י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
גירוש בני משפחת הנרצח

הרב הראשי לדרום אפריקה: "אל תסגרו את שערי ישראל בפני יהודי העולם"

הרב הראשי לדרום אפריקה, הרב זאב גולדשטיין, מתחנן שלא יסגרו את שערי ישראל בפני יהודי דרום אפריקה. במרכז דבריו הוא הביע זעזוע ושאט נפש נוכח גרימת חילול שבת בגירושם מישראל של קבוצת יהודים מכרי וקרובי משפחת נרצח הפיגוע הק' אליהו קיי הי"ד שהגיעו ביום שישי האחרון לניחום אבלים וגורשו מהארץ בביזיון ללא כל הסבר וגרמו להם לחלל שבת רח"ל: "מדינה יהודית לא אמורה לעשות דבר כזה"

הרב הראשי לדרום אפריקה: "אל תסגרו את שערי ישראל בפני יהודי העולם"
יהודים ביוהנסבורג צילום: באדיבות המצלם

הרב זאב גולדשטיין, רבה של דרום אפריקה, מבקש לאפשר ליהודי העולם כניסה לארץ הקודש בכפוף לבדיקת PCR ותקופת בידוד. לדבריו: "אנחנו לא מבקשים לסכן חלילה את יושבי הארץ, מוכנים לכל תנאי הכניסה, בדיוק כמו לאזרחי ישראל, אם חוקקו חוק שבות שמאפשר ללא יהודים להיכנס, שיחוקקו חוק כניסה ליהודים לארץ של יהודים", טען הרב הראשי.

עוד טען כי הפאניקה מקצב ההדבקה בדרום אפריקה יצאה מפרופורציות "מדובר על כ-3 אלף נדבקים ביממה מתוך 60 מיליון אזרחים, לפי תמונת המצב של קצב ההדבקה היחסי בישראל היחס הוא אפסי כמעט.

דרום אפריקה עלתה ביום שישי האחרון לכותרות. וריאנט חדש שהתגלה ביבשת הביאה להיערכות חירום בעולם ובישראל היו ראשונים לסגור את שערי המדינה עבור תיירים מ-50 מדינות אפריקה ורבה הראשי של דרום אפריקה הרב זאב גולדשטיין, הביע כאבו נוכח יחס מדינת היהודים ליהודי העולם. בשיחה עם עיתון "יתד נאמן", מבקש הרב הראשי לדרום אפריקה לאפשר ליהודים מכל העולם להיכנס לישראל ולא לסגור את שערי הכניסה לארץ.

קרובי הנרצח: "התנהגו אלינו כפושעים, אילצו אותנו לחלל שבת"

לדברי הרב גולדשטיין "מדינת ישראל, על פי הגדרתה, היא הבית של כל יהודי בעולם, במיוחד בשעת משבר. סגירה טוטאלית של מדינת ישראל בפני יהודי העולם מאותתת לקהילות היהודיות שמבחינת ישראל הם נחשבים ליהודים סוג ב'. לא יתכן שיש חוק המאפשר כניסה לישראל של כאלה שאינם יהודים על פי ההלכה רק מכוח 'חוק השבות' וכן במקביל בימים אלה מנהלת המדינה מבצעי עליה מאתיופיה ועוד, בזמן שיהודים מחוסנים שלא מהווים סכנה ומוכנים לכל תנאי בידוד ובדיקה, חסומים מלבקר בארץ הקודש''.

"הווריאנט החדש לא מבדיל בין יהודי בעל אזרחות ישראלית ליהודי אחר. הדרך הנכונה להיאבק בכניסת הווריאנטים היא על ידי יצירת מנגנון בדיקות יעיל הכולל תקופת בידוד, כפי שהיה בעבר, ולתנאים אלה יהודי העולם, בפרט יהודי דרום אפריקה, מוכנים בדיוק כמו כל אזרח ישראלי אחר''.

הרב גולדשטיין הוסיף ופנה בכאב לרשויות בישראל: "אל תסגרו את שערי מדינת ישראל בפנינו. זה מדרון חלקלק שעלול לפגוע יותר מאשר להועיל. אני קורא לראש הממשלה ולחברי קבינט הקורונה לחשוב שוב על ההשלכות לפני החלטה קריטית כל כך בעלת השפעה נרחבת על יהדות התפוצות".

רבה הראשי של אפריקה אמר לעיתון "יתד נאמן" אודות מקרה חמור וקורע לב שאירע רק ביום שישי האחרון עת קיבלה ישראל החלטות ראשונות בתגובה לחשיפת הווריאנט החדש בישראל, מה שהביא אותו לזעוק את זעקת יהדות הגולה על אפליית יהודי ארצו ויהדות העולם.

קבוצת יהודים מדרום אפריקה טסה לישראל ביום חמישי האחרון בטיסת קונקשן דרך דובאי. כשהגיעו ביום שישי בצהריים לישראל, סורבו להיכנס לארץ. לפי תיאורים של אנשי הקבוצה, שמו אותם בחדר צדדי, לא הסבירו להם מה קרה ולמה הם מופלים, בעוד ישראל איפשרה באותה עת כניסת תיירים מחוסנים מרחבי העולם. לא אפשרו להם להניח תפילין, והורו להם לשוב למטוס שישיבם לדובאי. המגורשים ניסו להסביר כי הם הגיעו בקונקשן וייאלצו בשל כך לחלל שבת, רח"ל. אך פקידי ההגירה הישראלים אטמו אוזניהם משמוע ואיימו עליהם לעלות בהקדם לטיסה. למגינת לב, הם הוחזרו לדרום אפריקה במהלך השבת.

מדובר בחמש אזרחי דרום אפריקה, שהגיעו לנחם את משפחתו של הק' אליהו דוד קיי הי"ד, שנרצח בתחילת שבוע שעבר בפיגוע ירי אכזרי בשערי הכניסה לכותל המערבי. לטענת הנוסעים, עם יציאתם לישראל ביום חמישי, ההגבלות שהטיל קבינט הקורונה על טיסות מאפריקה טרם נכנסו לתוקף, ולאחר עצירת ביניים בדובאי בצהרי שישי הם נחתו בנמל התעופה בן גוריון. עם נחיתתם בישראל נלקחו הנוסעים לשיחה בחדר צדדי בה התבשרו כי כניסתם נאסרה והם יוחזרו לדובאי. הנוסעים, שומרי שבת, הביעו את התנגדותם וטענו כי הדבר יוביל לחילול שבת. עם הגעתם לנמל התעופה בדובאי הובהר להם כי הם לא רשאים להישאר במדינה והם הוטסו בחזרה לדרום אפריקה במהלך השבת.

הקהילה היהודית מחוסנת ושומרת על הגבלות משלה. בתוך כך, סיפר הרב גולדשטיין על חיי הדת בדרום אפריקה, לדבריו הקהילה היהודית ברובה מחוסנת - בשני חיסונים – בעוד המדינה טרם אישרה חיסוני בוסטר. לדבריו, למרות שהחיסונים הגיעו מאוחר למדינות דרום אפריקה המדינה חיסנה קודם את צוותי הרפואה והחינוך בחיסוני ג'ונסון, הבריטיים. ולאחר מכן עם הגעת חיסוני פייזר למדינה, ארגון הצלה המקומי של הקהילה החרדית ערך מבצע חיסון ממוקד, יעיל ומהיר בקרב הקהילות היהודיות.

לדברי רבה הראשי של דרא"פ היה זה מעט מדי ומאוחר מדי: "רוב הנפטרים בקהילה היו בגל השלישי במדינה, בסביבות תקופת חודשי תמוז אב, בשנה האחרונה. חווינו גל קשה מאוד של תחלואה בקהילה. כעת ב"ה רוב הקהילה מחוסנת ממש באחוזים גבוהים. יש לנו גם מעקב קהילתי נפרד על נדבקים בקרב הקהילות היהודיות". הרב גולדשטיין ציין את הרב אוריאל רוזן, מראשי ארגון הצלה, שפיקד על מבצע החיסונים שרשם הצלחה מיוחדת. לדבריו כעת יש בכל קהילות דרום אפריקה סביבות 100 נדבקים יהודים, ב"ה רובם במצב קל.

לשאלת 'יתד נאמן', סיפר רבה הראשי של דרום אפריקה כי למרות שהרשויות ביוהנסבורג לא פרסמו הגבלות מיוחדות סביב התפרצות הווריאנט החדש, הקהילה היהודית מתנהלת עם תקנות משלה: "שילמנו מחיר כבד מדי", אומר הרב גולדשטיין ומציין כי התפילות בבתי הכנסת מתנהלות תחת שמירה על הרחקה מאחד לשני וחובת חבישת מסכות.

לסיום שב הרב גולדשטיין ומדגיש את הצורך בהצפת הצורך לפתוח את שערי ארץ ישראל ליהודי העולם, אי אפשר להבדיל בין אזרחי ישראל לבין יהודי העולם ולמנוע מהם ביקור בארץ הקודש וסיים בתפילה ותקווה כי "הקב"ה יסיר כל נגף וכל מחלה מכל בית ישראל בכל מקום שהם, ושלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו. חנוכה שמח".

הרב זאב גולדשטיין דרום אפריקה אומיקרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד