י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אושר בכנסת

רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים יחויבו להתקין לוחית זיהוי

אושרה בטרומית הצעתו של ח"כ יעקב אשר לחייב רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים להתקין לוחית זיהוי | לפי הצעת החוק יחויב להתקין לוחית רישוי הנושאת את מס' הרישום של בעל האופניים/קורקינט הממונע. המהלך יאפשר לחברות הביטוח לספק פוליסות ביטוח לרוכבים, וכן תצמצם את גניבות האופניים וכלי הרכב הממונעים

רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים יחויבו להתקין לוחית זיהוי
אופניים חשמליות צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, לחייב התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. ההצעה זכתה לתמיכת שרת התחבורה מירב מיכאלי, וצוות מיוחד שיוקם במשרד יקבע את הכללים והתקנות בחוק.

ח"כ אשר בירך את שרת התחבורה על תמיכתה בחוק ואמר: "כיהודים אנו יודעים שקדושת החיים היא מעל הכל, זהו צעד ראשון בדרך לאסדרת הכאוס בתחום פרוץ שלצערנו גבה ועדיין גובה חיים רבים".
 
על פי הצעת החוק ייקבע בפקודת התעבורה כי "על אופניים ממונעים או קורקינט ממונע, תותקן לוחית זיהוי הנושאת את מספר הרישום של בעל האופניים הממונעים או הקורקינט הממונע".
 
בדברי ההסבר לחוק צויין כי בשנים האחרונות אנו עדים לעלייתם לכביש של עשרות אלפי כלי רכב דו גלגליים חשמליים, כדוגמת קורקינטים ואופניים חשמליים. לכלי רכב אלו יכולת לנוע במהירות גבוהה מכלי רכב דומים שאינם ממונעים וכתוצאה מכך הולכי רגל רבים, כמו גם רוכבים רבים, נפגעים בתאונות דרכים.
 
כדי להתמודד עם סכנה זו ולהילחם בעבירות התנועה הרבות המבוצעות בכלים אלו אשר מסכנות חיי אדם, נערכו תיקוני חקיקה שונים. עם זאת, חרף תיקוני החקיקה השינוי בתרבות הנהיגה מזערי בשל הקושי לבצע אכיפה כלפי כלי רכב שאינם נושאים כל אמצעי זיהוי.
 
ח"כ אשר ציין מחקר מקיף שנערך לאחרונה שהראה כי כ-62% מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים היו במצב של "כמעט תאונה". נתון זה מצביע, לדבריו, על היעדר אכיפה מספקת ועל תרבות הנהיגה המסוכנת בכלי רכב אלו חרף החוקים והתקנות שנועדו להסדיר את הרכיבה בהם.
 
לפיכך, הציע ח"כ אשר לחייב בחוק את הרוכבים להתקין על כלי רכב כאמור לוחיות זיהוי כדי להגביר את רמת ההרתעה של הרוכבים מביצוע העבירות וכדי לאפשר אכיפה כלפי כלי רכב אלו.
 
אמצעי הזיהוי יאפשרו גם לחברות הביטוח לספק פוליסות ביטוח תאונות אישיות וביטוח צד ג' לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, דבר שכיום אינו מתאפשר בגלל העדר האסדרה בתחום. כמו כן, תסייע לוחית הזיהוי בצמצום תופעת גניבות אופניים וכלי רכב ממונעים, תופעה עמה מתמודדים בעליהם של כלי רכב אלו.
 
עוד מוצע בחוק לקבוע כי הרישום יהיה על שם הרוכב ולא על כלי הרכב וכפי שנהוג במדינות רבות בעולם בהן מספר הזיהוי בכלי הרכב הוא ןעל שם הבעלים, כדי להקל על הליכי רישום הכלים הממונעים, וכדי למנוע את הרגולציה המיותרת בעת העברת בעלות. שיטת זיהוי זו אינה מצריכה רישום של כלי הרכב וחריטת מספר שילדה על גבי כלי הרכב. לפיכך, השיטה מצריכה רישום בפעם הראשונה בלבד ולא בכל העברת בעלות של כלי הרכב.
 
יוזם החוק ח"כ יעקב אשר בירך על העברת הצעת החוק ואמר: "תאונות הקורקינטים והאופניים החשמליים הפכו למכת מדינה, מדי שבוע אנחנו שומעים על עוד הרוגים ופצועים מתאונות אלו. תחבורה קלה היא פתרון נהדר, גם בהיבט של נוחות וגם מהבחינה הסביבתית, אבל זה לא אומר שהאצבע צריכה להיות קלה על ההדק בנושא של חיי אדם, חייבים להסדיר את הנושא ולכן הבאתי את החוק שיעשה סדר בכאוס המשתולל כיום.

"כיהודים אנו יודעים שקדושת החיים היא מעל הכל, 50 שנה אחרי שח"כ הרב יהודה מאיר אברמוביץ מסיעת אגודת ישראל חוקק את חוק חגורות הבטיחות שהציל חיים של בני אדם רבים כל כך, אני שמח להביא חוק שעושה את הצעד הראשון בדרך לאסדרה בתחום פרוץ נוסף שלצערנו גבה ועודנו גובה חיים רבים".
 
עוד הוסיף מציע החוק ואמר: "אישור החוק הוא אבן דרך חשובה במאבק נגד תאונות הקורקינטים והאופניים החשמליים שהפכו כבר למכת מדינה, אני מברך את שרת התחבורה מירב מיכאלי על תמיכתה בחוק חשוב זה ואת יועץ החקיקה שלי עו"ד יהודה כהן על העבודה המקצועית בחוק הזה. אני בטוח שהצוות המקצועי שמונה לשם כך במשרד התחבורה יאיץ את קביעת התקנות בחוק כדי שהוא יוכל להיכנס לתוקף בהקדם האפשרי ולהציל חיים, זו חובתנו לעם ישראל כולו, כפי שאמרו חכמינו 'כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא'".

אופניים חשמליים קורקינטים חשמליים קריאה טרומית יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד