י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הדיון אינו מתנהל לגוף הטענות"

בסביבתו של הרב מלמד מגיבים לביקורת על ספריו

ראש 'מכון הר ברכה', שמוציא לאור את ספריו של הרב מלמד, מפרסם מאמר ובו הוא משיב לביקורת | על הטענות כי הספרים האחרונים חורגים מהפסיקה המקובלת: "הפסיקה מגובה בראיות מן הפוסקים ומן הסברה" | הוא התרעם על כך שהדיון בספרים עוסק בסמכות ולא, לדבריו, בגוף הטענות

בסביבתו של הרב מלמד מגיבים לביקורת על ספריו
הרב אליעזר מלמד צילום: נריה דוד בינשטוק

לאחר הביקורת הקשה מצד כמה רבנים, בסביבתו של הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר-ברכה וראש הישיבה במקום, מגיבים לטענות כלפי ספריו של הרב, 'פניני הלכה'.

בגיליון האחרון של כתב העת 'מעיין', שיוצא לקראת ראש חודש טבת, פרסם הרב מאור קיים, ראש 'מכון הרב ברכה', שמוציא את ספריו של הרב מלמד, מאמר בו השיב לביקורת על ספרי 'פניני הלכה' של רב הישוב הר-ברכה בכלל, ולכרך שעוסק בטהרת המשפחה בפרט.

הרב קיים השיב למאמר שפרסם בגיליון קודם לכן הרב שמואל אריאל, ראש כולל בירוחם. לצד התייחסות לכתיבת ספרי ההלכה וטעויות שהיו, לדבריו, נגד הספרים במאמרו של הרב אריאל, התייחס ראש מכון הספרים להכרעות ההלכתיות ב'פניני הלכה'.

"טענתו העיקרית של הרב שמואל לפיה ספר 'פניני הלכה' אינו רק ספר ליקוטים מפוסקים אחרים, אלא ספר פסיקה - אכן נכונה", כתב, ואישר כי הרב מלמד פוסק בסדרת ספריו. "'פניני הלכה' אינו ספר ליקוטים בעלמא, אלא ספר שמבאר את הסוגיות, מכריע ופוסק".

הוא התייחס לטענה כי הפסיקה בספריו, ובעיקר בכרכים האחרונים היא בניגוד לפסיקה המקובלת, וכתב כי "ביחס ל'חידושים' - דרכם של ספרי הלכה, כמו גם שו"תים, שיש בהם חידושי דין, כדרכה של תורה, וכך הוא גם ב'פניני הלכה'".

"הפסיקה תהיה תואמת גם את כללי ההלכה, וגם את פסיקת ההלכה של גדולי האחרונים. פסיקת ההלכה ב'פניני הלכה' לאורך כל הספר והסדרה מגובה בראיות מן הפוסקים ומן הסברה. על מנת שטענת ה'חריגה מהפסיקה המקובלת' תהיה אובייקטיבית, עליה להתבסס על היכרות עצומה עם מסורות הפסיקה הרבות", הוסיף הרב קיים.

בנוסף, הוא ביקר על כך שהטענות כלפי הספרים מתייחסות רק לשאלה של סמכות: "יש להצר על כך שחלק גדול מהדיון בתקופה האחרונה סביב סדרת 'פניני הלכה' אינו מתנהל לגוף הטענות, הראיות והסברות בסוגיה, אלא בשאלה כללית של 'קונצנזוס' וסמכות. דיון כזה יש בו תועלת מועטה מאוד".

כזכור, לפני כמה שבועות הודיעו הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת 'כיסא רחמים', והרב דב ליאור, רב הישוב קריית-ארבע לשעבר, כי הם חוזרים בהם מההסכמה על ספריו האחרונים של הרב מלמד, ובפרט על כרך שעוסק בטהרת המשפחה, שלדברי הרב ליאור, נכתבו בו "דברים חמורים".

הרב אליעזר מלמד הרב מאיר מאזוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד