י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"שלימות מקסימלית" • יוסי גיל מרוגש מאלבום חדש

בעל המנגן אייזיק האניג הגיע לישראל ויתארח אצל יוסי גיל • טור ביקורת מוסיקה על אלבומו החדש - 'על ההרים': "יצירת מופת, חדשנות אמיתית. אין בו שום דבר צפוי"

אייזיק האניג
אייזיק האניג

ברצות השם ובעזרתו יתברך אשב ביום ה' הקרוב מוצאי חג שני בחצות ליל לראיון רדיו ראשון וייחודי בתחנת הרדיו קול ברמה עם ר' אייזיק האניג אודות אלבומו החדש והרביעי במספר, אלבום השלימות 'על ההרים'.

אך פטור בלא כלום אי אפשי, ועל כן אבוא גם כאן במלים ספורות, בנסיון לסקור בקצרה את יצירת המופת על כל מרכיביה - הן מההיבט המוסיקאלי והן מצד ההפקה המושקעת עד מאוד.



האלבום פותח בשיר 'בשפע ברכה', לחנו מלא השמחה והרעננות של ר' משולם גרינברגר – מלחין ובעל מנגן בחצר הקודש דושינסקיא, על מילות התפילה הנאמרת לאחר אמירת סדר קורבנות הנשיאים. ר' משולם בעצמו אומן יוצר ומבצע בעל שיעור קומה מוסיקאלית.

הלחן לכשעצמו מהווה חדשנות אמתית במבנהו המוסיקאלי שאינו מצוי, צפוי או שגרתי. הוסיפו לכך את העיבוד המוסיקאלי המושלם שכתב המעבד והמוסיקאי האיכותי יהושע פריד, שכמו תמיד מפתיע מחדש ומאתגר, צלל לעומקו של הלחן והבינו לאשורו, כשהוא מעניק לו פרשנות מוסיקאלית מרעננת. בתוספת עיבוד קולי מרשים מלא נוכחות של המוסיקאי הצעיר ברוך הכשרונות אברומי ברקו מנצח מקהלת ידידים בארה"ב ומעל לכל קולו הצלול כמיתרי כינור אגדי של ר' אייזיק האניג, אשר הלחן בידיו האמונות, הוא כחומר ביד היוצר ברצותו מלהיב וברצותו מרגש. התוצאה אינה פחות מאשר שלימות מקסימלית שכבר זמן רב לא נשמע כמותה במחוזותינו ולולי דמסתפיני הייתי אומר כי מזה עשור לא נודענו כזאת.

לאחר פתיח מושלם שכזה, כשכבר נדמה כי הננו מצויים בפסגת היצירה, הרי האתגר האומנותי הניצב בפני מגיש האלבום אינו פשוט כלל ועיקר. אך לא ר' אייזיק האניג יאמר נואש ואנו עוברים אל לחן מתוק מדבש המהווה פירוש המילות למלים 'אתה הראית לדעת' - לחן מופלא אותו כתב הגראמר והמלחין היוצר והכותב ר' פנחס מרדכי (פינקי) וועבער, חברו מנוער של ר' אייזיק. יהודי ברוך כשרונות הסולל בכל פעם מחדש את דרכו – בטוחה אל כותל המזרח של היכל הניגון והנגינה היהודית השורשית והאמתית – ולאוו מילתא זוטרתא היא.

כשלחן שכזה הינו הבסיס, הרי שהיצירה השלימה המעובדת בידי המלחין, המעבד והמנצח הנודע ר' משה לאופר, מוסיקאי ומעבד חסידי בחסד – עיבוד מוסיקאלי קסום כתמיד, או-אז זוכה הלחן ללבוש מוסיקאלי יפהפה. וכמו תמיד הפתיח המוסיקאלי הופך לחלק בתי נפרד מהלחן עצמו כמתבקש מעבודתו המוסיקאלית המקורית של ר' משה וכשהעיבוד הקולי בנוי לתלפיות בידיו האמונות של המעבד הקולי והמנצח הנודע בשערים, הרה"ח ר' הערשיל בריסק, מנצח מקהלת חסידי נדבורנא ומקהלות לחיים, אזי הופך השיר לקלאסיקה אמתית אשר באופן אישי אני יושב ומאזין לה פעם אחר פעם, כשנפשי מתמוגגת בקרבי לשמע ההכרזה קבל עם ועולם 'אין עוד מלבדו'.

נשימה קצרה וכמדומני כי התפעלותי הגיעה לקיצה, אך הנה קולטות האוזניים וואלס מלכותי מבית היוצר של המלחין ובעל המנגן ר' אליעזר קאליש, מפאר גידוליה של ממלכת התורה והחסידות, היראה והחסד – בעלזא. לחניו משיבי הנפש קובעים ברכה לעצמם. וואלס שחובר למלים 'כתר יתנו לך', חולית זהב צמודה לקודמתה שנחתמה כזכור ב'אין עוד מלבדו', וואלס זה אשר הפך מזה עידן ועידנים ליצירה המקשטת שולחנם של מלכים – מאן מלכי רבנן, אבירי התורה והחסידות מנהיגי חצרות הקודש כדוגמת בעלזא, נדבורנא ועוד...

לא יכול היה ר' אליעזר קאליש לבקש עבור וואלס מופלא זה אכסניה מפוארת ומכובדת יותר מאשר אלבום מושלם זה. האכסניה עצמה, כבשאר הלחנים הנכללים באלבום, מעניקה את תשומת הלב המירבית מתוך מחשבה מעמיקה המחפשת את העטיפה המושלמת והמתאימה ביותר, כשהפעם נבחר לעבד ולתזמר וואלס מיוחד זה, המלחין המעבד והמנצח 'מר מוסיקה' ר' משה מרדכי (מונה) רוזנבלום, שכל אשר אכתוב אודותיו הרי יהי זה מעט ופחות מדי.

אך זאת אומר ללא חשש: תפקידי הכינורות הפורטים על נימי נפש המאזין מפעימים ומרשימים עמוקות עד כי ידמה עצמו המאזין כמו מצוי היה בטקס הכתרת מלכו של עולם. גם ביצירה מיוחדת זו הושם דגש ייחודי על עיבוד הקולות במינון המדוייק כפי שרק ר' משה מרדכי ברוחב אופקיו המוסיקאלים וביכולת הניתוח המעמיקה שלו יכול לדייק במינון קולות המקהלה. וודאי שהעיקר לא חסר מן הספר וכוונתי לביצוע מעורר ההשתאות וההתפעלות של ר' אייזיק הממגנט כל שומע.

הזמן חולף, השורות מתמלאות, ליבי משתפך בכותבי עת נזכר אנוכי בשירים וביצירות המרכיבות אלבום מופלא זה. אמנם הספקתי להציג בפניכם אך שלושה מתוך שנים עשר היהלומים בשרשרת אבני החן המרכיבים את 'על ההרים'.

טרם הזכרנו את שפע היוצרים והאומנים המשתתפים בהפקת ענק זו כל אחד בכשרונו הרב מלאכתו, כמו המלחין והיוצר החסידי האיכותי ר' יוסי גרין, המוסיקאי המעבד והמתזמר הדגול ר' לייב יעקב ריגלר שאף עיבד את יצירת המופת של יוסי גרין הנ"ל החותמת את האלבום - 'היה עם פיפיות', והרב הלל פלאי המלחין היוצר ובעל המנגן הישיבתי שהיכל הנגינה היהודית לא היה שלם לולי לחניו הנצחיים.

ובל נשכח את גאון הסאונד ואיש המיקסים המבריק אלי לישינסקי, אשר ניווט ביד אומן ובמלאכת מחשבת את הרכבת האלבום וכל שיר או יצירה בפני עצמם, והביא את האלבום לאיכויות הסאונד הנדירות שכבר זמן רב לא נשמעו בתעשיית המוסיקה היהודית כולה.

והרשימה עוד ארוכה עד מאד.

אך ראו זאת כהקדמה קצרצרה וכמעט המחזיק את המרובה ואשתדל בסיעתא דשמיא להרחיב היריעה על כל שיר ושיר ועוד רבות אודות עולם הנגינה השזור בחייו של נעים זמירות ישראל הרה"ח ר' אייזיק האניג, ועוד כהנה וכהנה כשאזכה להסב עימו במוצאי יו"ט שני של גלויות, ליל שישי אור ל-ח' סיוון באולפני קול ברמה. יהיה זה כאמור ראיון רדיו ראשון מסוגו שגם אני ממרומי שנות עריכה והגשה רדיופונית – נרגש לקראתו עד מאד.

אשמח לפגוש בכם מעל גלי האתר מיד לאחר יומן חצות – ולא נותר לי כי אם לאחל לכם הגולשים ומאזיניי היקרים ולכל בית ישראל שנזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות. ערב פטירת נעים זמירות ישראל דוד המלך עליו השלום ומרן אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש אשר הפליא במאד את מעלותיה וסגולותיה הייחודיות של הנגינה בעבודת השי"ת, יעזור השם ונזכה לשמוע קול שופרו של משיח ושם בהר מרום הרים נשיר שיר חדש וברננה נעלה לראות ולהראות בשלושת הרגלים.

א-גוטן יו"ט, האזנה מהנה ומועילה.
יוסי גיל אייזיק האניג משה לאופר משולם גרינברגר הערשיל בריסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד