כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מס גולגולת: האוצר דורש תשלום ארנונה על קברים

למשרד האוצר יש הומור של בית קברות: הצעת חוק ההסדרים מבקשת לבטל את הפטור מארנונה לו זכאים בתי העלמין • מאות אלפי ישראלים ייאלצו לשלם ארנונה על קברי בני משפחותיהם • הבוקר יתכנסו שרי הקבינט להכריע בנוגע לתקציב הביטחון: יצפו במפת האיומים על ישראל

צילום אילוסטרציה, יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה, יעקב נחומי



מתברר כי הגזירות הצפויות בתקציב המדינה צפויות לפגוע לא רק בחיים - אלא גם במתים. על פי הצעת חוק ההסדרים, שתוגש לאישור הממשלה מחר (ב'), מבקש משרד האוצר לבטל את הפטור ממס ארנונה לו זכאים בתי העלמין בארץ. המשמעות: כל משפחה תיאלץ לשלם מאות שקלים בשנה על קברי יקיריה במשך דורות.

האם בקרוב ניאלץ לשלם ארנונה גם על הקבר בו ניטמן? על פי הצעת חוק ההסדרים שגיבש משרד האוצר, תיאלץ כל משפחה בישראל לשלם עבור קברי יקירה מס ארנונה במשך דורות, כך פורסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

המצב המשונה הזה עשוי להתרחש בעקבות דרישת משרד האוצר לבטל את הפטור מתשלום הארנונה על בתי העלמין ברחבי הארץ החל מהשנה הבאה. אם ההחלטה תאושר, ייתכן ומאות אלפי ישראלים ייאלצו לשלם ארנונה לא רק על דירותיהם, אלא גם על קברי בני משפחותיהם.

על פי הערכות חברה קדישא, המתבססות על סכום הארנונה שגובה הרשות המקומית לשטח שנועד למטרות מסחר, כפול שטח חלקת קבר ממוצעת - כל משפחה בישראל צפויה לשלם מאות שקלים בשנה על כל חלקת קבר שברשותה.

מטיוטת חוק ההסדרים עולה כי משרד האוצר דורש לבטל את הפטור שניתן לבתי העלמין מתשלום הארנונה, לאחר שכבר בוטל לראשונה בשנת 2003. ב-2010 החליטה הכנסת להחזיר את הפטור בעקבות דרישתה של עיריית הרצליה לחייב את בתי העלמין במס - דרישה שעוררה סערה.

לפי הצעת האוצר, על חלקת כבר במבנה קומתי צפויים בני המשפחה לשלם מס מזערי של עשרות שקלים בשנה, בעוד חלקת קבר זוגית תחויב כקבר אחד. מי שביקש להקדים את המאוחר ורכש חלקת קבר עוד בחייו - ייאלץ לשלם ארנונה עבור אותה חלקה החל משנת 2014.

הבוקר: שרי הקבינט יכריעו בנוגע לגורל תקציב הביטחון

לאחר לילה של הפגנות מחאה נגד הגזירות הכלכליות כחלק מתקציב המדינה, יקומו שרי הקבינט לבוקר בו ייקבע גורלו של תקציב הביטחון בשנים הקרובות. השרים צפויים להשתתף בישיבה בה תיערך סקירה של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון בנוגע לקיצוצים הצפויים בתקציב המשרד על סך ארבעה מיליארד שקלים.

עם פרסום ספר התקציב לשנים 2013-2014, אישרו גורמים במשרד האוצר כי ארבעה מיליארד שקלים יקוצצו בתקציב הביטחון בשנת 2014. על אף ההכרזות על הקיצוץ הנרחב בתקציב הביטחון מצד האוצר, נראה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא יתמוך במהלך וידרוש קיצוץ של שני מיליארד שקלים בלבד.

במהלך הישיבה הבוקר, בהשתתפות שר האוצר לפיד ובכירי משרדו, ינסו בכירי מערכת הביטחון לצמצם ככל הניתן את הקיצוץ הצפוי. בין היתר, יציגו הרמטכ"ל ושר הביטחון לשרים סקירה מעודכנת על מפת האיומים על ישראל.

במערכת הביטחון מדגישים כי הקיצוץ, אם אכן יאושר על ידי ראש הממשלה, יצא אל הפועל רק בתקציב 2014 ולא בתקציב לשנה הנוכחית. באוצר דורשים מזה תקופה ארוכה לקצץ בתקציב הביטחון, בטענה כי יש בו "בורות שומן" עמוקים שהמערכת יכולה לחסוך רבות אם יטופל בהן. בשנים האחרונות תקציב הביטחון גדל משמעותית, בגלל יישום פרויקטים יקרים כמו גדר הגבול עם מצרים ובניית מערכת כיפת ברזל.

בין השאר, מציינים גורמים באוצר את גיל הפרישה הנמוך לאנשי קבע, כוח אדם מיותר בבסיסים עורפיים, הצעה לקיצור השירות הצבאי ודרישה מהצבא למכור בסיסים שנמצאים על קרקע יקרה ואשר ניתן להעביר אותם למקומות בהם הנדל"ן זול בהרבה.

אתמול בשעות הערב התאספו רבבות מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב, שם נערכה הפגנת מחאה נגד התכנית שגיבש לפיד. עצרות מחאה דומות נערכות בעוד שורה של ערים ובהן ירושלים וחיפה. הפגנה נערכה גם מול בית השר סילבן שלום ברמת גן, שם פרצו עימותים אלימים בין מפגינים לשוטרים ושניים נעצרו.
מיסים קברים ארנונה יורשים משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד