרי. צילום: פלאש90



יממה לאחר שתקף את עירית ירושלים ואת העומד בראשה, ממשיך משולם נהרי לשלוח חיצים אל כל מי שמנסה לפגוע בנושא ה'בייבי' שלו, נושא תקציבי החינוך. והפעם, הרקע לדברים הוא ניסיונות הקיצוץ והפגיעה בחינוך החרדי כולו.

בבוקרו של יום, מיד לאחר תפילת השחרית בבית המדרש הצמוד לביתו של הגר"ע יוסף, ביקש הרב מהמתפללים להגיע בשש בערב כדי לומר סליחות. בשל המצב הקשה.

"בצרה גדולה אנחנו, יש משנאי ה' המתקוממים נגד התורה שלנו ועושים כל מיני קיצוצים", אמר הרב. והחייל שלו בכנסת, בכל הנוגע לנושא החינוך, יצא למערכה.

דקות אחדות לפני שפגשתי אותו במזנון הח"כים אירע במליאה אירוע מעניין. היה זה ח"כ משה גפני שישב בכיסאו מעלעל בדפי נייר, רושם, מתקן, מוחק, מעביר לחברים כדי שיתקנו.

בירור קצר העלה כי מדובר בטיוטת מכתב אותו הוא מתכוון לשגר לקודקודים שונים הממונים על נושא הקיצוצים, מן הסתם גם לעיתונות החרדית הסוגרת את שעריה בליל רביעי.

שאלתי את נהרי האם גם לו יש באמתחתו ניירת למשלוח, והוא השיב בחיוך. לא, זו לא דרכו, הוא לא משרבט על ניר, אלא משמיע בקולו את מה שצריך להשמיע.

תוך כדי שיחתנו נכנס שר החינוך לשעבר - שר הפנים דהיום גדעון סער, מצויד בארוחה אותה נראה היה כי הכינו לו בביתו, נהרי מיהר להתיישב לידו לשיחה נוקבת.

משסיימו לדבר, שאלתי את נהרי על מה נסובה שיחתם: "במקום לשרבט ניירת, אני מדבר. פניתי אליו כשר חינוך לשעבר ושאלתי אותו 'למה הליכוד והעומד בראשו בנימין נתניהו צריכים להגיע למצב כזה? כולכם תסבלו בסופו של דבר, כי הרי אתם בליכוד מעוניינים בהמשך הברית ההיסטורית עם החרדים".

סער הבטיח לשוחח עם נתניהו מיד עם שובו מביקורו בסין.

השר שי פירון. צילום: פלאש90צילום: השר שי פירון. צילום: פלאש90
השר שי פירון. צילום: פלאש90


איפה ההידברות?

נהרי מלווה זה שנים את מוסדות ש"ס מההיבט התקציבי עד לפרט האחרון.

כשרוצה הגר"ע יוסף לברר מה קורה במוסדותיו, נהרי הוא הכתובת. במשך שנים עבד בהנהלת משרד החינוך ומי כמוהו מנוסה ובקי. "צריכה להיות הידברות, לא שיטה של שיגור מכתבים. אתה שולח, הוא משגר תשובה, ובזה תם הסיפור בלי לפתור דבר.

"אמרתי לשר סער, מי כמוך יודע שכדי להשיג משהו צריך להידבר עם רבנים. ובסופו של יום אתם אלו שתשלמו על הטעויות של פירון, הזהרתי אותו".

באופן מעשי, קובע נהרי, אין בגזירות כל חדש תחת השמש: "בכל שנה מחדש מנסה האוצר להעביר את הגרסה הזו של הקיצוצים. אם אראה לך את גרסת 2012 תראי שמדובר בפורמט זהה לגמרי.

"בכל פעם מנסים פקידי האוצר מחדש את מזלם. אלא שכאשר היינו חלק מהקואליציה הצלחנו לבטל את רוע הגזירה, כעת, כשאנחנו באופוזיציה, נקרה חלון הזדמנויות בדרכו של האוצר, והוא מנסה להעביר מחדש את חלומו הישן".

• ושר החינוך שי פירון מתהדר בכך שהנה הוא הצליח להוציא את גזירת לימודי הליבה מהישיבות הקטנות.

"אבל שאר הגזירות נשארו גם נשארו. אני לא מצפה ששר החינוך יכיר בזמן כה קצר את מערכת החינוך החרדית ואת מורכבותה, שלא לדבר על התהליכים והתמורות אותם היא עברה. אבל צריך לזכור שהמערכת עברה כברת דרך במשך כשישים שנה, ותמיד רק בעזרת שיתוף פעולה מלא של שרי החינוך עם הרבנים".

לא מחנכים בכח

• הנה הוא זימן למשרדו כמה עשרות, אם לא מאות, אישים חרדיים כאלו ואחרים כדי ללמוד מהם על אורחות חייו של המגזר. הם הגישו קורות חיים, באו לראיון. "ולי אני עבדך לא קרא", משיב נהרי בפסוקים.

לגופו של עניין, הוא אומר, "המערכת רגישה ושברירית, והאמון המלא הוא הבסיס היחיד להצלחה. אפילו שולמית אלוני ויוסי שריד, שבמחיצתם ובתקופתם עבדתי במשרד החינוך, לא העלו לרגע אפילו במחשבה קלה, לערער על מעמדם של המוסדות החרדים".

נהרי קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא רואה את האחראי, "להתעשת ולשים קץ לניסיונות לפגוע בחינוך החרדי. מלבד הפגיעה בכשליש ממערכת החינוך החרדית, הוא יתן גט לברית ההיסטורית של החרדים עם הליכוד".

אני מנסה לדלות מפיו כמה מילים על הגזירות עצמן: "ראשית, קבלת הכרה למוסד מותנית-בקיום לימודי ליבה בהיקפים גדולים יותר מהקיים היום בחוזר מנכ"ל, והשתתפות במבחני המיצ"ב. ביטול מעמדם הייחודי של מעיין החינוך התורני והחינוך העצמאי והשוואת תקצובם למוכר שאינו רשמי. ביטול "חוק נהרי". צמצום מכסות ההוראה בסמינרים ועוד.

• פירון בטוח שבעזרת התקציבים הוא יוכל לחנך מחדש את הציבור החרדי.

"חינוך לא מושג בכוח. ואת המגזר החרדי לעולם לא ינצחו בנושא החינוך, לא ניצחו בעבר ולא ינצחו בעתיד. רק שאת הנזק שייגרם בשל קלות הדעת יהיה קשה מאד לתקן. גם את האמון קשה יהיה להשיב. כי אבן שזורק שוטה אחד לתוך באר עמוקה, גם עשרה חכמים לא יוכלו להוציא".
ש''ס חינוך תקציב חרדי נהרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד