י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ויז'ניץ-מונסי: "שנשים לא ילכו ב'מודות' החדשות"

האדמו"ר מויז'ניץ-מונסי לחסידיו: "צריך להקפיד שהנשים ילכו בדרך האבות. אינני יכול למנות אלו אופנות קיימות כיום, כי בעצמי אינני יודע, אבל כל אחד מבין לבד"

האדמו"ר מויז'ניץ- מונסי. צילום: ארכיון
האדמו"ר מויז'ניץ- מונסי. צילום: ארכיון

במונסי שבמדינת ניו יורק התקיים דינר עבור כולל ויז'ניץ מונסי, בהשתתפות האדמו"ר מויז'ניץ-מונסי. המעמד התקיים בצל ציון יום ההצלה של האדמו"ר מציפורני הנאצים, שנשא נאום מרגש.

"בימים אלו", אמר האדמו"ר לאחר שפתח בברכת יישר כח לכל הנדיבים, "ציינו אצלנו את יום ההצלה ברוך ה' מהנאצים. אף אחד לא האמין שעוד יהיה כאן עולם שיושב ולומד תורה. חשבו שהעולם נחרב כליל. כשנכנסתי (לאחר השואה) לבית המדרש, באראד (עיר ברומניה), היכן שהרב מטשעקע ניהל ישיבה של למעלה מעשרים בחורים - ראיתי עולם חדש. ישבו עדיין ולמדו! ברוך ה' שהתורה רבתה מאז והתפשטה בעולם".

לאחר שהזכיר את הצורך, להקפיד ללכת בדרכי האבות כבימים ימימה ולא לשנות מהם כמלוא נימה, המשיך האדמו"ר ואמר:

"אפילו שזה לא שייך לכאן, מותר לעורר זאת במעמד זה: צריך להקפיד שהנשים ילכו בדרך האבות, ולא לנהות יותר מדאי אחר תאוות העולם הזה. זה שייך במלבושים, וגם בכללות בדברים אחרים. אינני יכול למנות אלו אופנות קיימות כיום, כי בעצמי אינני יודע, אין לי היכרות עם הדברים הללו. אבל כל אחד מבין לבד, מה הוא צריך לעודד ולדרבן בביתו.

"בויז'ניץ, הייתה פעם מישהי מהמשפחה שלנו, שנסעה לבקר אצל הוריה. לאחר תקופה מסוימת שהתעכבה, כאשר נאלצה כבר לחזור, הגיע מכתב לויז'ניץ מאת אחיה, ובו התריע כי אחותו מוכנה לשוב לויז'ניץ, רק אם יתירו לה ללכת עם פאה חשופה (ללא כובע או מטפחת עליה). הלה הוסיף והרחיק לכת כשקבע ש'כל חיותה תלויה בזה'.

"שמואל פוקס ע"ה היה השליח שהביא את המכתב לסבא זצ"ל (ה'אהבת ישראל') והוא סיפר לי שכשהסבא קרה את המכתב, התקומם וצעק בקול: 'שתישאר שמה!...' כמובן, שהיא התפייסה אחר כך וחזרה לביתה, אבל רק לאחר שקיבלה על עצמה לכסות ראשה ולא ללכת בפאה גלויה. מכאן אנו רואים, כמה הקפידו על כך ושאין לנטות אחר הכיוונים הללו. למרות שהיא באה מבית שנהגו לחבוש פאות כנהוג באותן מדינות, הסבא לא הרשה שינהיגו זאת אצלו.

"ולכן גם אצלנו", תבע האדמו"ר, "כל אחד ינהיג בביתו שלא ילכו אחר ה'מודות' החדשות, לא לשנות ממה שמקובל לנו מאבותינו ולא ללכת אחר הקדמה. מי שרוצה שיהיו לו ילדים יראי שמים, ושיצאו ממנו דורות ישרים, הרי שאם הולכים בדרכי אבות, זוהי סגולה שתימשך לדורי דורות".

האדמו"ר המליץ לחסידיו לשנן מספר דפי גמרא בעל-פה, שזוהי לדבריו סגולה גדולה, כאשר פוסעים ברחוב, לשנן אותם במחשבה. כמו כן, גם כאשר פורשים לישון, ניתן לחזור עליהם במחשבה, בטרם יעצמו שמורות העיניים, ואם נרדמים מתוך מחשבות כאלו, זוהי סגולה גדולה, כמופיע בגמרא.

בשולי המשא, ביקש האדמו"ר מהחסידים שישתתפו בכינוס נגד פגעי הטכנולוגיה, "כדי שיהא בכך קידוש השם".
ויז'ניץ מונסי נאום פאה גמרא הצלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד